• puss

barn i "koppel", sele med lina

vad tycker ni om det, om ni ser det ute på stan tex?

det är tammefan roligt nästan jämt
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina
  • litti

har nu suttit o läst en del av inläggen,lite spännande allt men framförallt så kunde inte jag gissa att det skulle uppröra så många o att även lika många tycker det är så fel o att man ska hålla reda på sitt barn, ha dom i vagnen osv, visst alla måste få ha sina åsikter, det respekterar jag helt, blev bara lite förvånad över att det var ett så "hett" ämne!
    Jag/vi har ett koppel till vår dotter på två år,tycker det fungerar kanon,ångrar inte alls att vi köpte det o visst folk stirrar men då får dom göra det! Men sen så är det ju inte så att jag använder det dagligen,skulle inte få för mig att använda det på henne när vi gör "vardagliga" saker men när vi ska ut o åka tåg tex,som vi gör säkert 3ggr/månaden o man har dotter, hund, resväska plus lite annan packning då är det inte det lättaste att helt enkelt hålla reda på allt, för ett ögonblicks verk o hon kan vara precis vid spåret,där dom flesta vet att det kan hända olyckor, så jag tycker det är perfekt,det är min säkerhet!! Samma sak vid flygplatser,hur mkt folk som helst , ja ni som håller med mig förstår ju hur jag resonerar(hoppas jag:)
    Det var min åsikt om det hela!!

• KottensPappa
    vildochvacker skrev 2009-08-06 18:29:07 följande:
    skulle aldrig falla mig in , e ju skillnad på Hund å barn!:)
    Inte precis On-Topic, men än dock intressant:
    Häromveckan fanns det en tråd där folk på fullaste allvar hävdade att de vid en olycka skulle priorietera att rädda sina egna husdjur före grannens barn...

Vad det gäller sele eller ej så kan man vända på steken och fundera på vad alternativen till att låta visa barn i visa situationer använda sele. Om man tänker till lite så inser man att gå i sele med litet begränsad rörlighet är klart bättre än att sitta stilla nerstoppad i en vagn. Detta måste även otroligt ostimulerande i detta tidevarv då barn helst ska stimuleras in-absurdum.

Att det skulle vara farligt att använa sele är rena rama dumheterna, det finns en uppsjö andra saker som är betydligt farligare i barns vardag, tex kaffebryggare, spisen. Ungefär som att slute använda bilbälte på barnen för det faktiskt kan hamna olyckligt vid en kollision... Sen låter ni väl inte barnen klättra på klätterställningar på lekplatsen heller, de kan ju ramla ner... och sand i munnen ska vi inte prata om.

Jag skulle mycket väl även kunna tänka mig att ha mitt barn i en sele med "löplina" i trådgården så att mitt barn kan utforska sin omgivning på egenhand utan en förälder som hänger över dem hela tiden. Med en lagom lång lina kan barnet röra sig i större delen av trädgården helt på egenhand utan att man behöver vara rädd för att hon förvinner ut på gatan eller kommer i närhten av något som faktiskt är farligt. Naturligtvis är det ju olämpligt att låta linan nå till studsmattan eller gungställningen m.m. Vidare så kan man så klart inte lämna barnet helt utan ha det under uppsikt, men det ger möjlighet att iaf rensa lite ogräs eller annat skoj under tiden :). Alternativet är ju en förälder som ständigt jagar efter och hejdar sitt barn och så begränsande för sitt barn vill väl ni inte vara? ;)

Min poäng är helt enkelt att det kan tyckas vara grymt och hämande men om man tänker till lite så inser man att till vissa barn och i en del situationer så är direkt tvärtom eftersom alternativen är ännu sämre. Samtidigt så ska man så klart inte sluta uppfostra sina barn eller låta bli att lära dem vad de ska vara försiktiga med. För eller senare så måste de ju faktiskt klara sig i världen på egenhand.

Snälla sluta med moral-paniken och tänk till lite själva och lite längre istället!
  • Anna81

har bara läst ts.. men jag tycker att det är helt sjukt. >Förstår inte varför man vill ha sitt barn i koppel som en hund.

• Pillson

jag har en liten tjej som vill springa fritt och inte hålla handen, jag har dessutom nedsatt syn och har inga synfält så jag tycker "sele och koppel" när man är ute bland mycket folk och trafik är en underbar uppfinning och det är bättre det än att hon kommer bort och blir överkörd av någon... eller kanske råkar ut för någon psykopat som vill henne illa (vilket kan gå toksnabbt)

det är ju inte strypkoppel man använder och barnet har betydligt mera frihet än om det måste hålla handen, fattar inte varför det skulle vara en dålig ide?

• KottensPappa
    Anna81 skrev 2009-08-07 09:43:34 följande:
    har bara läst ts.. men jag tycker att det är helt sjukt. >Förstår inte varför man vill ha sitt barn i koppel som en hund.
    Eller:
    Varför skulle man vilja ha sitt barn ständigt sittande i vagnen som en apa i en bur när de egentligen vill rör på sig?

9 av 10 som förfasas över detta verkar inte tänka längre än näsan räcker...
  • Glamrockare
    så vad föreslår du att man gör? snälla säg mig ett barn som uppenbarligen är för liten för att inse faror som kan gå vad gör man?

har dem i vagn o förbjuder dem ifrån att delta i världen o gå, min son gick ifrån 10,5 månad o hatade vagnen efter det att han kunde gå.

snälla du som verkar sitta inne med alla svaren eftersom det ser så jävligt ut o jag behandlar mina barn som hundar vad skall jag göra!!
    Jag delar inte dina åsikter, men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem E.B.Hall
  • Glamrockare
    KottensPappa skrev 2009-08-07 09:56:19 följande:
    Eller: Varför skulle man vilja ha sitt barn ständigt sittande i vagnen som en apa i en bur när de egentligen vill rör på sig? 9 av 10 som förfasas över detta verkar inte tänka längre än näsan räcker...
    WORD!!!
    Jag delar inte dina åsikter, men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem E.B.Hall
  • Kajsan
    Så att barnen kan få gå själva ute och slippa sitta i vagnen?
    Men det kanske är bättre att sitta fast i barnvagnen, eller hur tänker du?
    Jag ska köpa en sele!
    Lattemamma med Bugaboo och höga klackar!
  • Taniqua

Har inget sele själv men har tänk kanske skaffa det!!! Varför inte!!???

Jag rent av SKITer I alla andra morsor o farsor som bryr sig om andra mer än sitt egna barn...

allt trams snack om koppel hit o dit....
    va fan man har juh dem av säkerhets risk... inte hur det ser ut!!!!!!?? ELLER???
    Min son har myror i brallan o hatar sitta sitt i vagnen....
    ni som kopplar ihop BARN med HUNDAR....
    då kan man juh säga ATT:

Att ha sitt barn i vagn e lika fel som att gå runt och bära sin hund....
    vafasen både hund och barn behöver juh RÖRA sig!!! Och då föredrar jag att ta det säkra före d osäkra!!!

Man vill juh ha koll på sitt barn AV KÄRLEK!!!!!! Punkt och Slut töntigt folk!!!!!!

• Ess
    Pelargonen skrev 2009-08-06 16:55:03 följande:
    Ja, säg det. Får väl ta ställning till det den dagen det händer. Men vilken ålder är det på barnen? Är det fyraåringar vi snackar om som rusar iväg eller vad?
    Försvinnaren fyller snart 4, nu behöver vi ingen sele längre för hon lyssnar mer på oss nu.
Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina