• puss

barn i "koppel", sele med lina

vad tycker ni om det, om ni ser det ute på stan tex?

det är tammefan roligt nästan jämt
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina
  • Suzisuze

Jag ser sällan barn i koppel. tur är väl det....
    Förskolor i Malmö ( vill inte generalisera, men har sett åtminstone 50 tal olika ) , som är sveriges 3 e största stad, de använder inte sele. Och då är det 3 -4 vuxna på 10 barn....eller fler.
    Hur funkar det då?!

Min dotter var vild...med betoning på VILD. Gick när hon var 9 månader och med en stor gata/huvudled som granne gäller det att vänja barnet vid att hålla handen när man går. De får gärna gapa, skrika, gråta- men de lär sig. Och då behöver man inte hålla i handen så att det gör ont!
    Sele är för vovvar , tycker jag.

ps- Och vilken bra motion att jaga sitt barn, om det så behövs, bara nyttigt
    ps 2- Statistiskt sett blir nog 1 barn på 1000000 överkörda pga " icke sele bärande".

• malin10
    puss skrev 2009-08-05 14:39:32 följande:
    men vad sa folk?
    att jag var en hemsk människa som hade han i sele.
    å mycket om att man var dålig förälder, jag svarde tillbaka å sa hellre med sele än ett bort tappat barn.
    min mamma var med så hon försvarade mej :)
  • Alexandra84
    MetalMorsan skrev 2009-08-06 10:17:58 följande:
    Zessans, jag köpte min på babyproffsen men det fanns en länk någon sida bak där dom sålde heltuffa selar som inte ser ut som en sele
    Åh tack så mycket! Det ska jag kolla in
    ~*~ Lycklig mamma till Hampus 051002, Julia 070905 och William 090414~*~
  • Mylla

Jag kan förstå vitsen med en sån. Visste inte att det fanns såna när Karl var liten. Brukade ha honom i vagn och ge honom ett äpple så han satt still. Jag undvek en hel del saker som hade krävt att han satt för länge i vagnen. Shopping t.ex. Barn behöver ju röra på sig, inte sitta still i en vagn.

• tomtemor
    chafor skrev 2009-08-06 10:22:59 följande:
    Vi har absolut sele eller lina på våra barn där det är befogat. När vi åkte på semester till bl a Bangkok, sydde jag fast en lina på en liten ryggsäck till vår då femåring. I änden på linan finns en karbinhake som kan hakas fast i en hälla på våra byxor eller liknande. och barnet har ryggsäcken på sig. Vår dotter ville själv sätta på sig denna då vi gick i områden med väldigt mycket folk. En trygghet för både oss och henne.
    Så ska jag också göra! Jätte bra idé, tack för den :)

Då slipper jag också lägga ut 300 spänn på en sele som visserligen är söt, men å andra sidan inte har den räckvidd jag skulle behöva.
  • Erika Ö

Får jag bara fråga en sak till er som använder selen med lång lina.. om ni går på stan och barnet springer iväg, fäller ni inte folk med linan? Den måste ju trassla in sig överallt? Jag skulle helst inte vilja gå på stan med ett barn som far runt med en lång lina som folk fastnar i.. hur gör ni då?

Jag är helt ny på denna fronten och är gärna öppen för att lära mig mer om sele/koppel trots att jag har en rätt negativ syn på att ha barn i koppel.

• Martina1
    Har du överhuvudtaget sett ett barn? De är mjuka. Att ramla med en snara om halsen ger skador som inte kan jämföras med att man stryper lite försiktigt.Och om vi nu tänker oss detta scenariot. Barnet springer mot en trottoarkant och det finns mycket bilar på vägen. Barnet har fått selen om halsen. Är det bara att släppa då eller? Eller dra till och skada nacken på barnet?Hade nog varit bättre att ha uppfostrat sitt barn till att inte springa åt det hållet...
    Det här är jättekonstigt att läsa. Selen består av en ryggsäck. Ryggsäckar sitter inte runt halsen. Man spänner fast den runt magen och över axlarna. Det går inte att få den runt halsen. Man hakar i en meter "koppel" i ryggsäcken på barnets rygg. Föräldern är hela tiden nära barnet, så nära att man snabbt kan lyfta upp barnet, om t.ex. en hund skulle komma springande. Jag såg att du skrev om farliga hundar som kunde komma emellan barn och förälder. Poängen med selen är att barn och förälder hela tiden är nära varandra och att barnet ändå kan röra sig fritt och aktivt.

Jag använder inte min sele så ofta då vi mest rör oss i så trygga miljöer och mitt barn håller sig i närheten av mig (och jag tycker det ser fånigt ut med sele). Men när vi har promenerat i trafiken så håller jag ettåringen i handen och har dessutom på honom selen. Det är en extra säkerhetsåtgärd.

Hemmagjorda selar kanske ser annorlunda ut, men jag beskriver den sele jag har köpt i handeln.
  • annbom

fam kaos skrev 2009-08-06 19:56:23 följande:
    Ja eller hur! Hellre att barnet förolyckas än att det kan tas för hund av en del lågbegåvade människor, det är väl självklart!
  • fam kaos
    Suzisuze skrev 2009-08-06 20:25:12 följande:
    Jag ser sällan barn i koppel. tur är väl det....Förskolor i Malmö ( vill inte generalisera, men har sett åtminstone 50 tal olika ) , som är sveriges 3 e största stad, de använder inte sele. Och då är det 3 -4 vuxna på 10 barn....eller fler.Hur funkar det då?!Min dotter var vild...med betoning på VILD. Gick när hon var 9 månader och med en stor gata/huvudled som granne gäller det att vänja barnet vid att hålla handen när man går. De får gärna gapa, skrika, gråta- men de lär sig. Och då behöver man inte hålla i handen så att det gör ont! Sele är för vovvar , tycker jag.ps- Och vilken bra motion att jaga sitt barn, om det så behövs, bara nyttigt ps 2- Statistiskt sett blir nog 1 barn på 1000000 överkörda pga " icke sele bärande".
    Ja oh ja, vilket utmärkt sätt att få motion, att man sedan får chansen att riskera sitt barns liv är väl en bonus?
  • Ess
    Suzisuze skrev 2009-08-06 20:25:12 följande:
    Jag ser sällan barn i koppel. tur är väl det....Förskolor i Malmö ( vill inte generalisera, men har sett åtminstone 50 tal olika ) , som är sveriges 3 e största stad, de använder inte sele. Och då är det 3 -4 vuxna på 10 barn....eller fler.Hur funkar det då?!Min dotter var vild...med betoning på VILD. Gick när hon var 9 månader och med en stor gata/huvudled som granne gäller det att vänja barnet vid att hålla handen när man går. De får gärna gapa, skrika, gråta- men de lär sig. Och då behöver man inte hålla i handen så att det gör ont! Sele är för vovvar , tycker jag.ps- Och vilken bra motion att jaga sitt barn, om det så behövs, bara nyttigt ps 2- Statistiskt sett blir nog 1 barn på 1000000 överkörda pga " icke sele bärande".
    Min mellan dotter lyckade med ett av sina berömda försvinna trick även på dagis och gissa tre gånger om dom var oroliga när dom inte hittade henne på en stund.
    Hålla handen trots protest är säkert jättebra om man bara har ett barn och inte flera för man måste hålla dem också under uppsikt vilket inte funkar så bra när en kräver allt.
    ps1- Nej det är inte varken roligt eller nyttigt när en bara drar iväg och man står med två andra barn som man inte bara kan släppa.
    ps2- Nej jag vill inte att min dotter ska bli just den på 1000000 som blir överkörd.

Har du en aning om hur hemskt det är när man inte kan se sitt barn och man ska börja leta, var börjar man...........
    Jag hittade min dotter UTANFÖR ikea en gång och då var vi ändå två vuxna som hjälptes åt att hålla koll på henne men hon lyckades ändå försvinna, så vissa barn behöver både sele och vimpel på huvudet.
Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina