• The straight way

Ramadhan

Assalamu alaikum

I morgon är det första Ramadhan, må Allah acceptera eran fasta och dyrkan.

Här kan vi ägna oss åt frågor som berör denna välsignade månad från rättsliga frågor till snack om mat och hälsa.

Ramdhan Mubarak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-24 12:41
    www.islamonline.net/english/ram2002/index.shtml

• Svar på tråden Ramadhan
  • JMina
    oOHalalOo skrev 2009-08-22 14:27:49 följande:
    Varsågod, men du spammar inte! Du vet nog hur spammare ser ut.... finns inga i den här tråden - än så länge i alla fall.
    Jo, jag vet {#lang_emotions_wink} Jag försöker vara ödmjuk

Men hörni, det ska bli spännande att se om någon kan svara på TSW´s fråga ang belöningen, jag hade själv tippat på nåt liknande ditt svar Halal.
    ♥ Saknar ett barn i mitt liv ♥
  • The straight way
    oOHalalOo skrev 2009-08-22 14:29:36 följande:
    The straight way skrev 2009-08-22 14:24:54 följande: Ameen. Oki doki, nåja jag försökte i alla fall. Kanske någon annan har nåt förslag?
    Men gissa då!
  • oOHalalOo

Ok testar igen.

Nu skriver jag fler saker, får väl bli 'uteslutningsmetoden' ...

* Komma närmare Allah (swt).

* Ihågkomma att Koranen började att uppenbaras denna månad.

* Månaden innehåller Laylat-ul-Qadr, som är natten som är bättre än tusen månader.

* Shaytan sitter bakom lås och bom.

* Fastan hjälper till att rena vårt inre och att höja vår andliga medvetenhet.

* Ökar vår gudsfruktan.

?

• miss mh

Ja e inte muslim sj. men ja e väldigt imponerad hur alla klarar av fastan! speciellt nu när de så många timmar man fastar!

äter ni nåt speciellt som håller er mätta längre? hur klarar ni er?

• oOHalalOo

miss mh

Kul att du tittar in, välkommen! och kul att du undrar.

Det är säkert olika hur det går. För min del går det bra så långt i alla fall. Jag tycker fastan som allt annat som man gör mycket handlar om niyyah/avsikt. Dvs man har avsikten att fasta, dels givetvis för att det är en plikt i Islam, dvs en av Islams fem pelare, men att man ser fram emot alla de fördelar som Ramadan ger, nu talar jag inte om mat hehe så klart, men de andliga välsignelserna som är så generösa. Så man kan tycka att det verkar lite arbetssamt, det tyckte jag också det verkade vara före jag blev muslim, men sen när viljan och avsikten leder en, så ger det sån positiv utdelning och det känns inte så jobbigt.

• miss mh
    oOHalalOo skrev 2009-08-22 16:57:40 följande:
    miss mhKul att du tittar in, välkommen! och kul att du undrar. Det är säkert olika hur det går. För min del går det bra så långt i alla fall. Jag tycker fastan som allt annat som man gör mycket handlar om niyyah/avsikt. Dvs man har avsikten att fasta, dels givetvis för att det är en plikt i Islam, dvs en av Islams fem pelare, men att man ser fram emot alla de fördelar som Ramadan ger, nu talar jag inte om mat hehe så klart, men de andliga välsignelserna som är så generösa. Så man kan tycka att det verkar lite arbetssamt, det tyckte jag också det verkade vara före jag blev muslim, men sen när viljan och avsikten leder en, så ger det sån positiv utdelning och det känns inte så jobbigt.
    Tack så mycke!!!

Ja tycker religoner och hur människor är olika är väldigt intressant! och vill lära mig mera, dels för nyfikhet och dels för mera kunskap!

Ja har många muslimska vänner också men är intressant och veta hur andra ser eller tycker! och de flesta är män så därför är de kul och prata me er tjejer oxå ;P

men de måste vara mera påfrestande mot slutet va? hur många år har du fastat?
  • Mayasmamma

förstår inte, min text kommer inte in!

provar på annat sätt, trevlig ramadan!......
    sista försöket jag frösöker skriva nu!

• Banana82

Får jag som ickemuslim också ställa en fråga. Jag träffar just nu en man som är muslim och jag har full respekt för religionen och vill även försöka försöka att förstå en del. Därför har jag sagt att jag vill göra iftar åt honom någon kväll under Ramadhan. Någon som kan hjälpa mig ungefär vad som ingår, traditionellt, vet att dadlar ska börja måltiden iaf. Han är turk om det gör någon skillnad. Är väldigt tacksam för svar.

Svar på tråden Ramadhan