• tebax

White trash!

Det ordet är så ute och cyklar!

Det är fult, förnedrande, kränkande!

Kan folk bara lägga ner det uttrycket och använda sig av något annat!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-19 11:43
    Eftersom folk här på FL verkar vara liiiiite trögtänkta så ska jag försöka förklara lite mer hur jag menar.

Jo det jag menar är att man inte ska använda sig av ord som dessa för att det är kränkande att bli kallad Vitt skräp. Man ska inte blanda in raser/färg/religon/bakgrund i ett sådant här uttryck som kan såra och stämpla folk.
    Man får inte säga neger eftersom det kränker, i mina ögon är white trash också ett kränkande ord, går inte att jämföra med ordet neger JAG VET. Men folk som använder sig av WT uttrycken verkar vara enligt sig själva mer betydelsefulla och vara av en högre klass än de som de kallar WT. Eftersom många här på tråden uttryckt sig att WT är man om man har dåligt ställt, är blond, döper sina barn med namn som innehåller X eller Z, snusar och ja vet allt vilka påståenden som kommit in här. Kalla folk Human trash, men dra inte in Hudfärger i ämnet. Det har inte med saken att göra då både en vit,gul, svart,blå eller lila människa kan vara skräp i andras ögon. White trash och Black trash kan man enkelt förvandla till Human trash. Då har man ju inte påpekat hudfärgen hos dom som man anser mindre värda.

FATTAR NI NU?

• Svar på tråden White trash!
  • Dorian Ertymexx
    tebax skrev 2009-08-21 07:58:49 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-08-21 00:36:13 följande:
    att kalla någon Wt är att racka ner på någon
    Oh please. Är det att racka ned på någon om man kallar denne brat? Stekare? Raggare? Rocker? Östermalmare? Svensk? Muslim? Invandrare? bög?
  • idiblon
    tebax skrev 2009-08-20 22:59:11 följande:
    Helt patetiskt att vuxna människor som inte ens känner personen i fråga som dom stämplar på det sättet. Som någon skrev här ovan: "Cewin, däremot, en människa som valt att stava så skulle jag ha mycket svårt för." Snacka om att dömma hunden efter håret...
    Fast, jag kan ändra mig, det är bara det att det skulle bli snäppet svårare att komma förbi den första fasen. Jag ändrar mig hela tiden och vet mycket väl att jag kan göra det. Det är samma sak åt andra hållet, jag måste ju inte vara förtjust i en människa bara för att jag från första början har en mer förbehållslös uppfattning om dem. Det är ju ungefär samma sak som att du har svårt för människor som hävdar att det visst är naturligt och inget fel i att kategorisera folk, det beror ju på hur man väljer att använda de där kategoriseringarna i verkliga livet. Det går åt flera håll. Jag kan ha svårt för människor som inte begriper sig på stavningsregler och känner behov av att utmärka sig genom att ge barnen "speciella och unika" namn, eftersom de inte begriper hur korkat vissa uppfattar det. Om det sedan är korkat eller ej, är väl subjektivt, men det är ju bara att konstatera att det kan innebära svårigheter. Ungefär som att andra kan ha svårt att begripa varför i helvete jag bleker mitt hår så ljust, när det får mig att se ut som en mindre vetande idiot vars ord inte har samma tyngd som en brunetts. Jag får ju skylla mig själv, men att förneka sådana strukturer är ju som att sätta fötterna i dörrkarmen och spjärna emot verkligheten.
  • Dorian Ertymexx
    idiblon skrev 2009-08-21 09:03:48 följande:
    Fast, jag kan ändra mig, det är bara det att det skulle bli snäppet svårare att komma förbi den första fasen. Jag ändrar mig hela tiden och vet mycket väl att jag kan göra det. Det är samma sak åt andra hållet, jag måste ju inte vara förtjust i en människa bara för att jag från första början har en mer förbehållslös uppfattning om dem. Det är ju ungefär samma sak som att du har svårt för människor som hävdar att det visst är naturligt och inget fel i att kategorisera folk, det beror ju på hur man väljer att använda de där kategoriseringarna i verkliga livet. Det går åt flera håll. Jag kan ha svårt för människor som inte begriper sig på stavningsregler och känner behov av att utmärka sig genom att ge barnen "speciella och unika" namn, eftersom de inte begriper hur korkat vissa uppfattar det. Om det sedan är korkat eller ej, är väl subjektivt, men det är ju bara att konstatera att det kan innebära svårigheter. Ungefär som att andra kan ha svårt att begripa varför i helvete jag bleker mitt hår så ljust, när det får mig att se ut som en mindre vetande idiot vars ord inte har samma tyngd som en brunetts. Jag får ju skylla mig själv, men att förneka sådana strukturer är ju som att sätta fötterna i dörrkarmen och spjärna emot verkligheten.
    Mmm, precis... Eller som någon uttryckte det: "I'm not prejudiced, I hate 'em all!"
  • tebax

Dorian Ertymexx skrev 2009-08-21 08:23:48 följande:

Oh please. Är det att racka ned på någon om man kallar denne brat? Stekare? Raggare? Rocker? Östermalmare? Svensk? Muslim? Invandrare? bög?
    Nej eftersom det inte har en negativ klang, men White Trash betyder ju som sagt vitt skräp vilket jag förmodar att inte brat, Stekare, Raggare, Rocker, Östermalmare, Svensk, Muslim.
  • tebax
    tebax skrev 2009-08-21 11:15:13 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-08-21 08:23:48 följande: Nej eftersom det inte har en negativ klang, men White Trash betyder ju som sagt vitt skräp vilket jag förmodar att inte brat, Stekare, Raggare, Rocker, Östermalmare, Svensk, Muslim.
    gör glömde ja skriva
  • Dorian Ertymexx
    tebax skrev 2009-08-21 11:15:13 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-08-21 08:23:48 följande:
    Nej eftersom det inte har en negativ klang, men White Trash betyder ju som sagt vitt skräp vilket jag förmodar att inte brat, Stekare, Raggare, Rocker, Östermalmare, Svensk, Muslim.
    Inte? Starta en tråd om "vad betyder muslim för dig" och du kommer se att det finns mååånga som ser det som något långt mer negativt än att man kommer från viteträsk.

Bög har haft, och har bitvis fortfarande, en negativ klang. Likaså används inte sällan brat eller stekare som något negativt.
  • tebax

Dorian Ertymexx skrev 2009-08-21 11:56:19 följande:

Inte? Starta en tråd om "vad betyder muslim för dig" och du kommer se att det finns mååånga som ser det som något långt mer negativt än att man kommer från viteträsk. Bög har haft, och har bitvis fortfarande, en negativ klang. Likaså används inte sällan brat eller stekare som något negativt.
    det var ju väldigt synd då, eftersom det inte har en sådan betydelse som WT har. Aja jag kommer ju ingen vart iaf med denna diskussionen. Men tack för intresset =)
  • Stårschan
    tebax skrev 2009-08-21 13:15:00 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-08-21 11:56:19 följande:
    det var ju väldigt synd då, eftersom det inte har en sådan betydelse som WT har. Aja jag kommer ju ingen vart iaf med denna diskussionen. Men tack för intresset =)
    Jag vet att du mest stör dig på den ordagranna betydelsen av White Trash, och det är ju i sig förståeligt.

Men är det någon som vet vad 'brat' egentligen betyder? I mina öron är det minst lika nedsättande, men jag vet inte vad ordet har för ursprung.
  • Dorian Ertymexx
    Stårschan skrev 2009-08-21 13:18:34 följande:
    Jag vet att du mest stör dig på den ordagranna betydelsen av White Trash, och det är ju i sig förståeligt. Men är det någon som vet vad 'brat' egentligen betyder? I mina öron är det minst lika nedsättande, men jag vet inte vad ordet har för ursprung.
    Borstkämd unge typ.

sv.wikipedia.org/wiki/Brat
  • Stårschan

Dorian Ertymexx skrev 2009-08-21 13:28:13 följande:

Det är alltså verkligen så enkelt. Jag får se om jag lyckas hitta någon djupare etymologi nån gång när jag får tid...
Svar på tråden White trash!