• FruHeo

Majmammor 2007 del 13

Majmammor 2007 del 12
    Nu är våra småttingar inte så små längre! Runt 2 år och bara växer och frodas. Trots är vår vardagen men vi älskar ju dem så klart ändå

Bildtråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m42709259.html

Tidigare prattråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m43826219.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-05 12:42
    Nya godingtråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m47789699.html

• Svar på tråden Majmammor 2007 del 13
  • Melisabeth

Blind - vi hinner inte med, är nog svaret!
    Fast jag vet inte vad det är som tar tid heller, eftersom vi inte har hus, trädgård, djur, krävande unge eller annat som tar tid. Vi är nog helt enkelt bara lata :-/
    Vi är inte vana vid så högt tempo - A är van att få saker "serverat" i till stor del, och jag har helt enkelt inte haft så mycket för mig i livet, att vi har lärt oss att vara snabba/effektiva. Så därför går det rätt långsamt här hemma. Men det gör ju också att när det blir mycket så blir det problematiskt, för det är alltid minst 1 av oss som sackar efter, och då blir vi irriterade för att vi inte hinner.

Fan vad illa det låter när man ser det så.... *mutter*

• Trekidz

3bus: GRATTIS Hoppas maken snart vänjer sig vid tanken...

SGB: wow,nu är det ju inte lång tid kvar för din del, hoppas att duslipper gå över tiden

Elias är så glad för sin lillasyster,han hjälper till med grejer hela tiden, ger henne nappen o pussar henne Tror ni att det ser likadant ut om några år? hihihihi.......

• Kavat

Blind, ja, hinnas med.. Man får lägga saker på is.
    Maken var tidigare superstressad när han hade mycket på jobbet som han kände han behövde hinna med och dessutom mig och barnen här hemma som behövde hjälp. Jag har ju varit rätt dålig så jag har inte orkat göra något extra här hemma, vilket innebar att han kom hem, fick ta barnen och sen städa, ta disk och annat som jag inte kunde. En bra dag var när jag klarade ta mig igenom hela dagen och kunna ge barnen mat osv (lite special pga allergier) och underhålla dem med öppna förskolor osv.
    Så han hade ingen tid över och var oerhört frustrerad över det eftersom han inte hann med någonstans.

Nu är ju jag så mycket bättre och kan göra mer hemma, när vi är hemma och det underlättar ju en hel del av hans fd. kvällsstäd. Sen orkar jag ha barnen mer så han kan jobba över en bestämd kväll i veckan. Då får han jätte mycket gjort, för det är inte en massa folk som kommer med frågor hela tiden.
    Lite kul i det hela är att de kvällarna han kommit hem runt 21 så har han tappat upp badvatten och så har vi suttit och druckit ett glas vin och ätit lite snacks i badet.

Sen hatade jag när han två timmar innan han skulle vara hemma sa, jag jobbar över idag. Jaha, panik typ. Lättare att planera in aktiviteter med barnen också när jag vet att han inte kommer hem och jag har dem själv.
    Att han är ledig på fredagar gör ju också situationen lättare. Så här är det smågrejer som gjort underverk.

Men hinna med? Nje, det gör man nog aldrig med barn så länge de är små. Fast maken är superbra på att ta med ungarna ut i trädgården, garaget osv. Och sen underlättar det med två för då kan de leka med varandra. Visst blir det trubbel också, men mer positivt än inte. Svårare att underhålla en hela tiden, är de två så har de alltid varandra.

Oj, det här blev en hel roman nästan ju!

• Blindness
    Mel, i vårt fall tror jag att sambon hade räknat med att hinna med lika mycket som innan vi fick Leya, och ja, vi är lite lata också, vi varvar ner när Leya går och lägger sig, den tiden hade vi faktiskt kunnat använda till något av våra göromål (fast vi har blivit bättre på att göra lite mer nu när Leya har somnat).

Kavat, tack för att du skriver hur ni har gjort. Man kan ju kanske få lite idéer osv, kanske man måste till att börja med göra upp schema när sambon ska vara ute och dona och när jag ska göra det... fast det låter iofs lite krystat... måste fundera lite på det
    »-(¯`v´¯)-> Leya »-(¯`v´¯)->
  • Kavat
    Blindness skrev 2009-09-10 12:15:23 följande:
    Mel, i vårt fall tror jag att sambon hade räknat med att hinna med lika mycket som innan vi fick Leya, och ja, vi är lite lata också, vi varvar ner när Leya går och lägger sig, den tiden hade vi faktiskt kunnat använda till något av våra göromål (fast vi har blivit bättre på att göra lite mer nu när Leya har somnat). Kavat, tack för att du skriver hur ni har gjort. Man kan ju kanske få lite idéer osv, kanske man måste till att börja med göra upp schema när sambon ska vara ute och dona och när jag ska göra det... fast det låter iofs lite krystat... måste fundera lite på det
    Det kan ju räcka att ni bestämmer vissa dagar. T.ex på måndagar och onsdagar så gör du vad du vill för då har han ansvar för Leya och på tisdagar och torsdagar gör han vad han vill. Eller börja med bara en dag i veckan som är vikt åt er själva kanske och se hur det går.
    Sen är det väl svårare att hålla på det om båda är på hemmaplan. Jag har i alla fall oerhört lätt att lasta över barnen på maken. Och de tycker det är spännande att vara med honom så ja, då går ju allt i snigelfart.
    Däremot så tar jag ibland båda på helgen och säger nu åker vi iväg till växthuset eller affären eller ja, var som helst, så får han ett par timmar som han vet att han är själv och det inte kommer någon som stör så att han kan klippa gräsmattan eller vad han nu vill hitta på.
  • Melisabeth

JAg har jättesvårt för att balansera vardagar. Eftersom jag börjar jobba på eftermiddagarna, men aldrig vet när - behöva åka vid 12 kan helt pllötsligt ha blivit åka  16.30 liksom - så är det svårt att gräva ner sig i nått större projekt.
    Dessutom så vill jag ju inte "slita ut mig", innan jag ens har jobbat - vilket medför att allt går i snigelfart, och i ärlighetens namn  mest blir hänga här. Fåör då kommer grejen in också att om jag har duschat så vill jag inte gärna svetta ner mig heller innan jag ska jobba.

Kortsagt så blir det konstigt perspektiv på dagen, och oftast blir den tiden som faktsikt finns = inget alls gjort, eller iaf väldigt lite.
    JAg har dock börjat att utnyttja håligheter i schemat, samt kvällarna på väg från jobbet bättre, genom att handla eller så då. Så ett steg framåt iaf.

• josse83

Intressant att höra hur andra lägger upp vardagen faktiskt

Jag har nog inga tips att komma med, vi bor i lägenhet och jag pluggar hemifrån (är bara iväg 1 gång i veckan och då mellan 5.30-13.30. Så just nu har vi det rätt bra på den fronten. Jag försöker ha en lagom balans i städandet här hemma, är ju inte meningen att jag ska städa när jag går hemma men det blir gärna att jag gör det. Dock bara 1 gång i veckan och bara lite lagom som bara tar ngn timme eller så

På kvällarna är det just nu lite mer fritidsintressen som gäller här. Sambon har börjat surfa och är iväg 2 gånger i veckan på det. Jag själv försöker komma ut och promenera så mycket som möjligt! Maten står jag oftast för

Som sagt inget att tipsa om då vi har det rätt så lyxigt just nu... jo skaffa lägenhet då vore väl ett tips

Sen har väl småbarnsföräldrar rätt att gå ner till 75% under småbarnsåren?! Det skulle jag utnyttja om jag hade ett jobb. Eller sambon då!

Heoo: GRATTIS!!

• FruHeo

Här är det minutpass som gäller. Vi använder delar av söndagen åt att planera resten av veckan alla fem tillsammans. Vem som lagar mat vilken dag och vad som ska lagas, vem som hämtar/lämnar, vilken dag han jobbar över, vilken dag jag jobbar över. Städning, tvätt, etc planeras också in. Kan låta galet att ha så mkt schema, men det underlättar. Är så skönt att aldrig behöva dividera om vem som ska laga mat utan det bara går. DÅ vet man också att man kan göra annat den dag man inte lagar mat.
    Matlagning delar vi rakt av, en lagar mat och en plockar undan, en av de små töserna är med och hjälper till och den tredje är helt ledig.
    Vi hade det rätt tjaffsigt i början när jag var hemma med tjejerna, allt hamnade på mig. Så vi bestämde att göra såhär istället, fungerar faktiskt riktigt bra. Mycket mindre tjaffs, mindre onödiga diskussioner.
    Ja matlagningsdagarna anpassas även efter vem som ska iväg och träna, sjunga, etc.

Sen försöker vi få till att vi försöker få lite ensamtid med ett av barnen för att det inte bara ska bli en grupp utan lite mer individ också. Försöker även lösa så att maken och jag får minst en kväll i månaden själva, bara vi. Lättare att faktiskt inte irritera sig så mkt på varandr ahela tiden.

• Sötboll

Grattis 3 bus

Nyss hemkomna från barnavdelningen på sjukhuset. Pontus opererades igår och allt gick bra, hoppas det fortsätter så

• 2små2stora

Det är väldigt mycket här som inte hinns med vilket gör maken stressad. Veden måste tas om hand så den är prio 1. Maten lagar oftast jag på vardagarna och han på helgerna. Tvätten sköter jag.

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
Svar på tråden Majmammor 2007 del 13