• The straight way

Ramadhan

Assalamu alaikum

I morgon är det första Ramadhan, må Allah acceptera eran fasta och dyrkan.

Här kan vi ägna oss åt frågor som berör denna välsignade månad från rättsliga frågor till snack om mat och hälsa.

Ramdhan Mubarak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-24 12:41
    www.islamonline.net/english/ram2002/index.shtml

• Svar på tråden Ramadhan
  • oOHalalOo

miss mh skrev 2009-08-22 20:19:20 följande:

ok! men hoppas du/ni får en trevlig ramadan! o lycka till =)
    Tack så mycket.
  • Flygande Mattan

Det här går alldeles utmärkt, jag börjar känna någon sorts inre frid. Jag har tänkt mycket på alla stackars människor som svälter och jag har funderat på om jag ska börja skänka pengar till stackars fattiga barn i världen. Är det någon har något bra förslag på välgörande ändamål? Det får gärna vara muslimskt.

• The straight way
    oOHalalOo skrev 2009-08-22 16:24:37 följande:
    Ok testar igen. Nu skriver jag fler saker, får väl bli 'uteslutningsmetoden' ... * Komma närmare Allah (swt). * Ihågkomma att Koranen började att uppenbaras denna månad. * Månaden innehåller Laylat-ul-Qadr, som är natten som är bättre än tusen månader. * Shaytan sitter bakom lås och bom. * Fastan hjälper till att rena vårt inre och att höja vår andliga medvetenhet. * Ökar vår gudsfruktan. ?
    Masha Allah, riktigt fint skrivet. Det är faktiskt det man får utav Ramadhan men Allahs belöning är något helt annat.

Ok eftersom ingen svarade på frågan så är det bäst att jag gör det, sedan ställer jag en ny fråga "roll". Varje dyrkan en muslim gör kommer Allah att belöna personen antingen i detta liv eller i nästa, eller i båda ock. Och vi vet vad varje dyrkan har för belöning förutom fastan i Ramadhan. Detta har Allah swt gjort hemligt för belöningen kommer att vara jätte stor, så stor att Allah swt skapat en särskild port/dörr i paradiset som endast de som fastat Ramadhan får komma igenom. Porten/dörren heter Raiyyan. Må Allah belöna oss alla att träda in i paradiset genom Raiyyan.

Nästa fråga är, vilket uttalande alla profeterna upprepade i sin dawa (inbjudan)? Ledtråd - står i koranen.
  • The straight way

Flygande Mattan skrev 2009-08-22 20:51:41 följande:

Det här går alldeles utmärkt, jag börjar känna någon sorts inre frid. Jag har tänkt mycket på alla stackars människor som svälter och jag har funderat på om jag ska börja skänka pengar till stackars fattiga barn i världen. Är det någon har något bra förslag på välgörande ändamål? Det får gärna vara muslimskt.
    Om du har pengar som du sparat så skall du betala allmosan. Allmosan är islams tredje pelare. Det behövs inte vara för endast muslimer. Det finns även många icke muslimska barn som lider och som har det svårt. De skall vi också hjälpa.
  • Morbid Mistress
    Flygande Mattan skrev 2009-08-22 20:51:41 följande:
    Eftersom jag redan är i tråden, www.presentermotfattigdom.se/
  • Mayasmamma
    Tredje gången gillt blev det visst! Tack vad snällt av dig att skicka en faste-hälsning. Det uppskattas verkligen. Får jag i gengäld önska dig en trevlig helg!
    LOL ja eller en ramadan karin till mej med
    skrev det först men de kom inte upp så jag tänkte de kanske hade spärrat elr grejat att man inte "får" skriva det.

till alla:
  • Mayasmamma

nääääää

fattar inte! till allihopa skrev jag nu ovanför utan att d kom med!
    provar IGEN:

ramadan kariiim

• The straight way

Morbid Mistress skrev 2009-08-23 00:10:09 följande:

Eftersom jag redan är i tråden, www.presentermotfattigdom.se/
    Det är bättre att skicka allmosan till privata personer än via såna organisationer. Man blir säker i detta fall på att allmosan kommer fram till rätta händer.
  • Morbid Mistress
    The straight way skrev 2009-08-23 09:49:07 följande:
    Morbid Mistress skrev 2009-08-23 00:10:09 följande: Det är bättre att skicka allmosan till privata personer än via såna organisationer. Man blir säker i detta fall på att allmosan kommer fram till rätta händer.
     Då finns detta projekt som sköts av några kvinnor här i Sverige

www2.stenungsund.se/kultur_och_fritid/Bishozi/SvenskaGetbanken.htm
  • oOHalalOo
    Mayasmamma skrev 2009-08-23 08:29:40 följande:
    LOL ja eller en ramadan karin till mej med skrev det först men de kom inte upp så jag tänkte de kanske hade spärrat elr grejat att man inte "får" skriva det. till alla:
    Oj då! Nej fattade inte det, trodde det var ytterligare en icke-muslim som ville önska god Ramadan. Blev jag överraskad minsann! Ja men självklart, önskar dig en innerlig och välsignad Ramadan och att du får en givande fastemånad.
Svar på tråden Ramadhan