• tebax

White trash!

Det ordet är så ute och cyklar!

Det är fult, förnedrande, kränkande!

Kan folk bara lägga ner det uttrycket och använda sig av något annat!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-19 11:43
    Eftersom folk här på FL verkar vara liiiiite trögtänkta så ska jag försöka förklara lite mer hur jag menar.

Jo det jag menar är att man inte ska använda sig av ord som dessa för att det är kränkande att bli kallad Vitt skräp. Man ska inte blanda in raser/färg/religon/bakgrund i ett sådant här uttryck som kan såra och stämpla folk.
    Man får inte säga neger eftersom det kränker, i mina ögon är white trash också ett kränkande ord, går inte att jämföra med ordet neger JAG VET. Men folk som använder sig av WT uttrycken verkar vara enligt sig själva mer betydelsefulla och vara av en högre klass än de som de kallar WT. Eftersom många här på tråden uttryckt sig att WT är man om man har dåligt ställt, är blond, döper sina barn med namn som innehåller X eller Z, snusar och ja vet allt vilka påståenden som kommit in här. Kalla folk Human trash, men dra inte in Hudfärger i ämnet. Det har inte med saken att göra då både en vit,gul, svart,blå eller lila människa kan vara skräp i andras ögon. White trash och Black trash kan man enkelt förvandla till Human trash. Då har man ju inte påpekat hudfärgen hos dom som man anser mindre värda.

FATTAR NI NU?

• Svar på tråden White trash!
  • Argo
    tebax skrev 2009-08-20 14:51:27 följande:
    Så du tror inte din duktige lille son kommer gå bakom ryggen oavsett vad han heter? Vakna och se verkligheten lilla vän
    Det var du som ställde upp ett hypoteteiskt resonemang kring vad du önskar dig av din son. Jag svarade med vad jag önskar av min.

Man får inte allt man önskar, men likväl kan man ju ändå önska. Eller hur?
  • Åsa

Nording: Det är givetvis aldrig roligt om något man tycker om associeras med något man tycker är dåligt. Men inte är det så konstigt om just namn ger associationer?
    En massa saker är _vanligare_ i en grupp än i en annan och det ligger i vår natur att vilja kategorisera saker för att inte behöva uppfinna hjulet vid varje nytt tillfälle.
    Talar någon bred dialekt är det _vanligare_ att vederbörande är arbetare eller kanske bonde än att h*n är akademiker. Om någon har exotiskt utseende eller namn väntar sig många språksvårigheter. (En kompis skämde ut sig när hon nästan bokstaverade en adressbeskrivning till en tystlåten, som det visade sig, Sverigefödd jugoslavisk chaufför )
    Svär någon kopiöst är det _vanligare_ att vederbörande inte har något högstatusyrke. Den som talar om sig själv som "man" är troligen arbetare än högutbildad. Rökning är idag mindre vanligt hos medelklass än hos arbetare. Om någon har vitrinskåp och prydnader i sin bokhylla är det _troligare_ att h*n är "arbetare" och om h*n har dammiga boktravar där är det _troligare_ att det är någon med längre studier. "Bondesamhällesnamn" är vanligast hos medelklassen. Och heter någon Hassan (Dorians exempel) är det _vanligare_ att han har Mellanösternbakgrund än att han(hon) är helsvensk etc etc

Säkert kan vi alla hitta en massa undantag från sådana samband - den raglande mannen på stan kan vara neurologiskt sjuk och inte full - men rätt så ofta stämmer de.

• Nording

Jobbar inom socialtjänsten som kontaktperson till ungdomar som hamnat i kris , med droger ,alkohol ,ätstörningar osv.
    Måste få påpeka att där finns inga speciella "namn" som hör till kategorin "kommit snett i livet" utan bara väldigt vilsna själar.
    Vem som helst kan hamna där, både rikemans , arbetarklass, invandrare osv.. har mött allt.

• ThisIsMe
    tebax skrev 2009-08-20 14:42:51 följande:
    Vilken brottslighet?Om jag ska var ärlig så har jag hellre en son som heter Liam som vid 15 års åldern sitter utan för ICA med en 3,5% öl och smygröker en ciggarett än att han heter William Af Druvenberg och hinkar Champagne och sniffar kokain i smyg.
    Den brottslighet som man åker fast för. I lägre samhällsklasser är det vanligare med brott som man lätt åker fast för. Det är större risk att du åker i finkan om du gör inbrott i en bil eller rånar en korvkiosk, än om du missbrukar kokain eller förskingrar företagets pengar.
  • ThisIsMe
    tebax skrev 2009-08-20 14:35:18 följande:
    Så du menar på fullaste allvar att bara för att man har det dåligare ställt så kommer barnen automatiskt att bli kriminella ? HA!
    Automatiskt? Hur fick du det till det?
  • Åsa
    Nording skrev 2009-08-20 16:30:21 följande:
    Jobbar inom socialtjänsten som kontaktperson till ungdomar som hamnat i kris , med droger ,alkohol ,ätstörningar osv.Måste få påpeka att där finns inga speciella "namn" som hör till kategorin "kommit snett i livet" utan bara väldigt vilsna själar. Vem som helst kan hamna där, både rikemans , arbetarklass, invandrare osv.. har mött allt.
    Nu har du ganska vida uppgifter iofs. Ätstörningar, olika droger etc är ju ändå vanligare inom vissa grupper. Om du slår ihop alla problem får du kanske ett tvärsnitta v befolkningen(?) och därmed inga synliga skillnader i grupp eller för den delen namn. Är de inte så många behöver iofs ev skilnader inte märkas ändå då infividen förstås inte alls behöver stämma in på ens tydliga tendenser i sin grupp.

En jag känner som jobbar på BUP påstår att namntypen skiljer sig mellan diagnoserna fast jag misstänker att det blir knepigt att fastslå vetenskapligt

När jag jobbat i olika stadsdelar har jag märkt ganska stora skillnader i vilka namn som är populära. Och olika problemtyper är så vitt jag vet olika vanliga i olika grupper så jag ser inget märkligt med att namn som en av många "egenskaper" skulle ha olika frekvens i olika problemsammanhang . När jag hade en fot i alkoholvården i ett invandrartätt område hade hälften av besökarna finska namn; det är ju knappast fantasier att konstatera när det är så. Flickor som är utsatta för s k hedersvåld - en term som för övrigt inte brukar användas vid svenska familjer ens när problematiken är liknande - har säkerligen oftare Mellanösternklingande namn än svenska. Jag _inbillar_ mig att anorexidrabbade tjejer oftare heter Louise än Tiffany etc etc.
  • Cocarola

Dorian Ertymexx skrev 2009-08-20 13:33:47 följande:

Som sagt. Läs "Freakanomics". Den förklarar hur det där fungerar långt bättre än vi kan.
    Jag gillade Freakonomics, och tänkte direkt på FL när jag läste om namnens inverkan! Kan även rekommendera "Outliers" av Malcolm Gladwell, som tar upp andra yttre aspekter som påverkar människors framgång.
  • idiblon

Jag är så glad att jag gav min son ett namn som inte förknippas med min socialgrupp. Vidare är jag glad över att jag fick ett namn som inte associerades med en viss socialgrupp. Det har gjort det lättare för mig att ta mig fram, min hårfärg (och kvalitét) till trots.

• tebax
    ThisIsMe skrev 2009-08-20 17:18:48 följande:
    Den brottslighet som man åker fast för. I lägre samhällsklasser är det vanligare med brott som man lätt åker fast för. Det är större risk att du åker i finkan om du gör inbrott i en bil eller rånar en korvkiosk, än om du missbrukar kokain eller förskingrar företagets pengar.
    Ja men det gör inte att det gör de med "högre klass" till mindre brottslingar, vare sog man heter Af Hansén eller Svensson. Kanske mer i den "mellanklassen" som åker fast, men tro mig det finns väldigt mkt kriminalitet hos de "finare" folket.
  • Vet inte vad jag vill heta

Men oj vad vissa har svårt att begripa fakta. Det verkar vara ett moment 22 det här :-/

I tråden om varför Kevin och Liam är trashnamn finns det flera intressanta länkar där detta ämne diskuteras. Läs den så kanske ni förstår vad vi menar, för det är inget som "vi på FL" har kommit på bara för att retas.

Svar på tråden White trash!