• tebax

White trash!

Det ordet är så ute och cyklar!

Det är fult, förnedrande, kränkande!

Kan folk bara lägga ner det uttrycket och använda sig av något annat!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-19 11:43
    Eftersom folk här på FL verkar vara liiiiite trögtänkta så ska jag försöka förklara lite mer hur jag menar.

Jo det jag menar är att man inte ska använda sig av ord som dessa för att det är kränkande att bli kallad Vitt skräp. Man ska inte blanda in raser/färg/religon/bakgrund i ett sådant här uttryck som kan såra och stämpla folk.
    Man får inte säga neger eftersom det kränker, i mina ögon är white trash också ett kränkande ord, går inte att jämföra med ordet neger JAG VET. Men folk som använder sig av WT uttrycken verkar vara enligt sig själva mer betydelsefulla och vara av en högre klass än de som de kallar WT. Eftersom många här på tråden uttryckt sig att WT är man om man har dåligt ställt, är blond, döper sina barn med namn som innehåller X eller Z, snusar och ja vet allt vilka påståenden som kommit in här. Kalla folk Human trash, men dra inte in Hudfärger i ämnet. Det har inte med saken att göra då både en vit,gul, svart,blå eller lila människa kan vara skräp i andras ögon. White trash och Black trash kan man enkelt förvandla till Human trash. Då har man ju inte påpekat hudfärgen hos dom som man anser mindre värda.

FATTAR NI NU?

• Svar på tråden White trash!
  • idiblon
    Themis skrev 2009-08-18 21:28:10 följande:
    idiblon: Eller att odla sin trashighet lite om det känns intressant.
    Ja, sedan finns det ju inre och yttre attribut som inte direkt behöver ha samband. Därtill beteenden, självdistans och självinsikt. Inget behöver ju utesluta det andra.
  • tebax
    idiblon skrev 2009-08-18 21:29:06 följande:
    Jaså, jag tyckte du skrev att innebörden av "neger" var mörk/svart. Men jag kanske läste fel.
    nej det BETYDER det men har en annan innebörd just för att dömmande människor utnyttjat det ordet till något negativt och jävligt kränkande.

Jag skyddar inte det. Vi kan kalla varandra människor . Allihopa, men sluta dra in färg eller ras.

Det var det jag ville säga med denna tråden
  • Alvira

Tebax: Det är inte alls den uppfattningen som jag fick av TS. Att det var färg och ras du ville diskutera. Jag trodde det var själva begreppet.

• Natosh
    Pomea skrev 2009-08-18 21:28:38 följande:
    Haha...man blir inte förvånad direkt. OBS DET HETER CHOKLADBOLL haha :D
    Väntar med spänning på första nationalsångsinlägget... ;)
  • Diva
    tebax skrev 2009-08-18 21:27:49 följande:
    Jag vet innebörden, lika mkt som att bli kallad "de vita" eller just WT. Jag tycker man ska sluta dömma varandra efter vilken färg man har på kroppen. Säg då Human trash, men säg fan inte white trash eller balck trash för då har du ju förnedrat just rasen, vad är det som är så svårt att förstå?
    Uppenbart inte. Ordet har en historisk (och mycket kränkande) innebörd som vida överskrider uttrycket "white trash".

www.aftonbladet.se/debatt/article310052.ab
  • 3barnsmor

Stereotypiska kännetecken för white trash innefattar bland annat låg utbildning (högst en praktisk gymnasielinje), dålig allmänbildning, ett ointresse för alla djupare samhälls- eller kulturfrågor, tidig första graviditet, barn med olika partners, långvarigt bidragsberoende, rökning, alkohol- och ibland drogmissbruk, igenkännande klädsel (vulgärt eller trasiga urtvättade, illasittande träningsplagg etc.), hemblonderat eller -färgat hår, tatueringar och piercingar, antingen starkt överdriven eller ingen make-up.

• Themis

Ok, ska vi återgå till "byfånar" då?

Eller "simpla" människor?

Detta känns lite om att döpa om städerskor till lokalvårdare för att det ska låta coolare.

Jag tycker inte ett byte hjälper så mycket när det man diskuterar ändå handlar om att vara nedsättande. Men själv säger jag hellre bara "trashig" än "white trash" om jag alls använder uttrycket.

• mollieboll

Nu blir jag orolig... Vågar inte längre använda några som helst ord snart...
    Sambo är ett äldre och nedsättande ord om en person med indianskt eller afrikanskt ursprung. Med andra ord kan det jämställas med The N-word.

• mollieboll

Kollar man i SAOL så betyder ordet sambo alltså neger.
    Så snälla, sluta använda detta ord då det är... ja, behövs det några förklaringar?

• tebax
    Alvira skrev 2009-08-18 21:33:50 följande:
    Tebax: Det är inte alls den uppfattningen som jag fick av TS. Att det var färg och ras du ville diskutera. Jag trodde det var själva begreppet.
    Nej det var inte det jag menade från början men sen kom det på tal att det var vita trashiga i husvagn och allt var det var, varför måste man ens dra ut och använda just white överhuvudtaget? Tycker det är lågt att använda sig av färg i fraser som denna.
Svar på tråden White trash!