barn i "koppel", sele med lina
vad tycker ni om det, om ni ser det ute på stan tex?
vad tycker ni om det, om ni ser det ute på stan tex?
Jag har faktiskt köpt mig en sån sele till yngste sonen. Min tanke är att den kan vara bra att ha när man har två små kottar (en på 2,5 och en på ett), när liten vill gå. Köpte den in England och där är de ju väldigt vanliga. Däremot har de ett slags koppel för äldre barn som verkar lite värre. Ett koppel som man fäster kring barnets handled.
Selen kan man ju inte ha så fort barnet blir medvetet om selen och känner sig fastbundna av den.
Men som ett extra stöd när de är ute och går sina första ostadiga promenader - absolut.
Eftersom mitt barn aldrig var still när han var liten var en sele med ett rep ända räddningen för att vi skulle kunna sitta två sekunder. Han var överallt, klättrade, sprang iväg och gömde sig m.m.
Oftast sprang man hela tiden efter så det var inte ofta vi använde oss av det, men ibland.
Jag tycker det ser fel ut.
Men om andra vill använda det, fine. Jag skulle inte kunna använda ett koppel på mitt barn nej
Jag tycker nog att du ska tänka efter på vad du förmedlar till dina barn. Du förmedlar en väldigt inskränkt syn och det är ju inte så att barn går i sele hur länge som helst utan de kommer att lära sig att vissa saker är farlit så småningom.
En liten följdfråga....
Till er som inte kan tänka er barn i sele, vad tycker ni om de föräldrar som spänner fast sina barn i barnvagnar? Själv har jag nästan aldrig min dotter i barnvagn, hon är mycket rörlig och älskar sin rörelsefrihet...att sitta fastspänd i vagn är definitivt inte hennes grej. Då vid lite farligare ställen, tex om vi promenerar i stan, är vid flygplatser, ska på tåget etc...så använder jag min av sele istället för att spänna fast henne i en vagn. På så sätt får hon betydligt mer rörelsefrihet men är dessutom säker.
Vad är skillnaden mellan vagn och sele? För mig är skillnaden att med sele så behåller barnet sin rörelsefrihet samtidigt som hon är trygg. Men trots detta så verkar många anse att vagn är helt ok medans sele är "grymt". Jag förstår inte. Kan någon vara snäll och förklara detta för mig?