• puss

barn i "koppel", sele med lina

vad tycker ni om det, om ni ser det ute på stan tex?

det är tammefan roligt nästan jämt
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina
  • Malinca
    UpsyDaisy skrev 2009-08-09 11:43:36 följande:
    En liten följdfråga....Till er som inte kan tänka er barn i sele, vad tycker ni om de föräldrar som spänner fast sina barn i barnvagnar? Själv har jag nästan aldrig min dotter i barnvagn, hon är mycket rörlig och älskar sin rörelsefrihet...att sitta fastspänd i vagn är definitivt inte hennes grej. Då vid lite farligare ställen, tex om vi promenerar i stan, är vid flygplatser, ska på tåget etc...så använder jag min av sele istället för att spänna fast henne i en vagn. På så sätt får hon betydligt mer rörelsefrihet men är dessutom säker.Vad är skillnaden mellan vagn och sele? För mig är skillnaden att med sele så behåller barnet sin rörelsefrihet samtidigt som hon är trygg. Men trots detta så verkar många anse att vagn är helt ok medans sele är "grymt". Jag förstår inte. Kan någon vara snäll och förklara detta för mig?
    JA mycket bra fråga. Ska läsa vidare och se om någon kan förklara detta
  • emajk
    UpsyDaisy skrev 2009-08-09 11:54:18 följande:
    Min poäng är...sele är ett alternativ till vagn och bärsele...och helt ärligt tycker jag det är ett mycket bättre alternativ. Nu när jag tänker efter så borde jag använda mig av den oftare, för jag erkänner att jag ofta har satt min dotter i vagnen eller i bärselen när vi varit ute i trafiken...och vid närmare eftertanke så är det lite grymt mot henne eftersom hon älskar sin rörelsefrihet.
    För den som har ett barn som inte gått att förmå förstå det farliga ja, inte generellt.
  • trädis
    UpsyDaisy skrev 2009-08-09 11:43:36 följande:
    En liten följdfråga....Till er som inte kan tänka er barn i sele, vad tycker ni om de föräldrar som spänner fast sina barn i barnvagnar? Själv har jag nästan aldrig min dotter i barnvagn, hon är mycket rörlig och älskar sin rörelsefrihet...att sitta fastspänd i vagn är definitivt inte hennes grej. Då vid lite farligare ställen, tex om vi promenerar i stan, är vid flygplatser, ska på tåget etc...så använder jag min av sele istället för att spänna fast henne i en vagn. På så sätt får hon betydligt mer rörelsefrihet men är dessutom säker.Vad är skillnaden mellan vagn och sele? För mig är skillnaden att med sele så behåller barnet sin rörelsefrihet samtidigt som hon är trygg. Men trots detta så verkar många anse att vagn är helt ok medans sele är "grymt". Jag förstår inte. Kan någon vara snäll och förklara detta för mig?

bra inlägg!

väntar oxå nyfiket på svar!

världens lyckligaste mamma
  • hannaliza
    emajk skrev 2009-08-09 11:42:49 följande:
    Men varför blandas trafiken in hela tiden. För sista gången, jag menar inte i trafiken!
    ...och jag har aldrig pratat om att använda sele förutom vid trafik och stora folksamlingar.
  • Black roses
    annbom skrev 2009-08-09 11:49:05 följande:
    För att det oftast är vid sådana tillfällen som man har behov av en sele. På ett stort ensamt fält av gräs behöver man den knappast.
    PRECIS!!! Som jag har sagt flera gånger.. Selen används inte 24/7, därför blir diskussionen baserad på de tillfällen den verkligen behövs!! Däri ligger skillnaden
  • Glamrockare
    emajk skrev 2009-08-09 11:29:50 följande:
    Stackars era barn med den mycket underliga uppfattningen vad omvärlden meddelar er.
    stackars dina barn som blir slängda i vattnet, får handen lagd på heta föremål....kasta för guds skull inte sten när du sitter i glashus.

o igen hur kommer det sig att ditt sätt är det ända rätta?
    Jag delar inte dina åsikter, men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem E.B.Hall
  • Glamrockare
    MassiiMotoo skrev 2009-08-09 11:38:37 följande:
    Jag tycker det ser fel ut. Men om andra vill använda det, fine. Jag skulle inte kunna använda ett koppel på mitt barn nej
    koppel??? vem använder det till barn eller hundar nu för tiden....det heter SELE o som sagt inte ens hundar har halsband o koppel längre utan SELE.

barn har SELE inget annat, precis som de har hjälm, säkerhetsbälte i bil o gud vet allt.
    Jag delar inte dina åsikter, men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem E.B.Hall
  • Malinca
    Lajsa82 skrev 2009-08-09 11:23:47 följande:
    puss och meko gica: Tack, det sa dom på förskolan med, köp en och skit i vad andra tycker, men jag vet hur folk här hemma skulle reagera...dom reagerar redan på att han fortfarande sitter i vagn, får ju kommenatarer om att har han inga egna ben att gå med osv..j*vla BITTER FITTOR min son ser helt normal ut men har ett funktionshinder och jag blir tokig att få suckar efter mig eller att folk håller för öronen när han skriker......med en sele skulle vi nog bli stämplade som knäppgökar...vet att det finns en käck ryggsäck typ en apa med svans, så håller man i svansen, någon som vet adressen??
    Alltså det är så förbaskat tragiskt att vissa tror de har rättighet att bestämma för andra vad som är bäst i deras familjeförhållande.
    Selen kanske inte funkar eller behövs för dem.
    Men det gör det för andra. Det underlättar betydligt för de jag känner som har det.
    INGEN lider. INTE barnen och inte föräldrarna.
    Tja nu ljög jag, en del så kallade "perfekta" människor i omgivningen gör det.

ÅH satan var förbannad jag blir.

Hoppas att du köper selen och får stöd från någon att sätta dig emot de där nissarna som tror de vet bäst
    KRAM
  • emajk
    Malinca skrev 2009-08-09 11:58:42 följande:
    JA mycket bra fråga. Ska läsa vidare och se om någon kan förklara detta
    Jag anser inte att det är bättre att spänna fast ett ovilligt barn i barnvagnen. Jag är för att man försöker låta barn ha sin frihet så mycket som möjligt utan sele där det är möjligt. Som sagt, har man ett sjövilt barn som inte lyssnar på något så blir lösningen i farliga situationer som trafik en sele lösningen. Men inte vid midsommarfirande för att barnet kan gå in i dansen eller för att man ska slippa gå efter barnet. Menar samtidigt att om man först tänker lite annorlunda och ger barnet en chans att uppleva vissa problemmoment under säkra former utan sele finns chans för barnet att uppnå förståelse för de kommande situationerna.
  • Glamrockare
    emajk skrev 2009-08-09 11:52:00 följande:
    Det är en hel del andra ställen som folk vill använda den om du bara läser i forumet.
    och? what is the fucking problem om man har den när man är i mat affären, eller om man går bredvid en högtrafikerad gata.

om man använder den i lekparken och och och undrar jag?
Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina