• tebax

White trash!

Det ordet är så ute och cyklar!

Det är fult, förnedrande, kränkande!

Kan folk bara lägga ner det uttrycket och använda sig av något annat!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-19 11:43
    Eftersom folk här på FL verkar vara liiiiite trögtänkta så ska jag försöka förklara lite mer hur jag menar.

Jo det jag menar är att man inte ska använda sig av ord som dessa för att det är kränkande att bli kallad Vitt skräp. Man ska inte blanda in raser/färg/religon/bakgrund i ett sådant här uttryck som kan såra och stämpla folk.
    Man får inte säga neger eftersom det kränker, i mina ögon är white trash också ett kränkande ord, går inte att jämföra med ordet neger JAG VET. Men folk som använder sig av WT uttrycken verkar vara enligt sig själva mer betydelsefulla och vara av en högre klass än de som de kallar WT. Eftersom många här på tråden uttryckt sig att WT är man om man har dåligt ställt, är blond, döper sina barn med namn som innehåller X eller Z, snusar och ja vet allt vilka påståenden som kommit in här. Kalla folk Human trash, men dra inte in Hudfärger i ämnet. Det har inte med saken att göra då både en vit,gul, svart,blå eller lila människa kan vara skräp i andras ögon. White trash och Black trash kan man enkelt förvandla till Human trash. Då har man ju inte påpekat hudfärgen hos dom som man anser mindre värda.

FATTAR NI NU?

• Svar på tråden White trash!
  • h8him

Verför ens ge sig in i diskussioner med mindre vetande? Alla är vi människor, oavsett förg, status, rikedom osv. Varför inte inse att vi alla kan lära av varandra? Varför nedvärdera någon annan? Känns det bättre då? Varför är en med mycket pengar mer värd än "Jeppe" på a-lagsbänken? Varför lyssnar man inte på "Jeppe" och det han har att förmedla? Alla är värdefulla, på sitt eget sätt oavsett hudfärg eller livsstil. Varför försöka göra sig bättre än andra? Brist på självförtroende?

• Argo
    tebax skrev 2009-08-18 18:21:19 följande:
    jaha du menar hemmafruar med flera hundra tusen på banken? Eller hur då menar du?
    Jag menade att de som inte tycker att det finns något som heter "klass" snarare finns bland de som har det bättre ställt än bland de som vi skulle kunna kalla för WT.

Jag menade INTE att WT är folk "med flera hundra tusen på banken".
  • mowgli

WT använder jag ytterst försiktigt, men, när jag använder det så är det i syfte att kraftfullt ta avstånd ifrån vissa värderingar som jag vet florerar i WT-kretsar. Dvs, homofobi, rasism, våldsförhärligande, fascism, hillbillyreligiositet, etc. Jag har släkt i USA (judisk/svensk), så jag vet vad jag talar om. W Bush är White Trash i min bok, tex.

• Argo
    MaNiMi skrev 2009-08-19 02:08:17 följande:
    ... blir ju folk dömda för det tex enbart för vad barnen heter ...
    Det fiunns undersäkningar som visar att vilket namn du ger ditt barn är kopplat till i "klass" du lever, vilken social status du har. Därav att det inte är helt ologiskt att koppla ihop begepet wt med specifika namn.

Tre syskon heter Diezel, Texas och Nova-Lee. Tre andra heter Hugo, Oscar och Agnes.

Vilka hör hemma i vilken "klass"?
  • Fratris

Det finns onekligen folk som är "white trash" i mina ögon, jag tycker det är ett bra ord

• Dorian Ertymexx
    tebax skrev 2009-08-17 21:44:39 följande:
    Det ordet är så ute och cyklar! Det är fult, förnedrande, kränkande!Kan folk bara lägga ner det uttrycket och använda sig av något annat!
    Ja, du har rätt, vi borde faktiskt ha egna svenska ord på det där...

Vitt skräp, kanske? ;>
  • elinamedtheo

Dorian Ertymexx skrev 2009-08-19 08:39:56 följande:

Ja, du har rätt, vi borde faktiskt ha egna svenska ord på det där...Vitt skräp, kanske? ;>
  • juzze

Läser och förundras över hur ett enda uttryck kan förbrylla och uppröra så många.

• tebax
    h8him skrev 2009-08-19 02:27:21 följande:
    Verför ens ge sig in i diskussioner med mindre vetande? Alla är vi människor, oavsett förg, status, rikedom osv. Varför inte inse att vi alla kan lära av varandra? Varför nedvärdera någon annan? Känns det bättre då? Varför är en med mycket pengar mer värd än "Jeppe" på a-lagsbänken? Varför lyssnar man inte på "Jeppe" och det han har att förmedla? Alla är värdefulla, på sitt eget sätt oavsett hudfärg eller livsstil. Varför försöka göra sig bättre än andra? Brist på självförtroende?
    Bra inlägg där!
Svar på tråden White trash!