• tebax

White trash!

Det ordet är så ute och cyklar!

Det är fult, förnedrande, kränkande!

Kan folk bara lägga ner det uttrycket och använda sig av något annat!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-19 11:43
    Eftersom folk här på FL verkar vara liiiiite trögtänkta så ska jag försöka förklara lite mer hur jag menar.

Jo det jag menar är att man inte ska använda sig av ord som dessa för att det är kränkande att bli kallad Vitt skräp. Man ska inte blanda in raser/färg/religon/bakgrund i ett sådant här uttryck som kan såra och stämpla folk.
    Man får inte säga neger eftersom det kränker, i mina ögon är white trash också ett kränkande ord, går inte att jämföra med ordet neger JAG VET. Men folk som använder sig av WT uttrycken verkar vara enligt sig själva mer betydelsefulla och vara av en högre klass än de som de kallar WT. Eftersom många här på tråden uttryckt sig att WT är man om man har dåligt ställt, är blond, döper sina barn med namn som innehåller X eller Z, snusar och ja vet allt vilka påståenden som kommit in här. Kalla folk Human trash, men dra inte in Hudfärger i ämnet. Det har inte med saken att göra då både en vit,gul, svart,blå eller lila människa kan vara skräp i andras ögon. White trash och Black trash kan man enkelt förvandla till Human trash. Då har man ju inte påpekat hudfärgen hos dom som man anser mindre värda.

FATTAR NI NU?

• Svar på tråden White trash!
  • tebax
    Diva skrev 2009-08-18 21:47:04 följande:
    Uppenbart inte. Ordet har en historisk (och mycket kränkande) innebörd som vida överskrider uttrycket "white trash". www.aftonbladet.se/debatt/article310052.ab
    Jag vet att det är ett förskräckligt ord, jag skyddar det inte! Jag menar bara att vi ska sluta använda oss av sådana här termer som riktar sig in mot någons nationalitet eller hudfärg. Jisses , varför sådan hysteri för att man vill det ?
  • Björnmossa
    tebax skrev 2009-08-18 21:23:34 följande:
    White trash betyder ju vitt skräp om man översätter det. Och vi "vita" ska acceptera att bli kallade detta av människor. Men vi demostrerar hej vilt för att någon säger neger (nej jag gillar inte något av orden). Men då måste vi sluta kalla varandra efter färg. Skippa White, säg bara trash om det är något att sträva efter att vara.
    Alltså, det är WHITE trash därför att vita människor i USA hade (och i viss mån fortfarande har antar jag, fast det är en annan diskussion) helt andra förutsättningar än de svarta. Det gick över huvud taget inte att jämföra svartas och vitas livsstil. De vita hade chansen i samhället men misslyckades. De svarta var inte med på banan ens. Även om det såklart fanns sociala skillnader inom den svarta gruppen också så var den såpass skild från den vita gruppen att jämförelser var meningslösa.

Egentligen är det likadant i Sverige idag. Att leva på bidrag uppfattas naturligtvis olika om det är en vit (svensk) familj som får pengarna och om det är en flyktigfamilj som anlände igår från Afghanistan. Många skulle nog tycka att det var synd om flyktingfamiljen medan den svenska familjen borde försöka hitta jobb.

Eftersom begreppet "white trash" beskriver en social grupp är det naturligtvis intressant att avgränsa så att alla förstår exakt vem/vilka man talar om. Säger man tex "grupp med svag socioekonomisk status" kan det betyda vad som helst, och då tycker åtminstone jag att nationellt ursprung är en viktig avskiljare. Att en flykting inte har jobb är såklart en helt annan sak än att en infödd inte har det, och arbetslösheten inom de bägge grupperna måste åtgärdas på olika sätt.

Med detta sagt så är det klart att uttrycket "white trash" är nedvärderande. Men diskuterar man samhällsklasser är det naivt att vilja bortse från hudfärg, i den mån hudfärg indikerar ursprungsland.
  • Björnmossa
    mollieboll skrev 2009-08-18 21:48:52 följande:
    Nu blir jag orolig... Vågar inte längre använda några som helst ord snart... Sambo är ett äldre och nedsättande ord om en person med indianskt eller afrikanskt ursprung. Med andra ord kan det jämställas med The N-word.
    Kan vara rätt roligt att berätta för en amerikan att man skaffat sambo
  • tebax
    Björnmossa skrev 2009-08-18 22:51:13 följande:
    Alltså, det är WHITE trash därför att vita människor i USA hade (och i viss mån fortfarande har antar jag, fast det är en annan diskussion) helt andra förutsättningar än de svarta. Det gick över huvud taget inte att jämföra svartas och vitas livsstil. De vita hade chansen i samhället men misslyckades. De svarta var inte med på banan ens. Även om det såklart fanns sociala skillnader inom den svarta gruppen också så var den såpass skild från den vita gruppen att jämförelser var meningslösa. Egentligen är det likadant i Sverige idag. Att leva på bidrag uppfattas naturligtvis olika om det är en vit (svensk) familj som får pengarna och om det är en flyktigfamilj som anlände igår från Afghanistan. Många skulle nog tycka att det var synd om flyktingfamiljen medan den svenska familjen borde försöka hitta jobb. Eftersom begreppet "white trash" beskriver en social grupp är det naturligtvis intressant att avgränsa så att alla förstår exakt vem/vilka man talar om. Säger man tex "grupp med svag socioekonomisk status" kan det betyda vad som helst, och då tycker åtminstone jag att nationellt ursprung är en viktig avskiljare. Att en flykting inte har jobb är såklart en helt annan sak än att en infödd inte har det, och arbetslösheten inom de bägge grupperna måste åtgärdas på olika sätt. Med detta sagt så är det klart att uttrycket "white trash" är nedvärderande. Men diskuterar man samhällsklasser är det naivt att vilja bortse från hudfärg, i den mån hudfärg indikerar ursprungsland.
    Klokt och rakt inlägg, tack för en bra beskrivning. Min önskning var bara att man kan sluta säga nedvärdernade om folk i olika grupperingar. Även om man är en "svensson familj" så kan man ha det dåligt ställt, lika dåligt ställt som en invandrare och varken jag eller någon annan har rätt att dömma personen och sedan kalla dom för skräp, oavsett varifrån man är.
    Bara för att vissa bor i villa, har en förmögenhet och kan spara barnbidrag och ja vet allt till sina barn så betyder ju inte det att dom har rätt att kränka andra som inte har det lika gott ställt.
  • mollieboll

Cheshire cat: *asg* I live with my african american

• Björnmossa
    tebax skrev 2009-08-18 22:56:18 följande:
    Björnmossa skrev 2009-08-18 22:51:13 följande: Klokt och rakt inlägg, tack för en bra beskrivning. Min önskning var bara att man kan sluta säga nedvärdernade om folk i olika grupperingar. Även om man är en "svensson familj" så kan man ha det dåligt ställt, lika dåligt ställt som en invandrare och varken jag eller någon annan har rätt att dömma personen och sedan kalla dom för skräp, oavsett varifrån man är. Bara för att vissa bor i villa, har en förmögenhet och kan spara barnbidrag och ja vet allt till sina barn så betyder ju inte det att dom har rätt att kränka andra som inte har det lika gott ställt.
    Jag håller helt med om att folk kunde vara trevligare mot varandra. Speciellt på öppna ställen som Internet, hemma i soffan med bästisen kan man väl vara elak om man känner för det.
  • JA77

Kränkande? Vad i begreppet är kränkande? Det finns ju uppenbarligen en grupp som är så.

• MaNiMi

Larvigt och onödigt ord..visst kanske det finns människor som är sopiga, men här på FL blir ju folk dömda för det tex enbart för vad barnen heter och det blir bara ett fånigt sätt att säga att "jag är mkt bättre än dem" (om någon som man varken känner eller vet så mkt mer om än de generaliseringar och fördomar man har)
    Visste inte ens att ordet användes här i sverige förrän jag såg det dyka upp i massa sammanhang här på FL.

• Avoria

Jag älskar ordet white trash - det är en perfekt benämning för en viss grupp människor och deras val av livsstil (oftast iaf?).. That's it.

Svar på tråden White trash!