• tebax

White trash!

Det ordet är så ute och cyklar!

Det är fult, förnedrande, kränkande!

Kan folk bara lägga ner det uttrycket och använda sig av något annat!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-19 11:43
    Eftersom folk här på FL verkar vara liiiiite trögtänkta så ska jag försöka förklara lite mer hur jag menar.

Jo det jag menar är att man inte ska använda sig av ord som dessa för att det är kränkande att bli kallad Vitt skräp. Man ska inte blanda in raser/färg/religon/bakgrund i ett sådant här uttryck som kan såra och stämpla folk.
    Man får inte säga neger eftersom det kränker, i mina ögon är white trash också ett kränkande ord, går inte att jämföra med ordet neger JAG VET. Men folk som använder sig av WT uttrycken verkar vara enligt sig själva mer betydelsefulla och vara av en högre klass än de som de kallar WT. Eftersom många här på tråden uttryckt sig att WT är man om man har dåligt ställt, är blond, döper sina barn med namn som innehåller X eller Z, snusar och ja vet allt vilka påståenden som kommit in här. Kalla folk Human trash, men dra inte in Hudfärger i ämnet. Det har inte med saken att göra då både en vit,gul, svart,blå eller lila människa kan vara skräp i andras ögon. White trash och Black trash kan man enkelt förvandla till Human trash. Då har man ju inte påpekat hudfärgen hos dom som man anser mindre värda.

FATTAR NI NU?

• Svar på tråden White trash!
  • tebax

Dorian Ertymexx skrev 2009-08-19 08:39:56 följande:

Ja, du har rätt, vi borde faktiskt ha egna svenska ord på det där... Vitt skräp, kanske? ;>
    nej inget måste antyda på färg, vill man promt såra någon ppga av klassfråga så kan man väl bara säga Human trash, varför använda sig av White eller black överhuvudtaget.
  • blajblaj75

har inte läst hela tråden, men vad hände med gamla hederliga "socialgrupp 3"?
    det är enligt mig motsvarigheten till "trash". användes förr om arbetare, men numera om socialt utsatta personer.

• WZZ
    blajblaj75 skrev 2009-08-19 14:30:33 följande:
    har inte läst hela tråden, men vad hände med gamla hederliga "socialgrupp 3"? det är enligt mig motsvarigheten till "trash". användes förr om arbetare, men numera om socialt utsatta personer.
    Tidigare kallades socialgruppen för arbetarklass. Vilket på senare år har blivit postivit laddat och många som tillhör arbetarklassen är stolta över den och föredrar denna. Ett officiellt exempel är Markus Birro som verkligen älskar arbetsklassen. Det ligger något kärleksfullt för dessa med att kämpa mot "ondskan".
  • Themis

WZZ: Vilket egentligen är lite intressant då endast 10% av de som röstar s idag faktiskt kan sägas tillhöra arbetarklassen, enligt någon samhällsartikel jag läste för några år sen.

Så det känns lite som när bratsen kallade sig kommunister på 70-talet att höra vissa stoltsera med det.

Jag känner en kille som jag tycker har äkta arbetarklassursprung. Då snackar vi två lågavlönade föräldrar med utslitna kroppar som sjukpensionerats först på deltid och sedan helt. Båda behöver permobil idag fast de inte är mycket över 60. När barnen var små fick de bara ett halvt glas mjölk till maten och resten vatten och det fanns bara en potatis till var och en i familjen och sånt.

Alla som nånsin varit på en utlandssemester kan liksom bara hålla käften i jämförelse.

• Björnmossa
    WZZ skrev 2009-08-19 14:38:59 följande:
    Tidigare kallades socialgruppen för arbetarklass. Vilket på senare år har blivit postivit laddat och många som tillhör arbetarklassen är stolta över den och föredrar denna. Ett officiellt exempel är Markus Birro som verkligen älskar arbetsklassen. Det ligger något kärleksfullt för dessa med att kämpa mot "ondskan".
    WT är inte synonymt med arbetarklass. För att vara WT krävs dålig smak och dåligt uppförande.
  • Åsa
    WZZ skrev 2009-08-19 14:38:59 följande:
    Nej, de varken är eller har varit synonyma. Och förhärligandet av arbetarklassen har ju lång tradition, i Sovjetunionen alltifrån revolutionen, i Nazityskland (fast deras variant inger olust idag) och på bred front i Sverige efter sextioåtta (då närmast bland vänsterintellektuella). Birro är väl åtminstone av arbetarfamilj själv (tror jag, från arbetarområde åtminstone).

Mitt intryck är inte att "arbetare" i allmänhet är stolta över att vara arbetare. Det är att de flesta i den gruppen tror att gruppskillnader försvunnit i Sverige, strävar efter villa, vovve, volvo och tror att de är medelklass när de har det.
  • Nording

Läste i en tråd.
    Tydligen enligt vissas åsikter skulle min sons namn (Liam) vara white trash?. då börjar man undra vars dom är utbildade, och hur dom och lever, när folk utrycker sig så.

• Argo
    Nording skrev 2009-08-20 02:32:59 följande:
    Läste i en tråd.Tydligen enligt vissas åsikter skulle min sons namn (Liam) vara white trash?. då börjar man undra vars dom är utbildade, och hur dom och lever, när folk utrycker sig så.
    Amerikanskt inspirerade namn är något som är populärare bland de som kallas wt än bland socialgrupper ovanför dessa: Cevin, Dakota, Texas, Liam osv. Gärna med en barnvagnskylt till det också.

Att din son heter Liam betyder inte att han är wt, bara att hans namn signalerar just wt.
  • tebax
    Argo skrev 2009-08-20 05:17:01 följande:
    Amerikanskt inspirerade namn är något som är populärare bland de som kallas wt än bland socialgrupper ovanför dessa: Cevin, Dakota, Texas, Liam osv. Gärna med en barnvagnskylt till det också. Att din son heter Liam betyder inte att han är wt, bara att hans namn signalerar just wt.
    jaha så man är automatiskt ett vitt skräp i folks ögon pga av ett namn, det är inte så att man kanske bara ville ha ett annorlunda eller gillar namnet i sig att göra, utan det är enbart för att man ät lågutbildad och går på soc?
  • Dorian Ertymexx
    tebax skrev 2009-08-20 07:55:53 följande:
    jaha så man är automatiskt ett vitt skräp i folks ögon pga av ett namn, det är inte så att man kanske bara ville ha ett annorlunda eller gillar namnet i sig att göra, utan det är enbart för att man ät lågutbildad och går på soc?
    Nu är det tyvärr så att val av namn faktsikt ofta signalerar tillhörighet till grupper, sociala kast och liknande.

Jag menar, hur troligt tror du att det är att någon på Östermalm döper sitt barn till Cewin? Eller att någon du känner döper sitt till Gustav-Phillip? Eller för den delen till Mbuto eller Hassan (ja, bland dina svenska vänner alltså).
Svar på tråden White trash!