barn i "koppel", sele med lina
vad tycker ni om det, om ni ser det ute på stan tex?
vad tycker ni om det, om ni ser det ute på stan tex?
1 augusti.....fylode du 18 år då eller.
281
lill annica skrev 2009-08-06 15:03:39 följande:
men hur länge ska man koppla dom....till 1/8-års dagen? detta tycker inte JAG låter klokt.
vad är det för dag den första augusti?
svaret är ialla fall-tills det inte löper lika stor risk att dö eller försvinna.
eller vill hålla handen, cykla, bli buren, åka vagn.
du har tydligen inte förstått syftet med sele. tänk efter lite innan du skriver vidare.
Vi hade sele på vår äldsta....
Inte jämt men tex på bilmässa och på marknad. Han ville inte sitta i vagnen och sprang som en tok... Han lärde sig iaf och vi hade koll så han varken försvann i folkmängden eller repade bilar
Jag har egentligen ingen större åsikt om det.Har aldrig använt något liknande, och kommer nog aldrig att göra. Men sen har jag inte haft så stora problem med barn som springer iväg heller.
Jag studerade en pappa och dennes barn på en finlandsfärja en gång. Barnet, ca 2 år gammal var sjövild och sprang överallt trots flera tillsägelser.Samma pappa hade även en liten bebis på ca 6-7 mån i vagn. Han försökte springa efter 2 åringen så gott han kunde,men till slut blev situationen ohållbar. Så han satte på barnet en sele med koppel till. Då kunde han inte springa hur som haver. Utan pappan hade koll på honom.
I såna lägen tror jag att sele är bra.Väldigt bra!Både för barnets och förälderns skull.
Pappan slipper oroa sig och springa som en dåre efter honom, o samtidigt försöka ha koll på minstingen i vagnen.
Och barnet slipper känna paniken när han försvinner i folkmängden, och inte hittar sin pappa.
Är det bara antingen eller? Barn med sele/koppel får röra på sej, hela tiden. Barn utan sele/koppel sitter stilla i vagnen, hela tiden, alltjämt.
Det finns säkert barn som för sin egen skull behöver sele/koppel i vissa situationer. Eller föräldrar som pg av olika orsaker behöver använda sele/koppel på sina barn, ex synnedsättning osv.
Men det stora flertalet barn dör inte av att sitta i vagnen under tiden man uträttar ärenden i tätbefolkade städer, går efter högt trafikerade gator eller efter farliga stigar. De allra flesta barn har (förhoppningvis) tillfälle och möjlighet att röra sej fritt utomhus tillsammans med vuxna/under uppsikt av vuxna tillräckligt många timmar för att överleva en stund i vagn. Och hur långt orkar ett barn som behöver använda vagn gå? Mina barn slutade helt med vagn strax före de var 4 år och då klarade de av att gå på stan några timmar, samt att hålla mej eller sin pappa i handen utan att sticka iväg. Men före det fick de sitta i vagnen om vi måste ner på stan.
Varför är de så hemskt att lära barn att hålla koll på sina föräldrar och att inte springa bort? Det är väl som att lära barn att äta med bestick, uträtta behov på toaletten, sova i sin säng, visa hänsyn och ta ansvar?
Jag skulle aldrig använda det på min son.Ett tag stack han så fort han fick chansen, men vi var stenhårda på att om han inte klarade av att hålla sig i närheten av oss samt att hålla handen när vi går på ställen där det kör bilar eller då det är mycket folk fick han sitta i vagnen. Han lärde sig rätt snabbt, även om han sticker iväg för att testa gränserna. Han vet vad som gäller, och det tror jag inte han hade lärt sig så fort om han hade haft ett koppel/en sele.
Har man tvillingar kan jag dock förstå att man kan vara tvungen till att använda det.