• puss

barn i "koppel", sele med lina

vad tycker ni om det, om ni ser det ute på stan tex?

det är tammefan roligt nästan jämt
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina
  • hannaliza
    emajk skrev 2009-08-09 11:18:12 följande:
    Ja men ett exempel från ett midsommarfirande kan väl inte motivera sele? Det är inte en företagsstämma som avbryts. Skillnaden mellan att ha sele och hålla i tröjan är stor. Hålla i tröjan gör man vid ett fåtal tillfällen och den pedagogiska effekten är stor. Jag tycker att förutom vid trafiksituationer är selen enbart för bekvämlighet som du säger.
    Det var du som ifrågasatte att jag inte kunde följa efter min son vid midsommarfirandet. Det är bara ett av många exempel jag gett.

Om du tror att hålla tröjan skulle behövas vid ett fåtal tillfällen om man är vid trafik eller i folksamlingar så har du helt enkelt inte förstått (men vi har i ärlighetens namn bara använt sele vid en handfull tillfällen - men många gånger skullé nog både vi och pojken haft roligare om den varit med). Med bekvämt menade jag inte bekvämt som i att slippa passa, utan bekvämt som i slippa gå med armen rakt upp i luften eller dubbelvikt och hålla i tröjan.

Vill du tro att ditt barn beter sig som hon gör pga din fantastiska uppfostran så får du gärna fortsätta att tro det - och jag kan hoppas i mitt stilla sinne att du eventuellt blir motbevisad i framtiden om du har lyckan att få ett härligt, impulsivt, tempramentsfullt, socialt och väldigt krävande barn som mitt
  • Rintintin

Jag har faktiskt köpt mig en sån sele till yngste sonen. Min tanke är att den kan vara bra att ha när man har två små kottar (en på 2,5 och en på ett), när liten vill gå. Köpte den in England och där är de ju väldigt vanliga. Däremot har de ett slags koppel för äldre barn som verkar lite värre. Ett koppel som man fäster kring barnets handled.
    Selen kan man ju inte ha så fort barnet blir medvetet om selen och känner sig fastbundna av den.
    Men som ett extra stöd när de är ute och går sina första ostadiga promenader - absolut.

• morsisen

Eftersom mitt barn aldrig var still när han var liten var en sele med ett rep ända räddningen för att vi skulle kunna sitta två sekunder. Han var överallt, klättrade, sprang iväg och gömde sig m.m.
    Oftast sprang man hela tiden efter så det var inte ofta vi använde oss av det, men ibland.

• UpsyDaisy
    emajk skrev 2009-08-09 11:31:46 följande:
    Om man t.ex. skulle vara så rädd för trafik att man inte tar sig någonstans så begränsar det barnets utveckling men man kan fortfarande göra det under förevändningen att hålla barnet säkert.
    Heh, jo det stämmer nog. Vissa människor kan var riktigt överbeskyddande. Min bror låter tex inte hans dotter göra någonting, precis allt är "farligt". Hon fick inte ens gunga förrän hon fyllt ett år för att det kunde vara "farligt". Men jag tror det är rätt sällsynt att folk missbrukar selen. Själv så använder jag den bara då jag reser ensam med min dotter. Har inte sett någon annan använda sig av sele dock, det verkar som om folk föredrar att spänna fast barnet i vagn eller i bärsele. Men min dotter tycker väldigt mycket om att röra på sig, jag har henne mycket hellre i sele än fastspänd i en vagn...selen ger henne betydligt mer frihet.
  • Black roses
    emajk skrev 2009-08-09 11:29:50 följande:
    Black roses skrev 2009-08-09 11:27:58 följande: Stackars era barn med den mycket underliga uppfattningen vad omvärlden meddelar er.
    Men nu är du bara för mycket... Om jag skriver att jag skrattar.. Vad finns det att störa sig på i det????
  • MassiiMotoo

Jag tycker det ser fel ut.
    Men om andra vill använda det, fine. Jag skulle inte kunna använda ett koppel på mitt barn nej

• emajk
    Lajsa82 skrev 2009-08-09 11:30:39 följande:
    emajk: Skulle du göra det om han satt i vagnen med?
    Alt 1 så menar du kanske om jag skulle kolla fördömande på ett barn som verkar för stor för vagnen. Nej. Jag skulle tänka att det finns något motiv till det hela för vem vill gå omkring med ett stort barn i vagnen i onödan. Däremot skulle jag titta så mot de som ammar sina barn när de är 5...

Alt. 2 så menar du kanske om jag skulle titta fördömande om han satt i vagnen med sele och du snackar i mobilen i din egen värld. Det skulle jag nog inte eftersom om barnet sitter avslappnat i selen hindrar det inte barnet något, dvs ingen skillnad mot utan sele och det kan finnas en anledning. Men om han var sjövild i vagnen och du var i din egen värld skulle jag det, för där passerar selen säkerhetsmotivet och blandar in bekvämlighet. Barn tycker jag ska ha uppsikt och engagemang även om man har säkerhetssattiraljer på. Däremot om han råkade vara sjövild och du håller koll på barnet fastän selen är på är det ju inget problem såklart, då visar det ju sig att det är nödvändigt just då.
    Hittills har jag försökt förmedla ett alternativ till en del barn som är mottagliga för att känna på själva och lär sig förstå så att man sedan kan slippa använda sele.
  • emajk
    hannaliza skrev 2009-08-09 11:32:31 följande:
    Det var du som ifrågasatte att jag inte kunde följa efter min son vid midsommarfirandet. Det är bara ett av många exempel jag gett. Om du tror att hålla tröjan skulle behövas vid ett fåtal tillfällen om man är vid trafik eller i folksamlingar så har du helt enkelt inte förstått (men vi har i ärlighetens namn bara använt sele vid en handfull tillfällen - men många gånger skullé nog både vi och pojken haft roligare om den varit med). Med bekvämt menade jag inte bekvämt som i att slippa passa, utan bekvämt som i slippa gå med armen rakt upp i luften eller dubbelvikt och hålla i tröjan. Vill du tro att ditt barn beter sig som hon gör pga din fantastiska uppfostran så får du gärna fortsätta att tro det - och jag kan hoppas i mitt stilla sinne att du eventuellt blir motbevisad i framtiden om du har lyckan att få ett härligt, impulsivt, tempramentsfullt, socialt och väldigt krävande barn som mitt
    Men varför blandas trafiken in hela tiden. För sista gången, jag menar inte i trafiken!
  • annbom

Jag tycker nog att du ska tänka efter på vad du förmedlar till dina barn. Du förmedlar en väldigt inskränkt syn och det är ju inte så att barn går i sele hur länge som helst utan de kommer att lära sig att vissa saker är farlit så småningom.

Stackars era barn med den mycket underliga uppfattningen vad omvärlden meddelar er.
  • UpsyDaisy

En liten följdfråga....

Till er som inte kan tänka er barn i sele, vad tycker ni om de föräldrar som spänner fast sina barn i barnvagnar? Själv har jag nästan aldrig min dotter i barnvagn, hon är mycket rörlig och älskar sin rörelsefrihet...att sitta fastspänd i vagn är definitivt inte hennes grej. Då vid lite farligare ställen, tex om vi promenerar i stan, är vid flygplatser, ska på tåget etc...så använder jag min av sele istället för att spänna fast henne i en vagn. På så sätt får hon betydligt mer rörelsefrihet men är dessutom säker.

Vad är skillnaden mellan vagn och sele? För mig är skillnaden att med sele så behåller barnet sin rörelsefrihet samtidigt som hon är trygg. Men trots detta så verkar många anse att vagn är helt ok medans sele är "grymt". Jag förstår inte. Kan någon vara snäll och förklara detta för mig?

Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina