• tebax

White trash!

Det ordet är så ute och cyklar!

Det är fult, förnedrande, kränkande!

Kan folk bara lägga ner det uttrycket och använda sig av något annat!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-19 11:43
    Eftersom folk här på FL verkar vara liiiiite trögtänkta så ska jag försöka förklara lite mer hur jag menar.

Jo det jag menar är att man inte ska använda sig av ord som dessa för att det är kränkande att bli kallad Vitt skräp. Man ska inte blanda in raser/färg/religon/bakgrund i ett sådant här uttryck som kan såra och stämpla folk.
    Man får inte säga neger eftersom det kränker, i mina ögon är white trash också ett kränkande ord, går inte att jämföra med ordet neger JAG VET. Men folk som använder sig av WT uttrycken verkar vara enligt sig själva mer betydelsefulla och vara av en högre klass än de som de kallar WT. Eftersom många här på tråden uttryckt sig att WT är man om man har dåligt ställt, är blond, döper sina barn med namn som innehåller X eller Z, snusar och ja vet allt vilka påståenden som kommit in här. Kalla folk Human trash, men dra inte in Hudfärger i ämnet. Det har inte med saken att göra då både en vit,gul, svart,blå eller lila människa kan vara skräp i andras ögon. White trash och Black trash kan man enkelt förvandla till Human trash. Då har man ju inte påpekat hudfärgen hos dom som man anser mindre värda.

FATTAR NI NU?

• Svar på tråden White trash!
  • ThisIsMe
    Nording skrev 2009-08-20 12:49:40 följande:
    Födas med sämre förutsättningar?Vad är det för människa jag diskuterar detta med, att ett namn kan lägga grund på hur man senare i livet kommer leva är ju rent av idiotiskt.Jag heter Jennifer och tyvärr föddes jag inte med en J-lo rumpa och sångkarriär i högsta hugg , nej jag har byggt mig själv till den person jag är idag.(genom min uppväxt , mina kriterier jag vill leva upp till och ha i mitt liv har jag fixat själv).Ens uppväxt har stor betydelse över vilken människa man blir senare, men bara för att min son heter Liam skulle jag ju inte sätta ett vapen i hans hand eller en drog i hans liv, för att uppfylla kraven för sådana människor som du som anser att ett namn kan göra en person till människan den blev. Tragiskt att det är folk som tänker som du .
    Vissa namn är populära inom vissa grupper, det kan vi nog alla vara överrens om. Bland överklassen på Östermalm är namn som Philip oh Gustaf vanliga. I underklassen är amerikanskinspirerade namn som Liam, Kewin och Dakota vanliga just nu. Brottslighet är vanligare bland underklasssen. Det är alltså större risk att Liam och Kewin sitter i fängelse om 20 år än att Philip och Gustaf gör det. Det har absolut inget med deras namn i sig att göra, utan att de är födda med sämre förutsättningar. Du måste väl ända förstå skillnaden?
  • Dorian Ertymexx
    Nording skrev 2009-08-20 12:49:40 följande:
    Födas med sämre förutsättningar?Vad är det för människa jag diskuterar detta med, att ett namn kan lägga grund på hur man senare i livet kommer leva är ju rent av idiotiskt.Jag heter Jennifer och tyvärr föddes jag inte med en J-lo rumpa och sångkarriär i högsta hugg , nej jag har byggt mig själv till den person jag är idag.(genom min uppväxt , mina kriterier jag vill leva upp till och ha i mitt liv har jag fixat själv).Ens uppväxt har stor betydelse över vilken människa man blir senare, men bara för att min son heter Liam skulle jag ju inte sätta ett vapen i hans hand eller en drog i hans liv, för att uppfylla kraven för sådana människor som du som anser att ett namn kan göra en person till människan den blev. Tragiskt att det är folk som tänker som du .
    Som sagt. Läs "Freakanomics". Den förklarar hur det där fungerar långt bättre än vi kan.
  • 08Mommy
    tebax skrev 2009-08-17 21:44:39 följande:
    Det ordet är så ute och cyklar! Det är fult, förnedrande, kränkande!Kan folk bara lägga ner det uttrycket och använda sig av något annat!TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-19 11:43Eftersom folk här på FL verkar vara liiiiite trögtänkta så ska jag försöka förklara lite mer hur jag menar. Jo det jag menar är att man inte ska använda sig av ord som dessa för att det är kränkande att bli kallad Vitt skräp. Man ska inte blanda in raser/färg/religon/bakgrund i ett sådant här uttryck som kan såra och stämpla folk.Man får inte säga neger eftersom det kränker, i mina ögon är white trash också ett kränkande ord, går inte att jämföra med ordet neger JAG VET. Men folk som använder sig av WT uttrycken verkar vara enligt sig själva mer betydelsefulla och vara av en högre klass än de som de kallar WT. Eftersom många här på tråden uttryckt sig att WT är man om man har dåligt ställt, är blond, döper sina barn med namn som innehåller X eller Z, snusar och ja vet allt vilka påståenden som kommit in här. Kalla folk Human trash, men dra inte in Hudfärger i ämnet. Det har inte med saken att göra då både en vit,gul, svart,blå eller lila människa kan vara skräp i andras ögon. White trash och Black trash kan man enkelt förvandla till Human trash. Då har man ju inte påpekat hudfärgen hos dom som man anser mindre värda.FATTAR NI NU?
    Ja jag tycker det uttrycker en riktig okunnighet bland oss allihopa att kalla folk för White trash. Det är amerikanskt o symboliserar de som bor utstötta utan jobb el med väldigt låg inkomst som bor i trailors/husvagnar el förfallna hus. I Amerika där får de väl kalla varandra vad de vill. Det är ett stort land med olika samhällsklasser, folkslag etc. men det är ändå mer accepterat att vara av en annan ras om man inte är en rasist vilket är vanligt förekommande bland sk White trash. Vilket det oftast inte är i Sverige. Här kallar gärna svenskar utlänningar för White trash el de som beblandar sg med utlänningar.
    I Sverige har vi ju ändå en slags standardnorm som gör att ingen ska behöva svälta o kunna betala sin hyra.Det bor inte folk i husvagnar el förfallna hus här. Vi är ganska lyckligt lottade. O det som gör att svenska kallar andra för White trash har med okunnughet och ignorans o göra. En slags avsky för folk som inte är som de. Som inte lyckats sikta uppåt el befinner sig i ett annat samhällskikt än dem. Men vi har alla samma problem nån gång o ingen vet hur det är att sitta i skiten om man inte själv råkat hamna där.
    Nu hoppas jag att det blir normaliserat så att alla människor kan få känna värdighet men tyvärr är invandrartäta områden ghetton. O ensamstående mammor som inte kan försörja sina barn likaså? El låginkomsttagare som inte kan bo i bra områden utan får bli nöjda dä r de är..
  • tebax
    Argo skrev 2009-08-20 12:10:03 följande:
    Ah! En ny variant! Dessa namn kan jämföras med 70- och 80-talets berömda Y-namn. Det finns siffror som visar på att Conny, Ronny, Sonny och Jonny på den tiden oftare hamnade i polisens förvar än andra. Det har givetvis inte att göra med att de heter just Ronny, MEN de var födda in i en samhällsgrupp med sämre resurser och i denna samhällsgrupp var det populärare med dessa namn än bland grupper med bättre socioekonomisk status. Därav att det sket sig oftare för dem senare i livet. De hade sämre förutsättningar från början. Och av precis samma anledning kommer garanterat framtidens krimnella att i högre grad heta Liam och Cewin än Philip och Hugo.
    Så du menar på fullaste allvar att bara för att man har det dåligare ställt så kommer barnen automatiskt att bli kriminella ? HA!
  • tebax
    Jaquline81 skrev 2009-08-20 12:52:39 följande:
    Jag håller med dig TS, jag har aldrig blivit kallad WT själv men skulle mkt väl kunna bli det då min stora kille heter Levin vilket enligt dessa "normer" skall vara ett WT namn. Tycker det är fruktansvärt löjligt hur man kan låta barn få skit för sina namn...det är ju trotsallt hela familjen som drabbas när någon kallas WT!
    tack! :)

Tyckte faktiskt din sons namn var udda och fint .
  • Argo
    tebax skrev 2009-08-20 14:35:18 följande:
    Så du menar på fullaste allvar att bara för att man har det dåligare ställt så kommer barnen automatiskt att bli kriminella ? HA!
    Allvarligt. Inte för att vara elak, men nu är det nästan bara du kvar som inte förstå vad som står här ovan.

Ingenting sker med automatik men vissa har sämre förutsättningar och av dessa kommer fler att misslyckas än vi kommer att få se misslyckanden bland folk med bättre förutsättningar.
  • tebax
    ThisIsMe skrev 2009-08-20 13:10:04 följande:
    Vissa namn är populära inom vissa grupper, det kan vi nog alla vara överrens om. Bland överklassen på Östermalm är namn som Philip oh Gustaf vanliga. I underklassen är amerikanskinspirerade namn som Liam, Kewin och Dakota vanliga just nu. Brottslighet är vanligare bland underklasssen. Det är alltså större risk att Liam och Kewin sitter i fängelse om 20 år än att Philip och Gustaf gör det. Det har absolut inget med deras namn i sig att göra, utan att de är födda med sämre förutsättningar. Du måste väl ända förstå skillnaden?
    Vilken brottslighet?

Om jag ska var ärlig så har jag hellre en son som heter Liam som vid 15 års åldern sitter utan för ICA med en 3,5% öl och smygröker en ciggarett än att han heter William Af Druvenberg och hinkar Champagne och sniffar kokain i smyg.
  • tebax
    Argo skrev 2009-08-20 14:41:24 följande:
    Allvarligt. Inte för att vara elak, men nu är det nästan bara du kvar som inte förstå vad som står här ovan. Ingenting sker med automatik men vissa har sämre förutsättningar och av dessa kommer fler att misslyckas än vi kommer att få se misslyckanden bland folk med bättre förutsättningar.
    läs ovanstående inlägg tack.
  • Argo
    tebax skrev 2009-08-20 14:44:27 följande:
    läs ovanstående inlägg tack.
    Och själv har jag hellre en skötsam Oscar som vid 20 har påbörjat sina universitetsstudier till civilingenjör. Väluppfostrad, med välskött ekonomi och artig flickvän.

Men det är ju bara jag det ...
  • tebax
    Argo skrev 2009-08-20 14:50:06 följande:
    Och själv har jag hellre en skötsam Oscar som vid 20 har påbörjat sina universitetsstudier till civilingenjör. Väluppfostrad, med välskött ekonomi och artig flickvän. Men det är ju bara jag det ...
    Så du tror inte din duktige lille son kommer gå bakom ryggen oavsett vad han heter?

Vakna och se verkligheten lilla vän
Svar på tråden White trash!