barn i "koppel", sele med lina
vad tycker ni om det, om ni ser det ute på stan tex?
vad tycker ni om det, om ni ser det ute på stan tex?
Jag ser sällan barn i koppel. tur är väl det....
Förskolor i Malmö ( vill inte generalisera, men har sett åtminstone 50 tal olika ) , som är sveriges 3 e största stad, de använder inte sele. Och då är det 3 -4 vuxna på 10 barn....eller fler.
Hur funkar det då?!
Min dotter var vild...med betoning på VILD. Gick när hon var 9 månader och med en stor gata/huvudled som granne gäller det att vänja barnet vid att hålla handen när man går. De får gärna gapa, skrika, gråta- men de lär sig. Och då behöver man inte hålla i handen så att det gör ont!
Sele är för vovvar , tycker jag.
ps- Och vilken bra motion att jaga sitt barn, om det så behövs, bara nyttigt
ps 2- Statistiskt sett blir nog 1 barn på 1000000 överkörda pga " icke sele bärande".
Jag kan förstå vitsen med en sån. Visste inte att det fanns såna när Karl var liten. Brukade ha honom i vagn och ge honom ett äpple så han satt still. Jag undvek en hel del saker som hade krävt att han satt för länge i vagnen. Shopping t.ex. Barn behöver ju röra på sig, inte sitta still i en vagn.
Får jag bara fråga en sak till er som använder selen med lång lina.. om ni går på stan och barnet springer iväg, fäller ni inte folk med linan? Den måste ju trassla in sig överallt? Jag skulle helst inte vilja gå på stan med ett barn som far runt med en lång lina som folk fastnar i.. hur gör ni då?
Jag är helt ny på denna fronten och är gärna öppen för att lära mig mer om sele/koppel trots att jag har en rätt negativ syn på att ha barn i koppel.