• tebax

White trash!

Det ordet är så ute och cyklar!

Det är fult, förnedrande, kränkande!

Kan folk bara lägga ner det uttrycket och använda sig av något annat!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-19 11:43
    Eftersom folk här på FL verkar vara liiiiite trögtänkta så ska jag försöka förklara lite mer hur jag menar.

Jo det jag menar är att man inte ska använda sig av ord som dessa för att det är kränkande att bli kallad Vitt skräp. Man ska inte blanda in raser/färg/religon/bakgrund i ett sådant här uttryck som kan såra och stämpla folk.
    Man får inte säga neger eftersom det kränker, i mina ögon är white trash också ett kränkande ord, går inte att jämföra med ordet neger JAG VET. Men folk som använder sig av WT uttrycken verkar vara enligt sig själva mer betydelsefulla och vara av en högre klass än de som de kallar WT. Eftersom många här på tråden uttryckt sig att WT är man om man har dåligt ställt, är blond, döper sina barn med namn som innehåller X eller Z, snusar och ja vet allt vilka påståenden som kommit in här. Kalla folk Human trash, men dra inte in Hudfärger i ämnet. Det har inte med saken att göra då både en vit,gul, svart,blå eller lila människa kan vara skräp i andras ögon. White trash och Black trash kan man enkelt förvandla till Human trash. Då har man ju inte påpekat hudfärgen hos dom som man anser mindre värda.

FATTAR NI NU?

• Svar på tråden White trash!
  • tebax

Vet inte vad jag vill heta skrev 2009-08-20 21:29:48 följande:

Men oj vad vissa har svårt att begripa fakta. Det verkar vara ett moment 22 det här :-/ I tråden om varför Kevin och Liam är trashnamn finns det flera intressanta länkar där detta ämne diskuteras. Läs den så kanske ni förstår vad vi menar, för det är inget som "vi på FL" har kommit på bara för att retas.
    Med resonemangen de flesta av er verkar ha så lär ni era barn att mobbas, bara så att ni vet. De kommer ju att reta barn som heter Cewin eller Tindra bara för att ni har sådana fördommar. Ska inte vi vuxna framstå som förebilder som leder in våra barn i en värld där alla är lika värda, oavsett namn, religon och bakgrund? Undar egentligen vilka som ska bli kallade trash då.
  • idiblon
    tebax skrev 2009-08-20 21:34:43 följande:
    Vet inte vad jag vill heta skrev 2009-08-20 21:29:48 följande: Med resonemangen de flesta av er verkar ha så lär ni era barn att mobbas, bara så att ni vet. De kommer ju att reta barn som heter Cewin eller Tindra bara för att ni har sådana fördommar. Ska inte vi vuxna framstå som förebilder som leder in våra barn i en värld där alla är lika värda, oavsett namn, religon och bakgrund? Undar egentligen vilka som ska bli kallade trash då.
    Nej, så är det verkligen inte. Just medvetenheten om att det inte finns medvetenhet kring det gör att medvetenheten om att barnen inte är de som ska drabbas av det högre. Att jag använder WT-uttrycket är mest ett sätt att driva med mig själv, for real. Att det sedan finns underklass är en helt annan sak, just WT-attribut kan vem som helst besitta, men det är mest på skoj som uttrycker används, faktiskt. I HELVETE heller att jag vidarebefordrar sådana fördomar till min son, snarare tvärtom, genom att erkänna fenomen och diskutera dem vuxna emellan så behöver vi inte vara så desperata att särskilja oss.

Men alltså, Liam är INTE WT! Cewin, däremot, en människa som valt att stava så skulle jag ha mycket svårt för.
  • Stårschan
    tebax skrev 2009-08-20 21:34:43 följande:
    Vet inte vad jag vill heta skrev 2009-08-20 21:29:48 följande: Med resonemangen de flesta av er verkar ha så lär ni era barn att mobbas, bara så att ni vet. De kommer ju att reta barn som heter Cewin eller Tindra bara för att ni har sådana fördommar. Ska inte vi vuxna framstå som förebilder som leder in våra barn i en värld där alla är lika värda, oavsett namn, religon och bakgrund? Undar egentligen vilka som ska bli kallade trash då.
    Jag tror inte att det är någon risk för det. Det är nämligen ganska trashigt att uppmuntra ouppfostrat beteende hos sina barn också, liksom tunnelseende och att dela upp världen i svart och vitt.
  • idiblon
    Stårschan skrev 2009-08-20 22:09:03 följande:
    Jag tror inte att det är någon risk för det. Det är nämligen ganska trashigt att uppmuntra ouppfostrat beteende hos sina barn också, liksom tunnelseende och att dela upp världen i svart och vitt.
    Exakt, precis. right on target.
  • Stårschan
    idiblon skrev 2009-08-20 22:15:12 följande:
    Exakt, precis. right on target.
    High five.
  • tebax
    Stårschan skrev 2009-08-20 22:09:03 följande:
    det är ju det folk i denna tråden verkar göra, Adel eller tjänstefolk verkar ju fortfarande vara grejjen liksom. "De där som är lågutbildade"

Fyfan
  • LyckligtSlut

Såg just trådstartarens tillägg.

Jag brukar inte tänka de minsta på att det heter just "white". Det jag stör mig på är att folk är så beredda på att trycka ner andra som enligt dem är något fel. Allt från överviktiga till socialbidragstagare eller lågutbildade. Blir så trött på detta.

Jag är exempelvis högutbildad men har fått gå på soc pga sjukdom (har inte fått sjukpenning JUST pga att jag utbildat mig i så många år). Då blir man väldigt trött på kommentarer som att man ska skaffa sig en utbildning istället för att gå på soc...

Tycker bara att det är tråkigt när folk ständigt dömer varandra och kategoriserar utan att ha någon bakgrund. Lika illa som rasism enligt mig.

• Stårschan
    tebax skrev 2009-08-20 22:48:57 följande:
    det är ju det folk i denna tråden verkar göra, Adel eller tjänstefolk verkar ju fortfarande vara grejjen liksom. "De där som är lågutbildade" Fyfan
    Om det är dig till glädje så är det långt värre att vara rik, ouppfostrad och högfärdig och ha köpt sin utbildning för pappas ärvda pengar, än att vara lågutbildad och ha en trevlig attityd.
  • tebax
    LyckligtSlut skrev 2009-08-20 22:55:10 följande:
    Såg just trådstartarens tillägg. Jag brukar inte tänka de minsta på att det heter just "white". Det jag stör mig på är att folk är så beredda på att trycka ner andra som enligt dem är något fel. Allt från överviktiga till socialbidragstagare eller lågutbildade. Blir så trött på detta. Jag är exempelvis högutbildad men har fått gå på soc pga sjukdom (har inte fått sjukpenning JUST pga att jag utbildat mig i så många år). Då blir man väldigt trött på kommentarer som att man ska skaffa sig en utbildning istället för att gå på soc... Tycker bara att det är tråkigt när folk ständigt dömer varandra och kategoriserar utan att ha någon bakgrund. Lika illa som rasism enligt mig.
    Tycker också det är lika illa, det är dit jag ville komma med denna tråd. Att man inte ska dömma personer utifrån utbildningar, reoligoner, hudfärger, bakgrunder, bidrag eller inte. Men folk verkar inte förstå vart jag vill komma utan fortsätter argumentera att det är männskligt att lägga in personer i olika fack. Och att man måste var en lågutbildad, blond och socialbidragare om man har en son som heter Cewin eller NovaLee. Helt patetiskt att vuxna människor som inte ens känner personen i fråga som dom stämplar på det sättet. Som någon skrev här ovan:
    "Cewin, däremot, en människa som valt att stava så skulle jag ha mycket svårt för."

Snacka om att dömma hunden efter håret...
  • tebax
    Stårschan skrev 2009-08-20 22:57:08 följande:
    Om det är dig till glädje så är det långt värre att vara rik, ouppfostrad och högfärdig och ha köpt sin utbildning för pappas ärvda pengar, än att vara lågutbildad och ha en trevlig attityd.
    Jo det är det ju självklart, men jag ville bara poängtera att bakgrunden inte spelar någon roll. Utan det är personen i sig som gör sig värd att bli behandlad med respekt , det ska ju inte vara så att man väljer bort folk och klassar dom som lågutbildade nollor bara för dom döpt sitt barn till ett visst namn. Det låter ju helt befängt.
Svar på tråden White trash!