• tebax

White trash!

Det ordet är så ute och cyklar!

Det är fult, förnedrande, kränkande!

Kan folk bara lägga ner det uttrycket och använda sig av något annat!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-19 11:43
    Eftersom folk här på FL verkar vara liiiiite trögtänkta så ska jag försöka förklara lite mer hur jag menar.

Jo det jag menar är att man inte ska använda sig av ord som dessa för att det är kränkande att bli kallad Vitt skräp. Man ska inte blanda in raser/färg/religon/bakgrund i ett sådant här uttryck som kan såra och stämpla folk.
    Man får inte säga neger eftersom det kränker, i mina ögon är white trash också ett kränkande ord, går inte att jämföra med ordet neger JAG VET. Men folk som använder sig av WT uttrycken verkar vara enligt sig själva mer betydelsefulla och vara av en högre klass än de som de kallar WT. Eftersom många här på tråden uttryckt sig att WT är man om man har dåligt ställt, är blond, döper sina barn med namn som innehåller X eller Z, snusar och ja vet allt vilka påståenden som kommit in här. Kalla folk Human trash, men dra inte in Hudfärger i ämnet. Det har inte med saken att göra då både en vit,gul, svart,blå eller lila människa kan vara skräp i andras ögon. White trash och Black trash kan man enkelt förvandla till Human trash. Då har man ju inte påpekat hudfärgen hos dom som man anser mindre värda.

FATTAR NI NU?

• Svar på tråden White trash!
  • tebax

Dorian Ertymexx skrev 2009-08-20 07:59:31 följande:

Nu är det tyvärr så att val av namn faktsikt ofta signalerar tillhörighet till grupper, sociala kast och liknande. Jag menar, hur troligt tror du att det är att någon på Östermalm döper sitt barn till Cewin? Eller att någon du känner döper sitt till Gustav-Phillip? Eller för den delen till Mbuto eller Hassan (ja, bland dina svenska vänner alltså).
    Det spelar väl ingen roll. Det jag menar är ju att man är ju inte mindre värd eller sämre än någon annan pga ett namn på sitt barn, hellöjligt argument
  • Argo
    tebax skrev 2009-08-20 07:55:53 följande:
    jaha så man är automatiskt ett vitt skräp i folks ögon pga av ett namn, det är inte så att man kanske bara ville ha ett annorlunda eller gillar namnet i sig att göra, utan det är enbart för att man ät lågutbildad och går på soc?
    Du missar poängen. Tidigt i tråden fanns ett inlägg som sa det rätt bra. Inlägget listar upp en massa saker som ger låg status i vårt samhälle.

Bara för att du har en av de attributen betyder det inte att du är wt, men ju fler av dessa egenskaper du har - desto mer troligt att du uppfattas som wt.

Bara det faktum att man heter Nova-Lee, för att mamma gillade namnet, gör dig inte till wt. Men lägg till de där rosa mjukisbyxorna med "foxy" i arslet, rökning, bidragsberoende, tre ungar före 22 (gärna med tre olika frånvarande pappor), ingen utbildning osv ... Då blir du wt.
  • Dr Mupp
    jaha så man är automatiskt ett vitt skräp i folks ögon pga av ett namn, det är inte så att man kanske bara ville ha ett annorlunda eller gillar namnet i sig att göra, utan det är enbart för att man ät lågutbildad och går på soc?
    Liam är på inga sätt ett annorlunda namn. Men ja vissa namn signalerar klass på gott och ont. Detta bör man ju vara medveten om när man väljer namn. Och konstigt nog är det just unga och outbildade som inte förstår att namn är klassmarkörer.

Liam är vanligare bland unga och outbildade vilket inte betyder att alla Liam har unga outbildade föräldrar bara att de flesta Liam har det.
  • tebax
    Dr Mupp skrev 2009-08-20 08:03:03 följande:
    Liam är på inga sätt ett annorlunda namn. Men ja vissa namn signalerar klass på gott och ont. Detta bör man ju vara medveten om när man väljer namn. Och konstigt nog är det just unga och outbildade som inte förstår att namn är klassmarkörer. Liam är vanligare bland unga och outbildade vilket inte betyder att alla Liam har unga outbildade föräldrar bara att de flesta Liam har det.
    ok, konstigt iaf att man behöver bli stämplad som en sämre människa utifrån det.
  • Dorian Ertymexx
    tebax skrev 2009-08-20 08:02:17 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-08-20 07:59:31 följande:
    Det spelar väl ingen roll. Det jag menar är ju att man är ju inte mindre värd eller sämre än någon annan pga ett namn på sitt barn, hellöjligt argument
    Ingen har sagt att du eller Liam är mindre värda. Bara att namnvalet signalerar en grupptillhörighet, vare sig det stämmer eller inte.

Läs boken Freakanomics, där beskrivs fenomenet rätt bra. :)
  • Dorian Ertymexx
    ok, konstigt iaf att man behöver bli stämplad som en sämre människa utifrån det.
    Har någon sagt att man är en sämre människa för att man kommer från Viteträsk?
  • blajblaj75

alla är ju lika mycket värda, men hur många av de som tillhör medel- eller överklass ser ner på WT/underklass/socialgrupp 3/viteträsk-bor
    om en unge heter cewin (eller liam - förlåt) så är mitt första intryck "patrask". (mm, vad härligt, det var ett ord jag inte fått använda på länge )
    sedan kan ju det såklart ändras, precis som alla förstaintryck men än så länge har jag inte träffat på någon som bevisat motsatsen.

den här kanske skulle passat bra i fördomstråden också/istället.

• Dorian Ertymexx
    blajblaj75 skrev 2009-08-20 10:25:30 följande:
    alla är ju lika mycket värda, men hur många av de som tillhör medel- eller överklass ser ner på WT/underklass/socialgrupp 3/viteträsk-bor om en unge heter cewin (eller liam - förlåt) så är mitt första intryck "patrask". (mm, vad härligt, det var ett ord jag inte fått använda på länge )sedan kan ju det såklart ändras, precis som alla förstaintryck men än så länge har jag inte träffat på någon som bevisat motsatsen.den här kanske skulle passat bra i fördomstråden också/istället.
    Mmm, precis, fördomstråden.

*kul att viteträsk snappades upp* ;)
  • ThisIsMe
    HUR fick du meningen "att din son heter Liam betyder inte att han är wt, bara att hans namn signalerar just wt" till "så man är automatiskt ett vitt skräp i folks ögon pga av ett namn"?? LÄS vad folk skriver!
  • ThisIsMe
    Vem har sagt att man är en sämre människa för att man har stämpeln WT? Hittills är det bara du i den här tråden som paratat om "sämre människa" och "mindre värd". Sluta lägg ord i folks mun!
Svar på tråden White trash!