• The straight way

Ramadhan

Assalamu alaikum

I morgon är det första Ramadhan, må Allah acceptera eran fasta och dyrkan.

Här kan vi ägna oss åt frågor som berör denna välsignade månad från rättsliga frågor till snack om mat och hälsa.

Ramdhan Mubarak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-24 12:41
    www.islamonline.net/english/ram2002/index.shtml

• Svar på tråden Ramadhan
  • Zophia

Tänkte fråga lite allmänt om rökning. Känner ni någon/några som röker, men som slutar att röka under ramadan, och som börjar röka igen efter ramadan eller så?

Skulle vara intressant att höra om era erfarenhet då jag själv kommer från Iran, och där som bekant förekommer saker och ting lite godtyckligt.

• Peyman
    Zophia skrev 2009-08-23 20:01:39 följande:
    Tänkte fråga lite allmänt om rökning. Känner ni någon/några som röker, men som slutar att röka under ramadan, och som börjar röka igen efter ramadan eller så? Skulle vara intressant att höra om era erfarenhet då jag själv kommer från Iran, och där som bekant förekommer saker och ting lite godtyckligt.
    Jag känner folk som röker efter maghrib men ingen som håller upp hela ramadan.
  • Zophia

Jo, jag har också ett vagt minne av att en del röker, efter maghrib.

Men menar du också att de ger upp fastan helt, eller att de röker under själva fastan?

• MikaelaOchEricaQudijo

salam aleikum allihop. jag tänkte skjuta in en fråga ang mens under ramadan.jag fick min mens i fredags,så jag har inte börjat fasta än,men hur är det när mensen börjar ta slut,eftersom det kan små blöda i 2-3 dagar innan det är helt slut? är det f.r.o.m dagen man slutat BLÖDA eller dagen alla smådroppar oxå är borta man kan fasta?

• Melike

du måste sluta blöda helt. Sen måste du göra reningsbadet och sedan kan du börja fasta igen inshallah :)

• MikaelaOchEricaQudijo

ok tack! fortsatt trevlig Ramadan.

• Zophia
    pilliss skrev 2009-08-23 23:53:51 följande:
    Ang rökning.Min man röker.Men nu under ramadan röker han endast efter magreb och innan fadjr.
    Intressant! Tack för svaret.
  • The straight way
    Zophia skrev 2009-08-23 20:01:39 följande:
    Tänkte fråga lite allmänt om rökning. Känner ni någon/några som röker, men som slutar att röka under ramadan, och som börjar röka igen efter ramadan eller så? Skulle vara intressant att höra om era erfarenhet då jag själv kommer från Iran, och där som bekant förekommer saker och ting lite godtyckligt.
    I Iran råder det den shitiska grenen. Enligt den är det inte haram att röka och många shia röker även under fastan. De hävdar att rökning inte avbryter fastan eftersom det är bara mat och drycker man skall avstå under fastan, rökningen ingår inte i dem.
Svar på tråden Ramadhan