• tebax

White trash!

Det ordet är så ute och cyklar!

Det är fult, förnedrande, kränkande!

Kan folk bara lägga ner det uttrycket och använda sig av något annat!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-19 11:43
    Eftersom folk här på FL verkar vara liiiiite trögtänkta så ska jag försöka förklara lite mer hur jag menar.

Jo det jag menar är att man inte ska använda sig av ord som dessa för att det är kränkande att bli kallad Vitt skräp. Man ska inte blanda in raser/färg/religon/bakgrund i ett sådant här uttryck som kan såra och stämpla folk.
    Man får inte säga neger eftersom det kränker, i mina ögon är white trash också ett kränkande ord, går inte att jämföra med ordet neger JAG VET. Men folk som använder sig av WT uttrycken verkar vara enligt sig själva mer betydelsefulla och vara av en högre klass än de som de kallar WT. Eftersom många här på tråden uttryckt sig att WT är man om man har dåligt ställt, är blond, döper sina barn med namn som innehåller X eller Z, snusar och ja vet allt vilka påståenden som kommit in här. Kalla folk Human trash, men dra inte in Hudfärger i ämnet. Det har inte med saken att göra då både en vit,gul, svart,blå eller lila människa kan vara skräp i andras ögon. White trash och Black trash kan man enkelt förvandla till Human trash. Då har man ju inte påpekat hudfärgen hos dom som man anser mindre värda.

FATTAR NI NU?

• Svar på tråden White trash!
  • Stårschan

Men om det nu är så illa att placera människor i olika fack - hur förklarar du då att folk lägger ner tusentals kronor på att genom sina kläder och sina yttre attribut försöka signalera vilka de är? Tonårstjejer färgar inte håret lila för att de inte bryr sig - de gör det för att det är jätteviktigt att markera att de själva har kontrollen över sitt utseende och för att passa in i en viss grupp. Många är jättenoga med att ha rätt bil, rätt kläder, hålla på med rätt hobby för att passa in i sin lilla sociala grupp.

För hur det än är så försöker folk smälta in bland dem de vill umgås med. Det är därför man som turist utomlands på långt håll kan känna igen andra svenskar på den bekväma klädseln och de fotriktiga skorna. Och det är därför det är lika rätt att ha på sig en skitig Yamahakeps i Hjoggböle som det är fel att ha den på Stureplan.

• tebax
    Stårschan skrev 2009-08-20 23:07:40 följande:
    Men om det nu är så illa att placera människor i olika fack - hur förklarar du då att folk lägger ner tusentals kronor på att genom sina kläder och sina yttre attribut försöka signalera vilka de är? Tonårstjejer färgar inte håret lila för att de inte bryr sig - de gör det för att det är jätteviktigt att markera att de själva har kontrollen över sitt utseende och för att passa in i en viss grupp. Många är jättenoga med att ha rätt bil, rätt kläder, hålla på med rätt hobby för att passa in i sin lilla sociala grupp. För hur det än är så försöker folk smälta in bland dem de vill umgås med. Det är därför man som turist utomlands på långt håll kan känna igen andra svenskar på den bekväma klädseln och de fotriktiga skorna. Och det är därför det är lika rätt att ha på sig en skitig Yamahakeps i Hjoggböle som det är fel att ha den på Stureplan.
    Men vad ger det rätten att dömma och nervärdera bara för att man vill vara sig själv eller har sin stil? Att döpa sina barn till namn man själv tycker om ? Att välja en utbildning man trivs med men som andra kanske ser som "lågutbildning"?
    Vad ger dig och mig rätten till att kalla dom det ena eller det andra ? Alla är olika individer och har olika behova och känslor. Det är dags att förstå det kanske..
  • Dorian Ertymexx
    tebax skrev 2009-08-20 14:35:18 följande:
    Så du menar på fullaste allvar att bara för att man har det dåligare ställt så kommer barnen automatiskt att bli kriminella ? HA!
    Det var inte vad Argo skrev. Om du läser litet noggrannare.
  • Dorian Ertymexx
    tebax skrev 2009-08-20 14:51:27 följande:
    Så du tror inte din duktige lille son kommer gå bakom ryggen oavsett vad han heter? Vakna och se verkligheten lilla vän
    Jag gjorde inte det. Men det är faktiskt (eh, det här borde snart vara en undertråd till fördomstråden) inte alldeles ovanligt att viteträskianer uttrycker just sådant; det är ju deras egen erfarenhet! Alla unga smyger inte bakom föräldrarnas ryggar med sådant. Långt ifrån.
  • Dorian Ertymexx
    Jag gillade Freakonomics, och tänkte direkt på FL när jag läste om namnens inverkan! Kan även rekommendera "Outliers" av Malcolm Gladwell, som tar upp andra yttre aspekter som påverkar människors framgång.
    Ska försöka komma ihåg att kolla efter den. :)

Tyckte om Freakanomics, den var inte så chockerande som de ville få den till (men så är jag både cynisk och ganska allmänbildad), men den hade sina poänger. Namngrejen var jättebra exempel på orsak-verkan-problematiken, som en del verkar ha svårt att förstå här.
  • Dorian Ertymexx
    tebax skrev 2009-08-20 21:34:43 följande:
    Vet inte vad jag vill heta skrev 2009-08-20 21:29:48 följande:
    Med resonemangen de flesta av er verkar ha så lär ni era barn att mobbas, bara så att ni vet. De kommer ju att reta barn som heter Cewin eller Tindra bara för att ni har sådana fördommar. Ska inte vi vuxna framstå som förebilder som leder in våra barn i en värld där alla är lika värda, oavsett namn, religon och bakgrund? Undar egentligen vilka som ska bli kallade trash då.
    Ahem. Jag skulle oroa mig mer för samtalet från fröken som säger att Cewin och Tindra MOBBAR än motsatsen.

Och återigen - det handlar inte om en värdering av personen som bär namnet. Snarare av de som GER namnet, om ens det.
  • Dorian Ertymexx
    tebax skrev 2009-08-20 23:01:36 följande:
    Jo det är det ju självklart, men jag ville bara poängtera att bakgrunden inte spelar någon roll. Utan det är personen i sig som gör sig värd att bli behandlad med respekt , det ska ju inte vara så att man väljer bort folk och klassar dom som lågutbildade nollor bara för dom döpt sitt barn till ett visst namn. Det låter ju helt befängt.
    Ja, det är det. Icke desto mindre är det så det fungerar. Namn säger mer om ens bakgrund än man vill tro. Återigen - läs Freakanomics. Skitkul bok, och den förklarar som sagt väl hela namngrejen.
  • Dorian Ertymexx
    tebax skrev 2009-08-20 23:13:35 följande:
    Men vad ger det rätten att dömma och nervärdera bara för att man vill vara sig själv eller har sin stil? Att döpa sina barn till namn man själv tycker om ? Att välja en utbildning man trivs med men som andra kanske ser som "lågutbildning"?Vad ger dig och mig rätten till att kalla dom det ena eller det andra ? Alla är olika individer och har olika behova och känslor. Det är dags att förstå det kanske..
    Fast det är ju ingen som har rackat ned på någon!
  • BlivandeUngMamma
    NiXxI skrev 2009-08-17 22:17:05 följande:
    Hmmmm.... Förstår inte människans behov av att just finna ord som förnedrar och kränker.... WT, Neger, Hora...alla dessa ord...skapade för att såra.... Men, så kom jag på....det är bara ord...det är faktiskt VI som lägger innebörden i orden...genom uppfattning, erfarneheter, omdöme, personlig uppfattning etc, etc... Så välj själva vad ni vill lägga bakom orden...WT för mig är bara ett tecken på dåligt ordförråd
    WT kanske är skapt för att vara elak slang för arbetarklassen.
    Neger är en benämning på en människa med svart hudfärg, som en människa med vit hudfärg kallas kaukasier - absolut INGET nedvärderande med det.
    Och hora är ett yrke man ska respektera :) hehe ;)
  • tebax

Dorian Ertymexx skrev 2009-08-21 00:36:13 följande:

Fast det är ju ingen som har rackat ned på någon!
    att kalla någon Wt är att racka ner på någon
Svar på tråden White trash!