• The straight way

Ramadhan

Assalamu alaikum

I morgon är det första Ramadhan, må Allah acceptera eran fasta och dyrkan.

Här kan vi ägna oss åt frågor som berör denna välsignade månad från rättsliga frågor till snack om mat och hälsa.

Ramdhan Mubarak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-24 12:41
    www.islamonline.net/english/ram2002/index.shtml

• Svar på tråden Ramadhan
  • oOHalalOo

The straight way skrev 2009-08-24 12:17:53 följande:

HalalIngen fara. Mowgli vill lära sig om islam och vi är här för att lära henne. Men visst, det vore bättre om hon startar en ny tråd, fast om det handlar om felställda frågor som den här så tror jag inte frågorna blir besvarade.
    Exakt här handlar det ju om Ramadan peppning, men det är väl konstigt att man inte kan få ha en sån liiiiiten tråd för det ändamålet, när det är jätteenkelt att starta hur många trådar man vill på FL där man kan skriva vad man vill? Det är ju liksom inte begränsat till 2 trådar per pers eller så.
  • mowgli
    oOHalalOo skrev 2009-08-24 12:13:05 följande:
    Mowgli Jag vet inte hur det är med din läseförmåga idag, men om du läser TS, så kan du få en bättre uppfattning om vad DEN HÄR tråden handlar om. Har du frågor om Shari'ah, påbud, förbud, kultur och annat som gäller Islam och av de som är muslimer, så kan du öppna en annan tråd. Eller ta någon av de befintliga som är gång. Men respektera vad den här tråden handlar om. Det verkar som om du endast är ute för att förstöra en av våra viktigaste högtider, Ramadan, för att du känner dig provocerad av den på något sätt? Det sätt hur du har skivit inlägg i den här tråden är oerhört oetiska. Så du kanske borde prova på att fasta och känna hur välgörande det är för framförallt tålamodet och humöret?
    Jag frågar helt i enlighet med TS vad som är tillåtet, resp otillåtet för fromma muslimmer att göra under Ramadan. Är det klandervärt, menar du?
  • The straight way
    oOHalalOo skrev 2009-08-24 12:23:17 följande:
    The straight way skrev 2009-08-24 12:17:53 följande: Exakt här handlar det ju om Ramadan peppning, men det är väl konstigt att man inte kan få ha en sån liiiiiten tråd för det ändamålet, när det är jätteenkelt att starta hur många trådar man vill på FL där man kan skriva vad man vill? Det är ju liksom inte begränsat till 2 trådar per pers eller så.
    Håller med och min avsikt med tråden var ju inte till att diskutera hadd-straff i shariah, utan det skall handla om Ramadhan, fastan, fiqhfrågor, problem, koranläsning och allt som berör det dagliga livet hos muslimer under denna månad.
  • The straight way
    mowgli skrev 2009-08-24 12:25:05 följande:
    Jag frågar helt i enlighet med TS vad som är tillåtet, resp otillåtet för fromma muslimmer att göra under Ramadan. Är det klandervärt, menar du?
    Om du läser vad som står i ts där skrev jag "I morgon är det första Ramadhan, må Allah acceptera eran fasta och dyrkan." så fattar du att tråden är till muslimerna och vad de gör, inte gör, vilka problem de har, vilka tankar de har under denna månad.
  • mowgli

The straight way skrev 2009-08-24 12:11:11 följande:

Det är samma sak enligt shariah, mowgli. Båda anses vara brott. 1 - Enligt shariah skall det finnas special polis för att utföra dödsstraff precis som det finns i USA och Kina. Om de är fromma eller inte kan man inte veta. Fromhet är något som inte syns på utseendet/handlingar. Det är något som bara Allah vet om. 2 - Ingen aning som sagt.
    Spännande. Enligt dig så jämställer således sharia homosexualitet med mord? Smått sensationella uppgifter, på min ära. Kan du länka till en svensk/engelsk översättning av detta textstycke?

1. Är det enligt sharia dödsstraff för homosexualitet?

2. Ingår i så fall stening till döds som ett alternativ i det straffet?

3. Verkställs sådana i så fall även under Ramadan?
  • oOHalalOo

The straight way skrev 2009-08-24 12:27:20 följande:

Håller med och min avsikt med tråden var ju inte till att diskutera hadd-straff i shariah, utan det skall handla om Ramadhan, fastan, fiqhfrågor, problem, koranläsning och allt som berör det dagliga livet hos muslimer under denna månad.
    Exakt. Kanske vi måste förklara för de icke-muslimer som läser tråden vad Ramadan ÄR? Tänkte inte på det...
  • mowgli

The straight way skrev 2009-08-24 12:29:22 följande:

Om du läser vad som står i ts där skrev jag "I morgon är det första Ramadhan, må Allah acceptera eran fasta och dyrkan." så fattar du att tråden är till muslimerna och vad de gör, inte gör, vilka problem de har, vilka tankar de har under denna månad.
    man måste alltså vara muslim för att skriva i den här tråden? Källa på det?
  • The straight way
    oOHalalOo skrev 2009-08-24 12:31:52 följande:
    The straight way skrev 2009-08-24 12:27:20 följande: Exakt. Kanske vi måste förklara för de icke-muslimer som läser tråden vad Ramadan ÄR? Tänkte inte på det...
    Ja vore bra med en liten kurs kanske?
  • mowgli
    oOHalalOo skrev 2009-08-24 12:23:17 följande:
    The straight way skrev 2009-08-24 12:17:53 följande: Exakt här handlar det ju om Ramadan peppning, [...]
    Och min fråga är om denna "peppning" även inbegriper förberedelser till att stena homosexuella. Är det klandervärt menar du?
  • The straight way
    mowgli skrev 2009-08-24 12:30:38 följande:
    The straight way skrev 2009-08-24 12:11:11 följande: Spännande. Enligt dig så jämställer således sharia homosexualitet med mord? Smått sensationella uppgifter, på min ära. Kan du länka till en svensk/engelsk översättning av detta textstycke? 1. Är det enligt sharia dödsstraff för homosexualitet? 2. Ingår i så fall stening till döds som ett alternativ i det straffet? 3. Verkställs sådana i så fall även under Ramadan?
    Det är inte jag som jämställer homosexualitet med mord, det är islam.

1 - Ja.

2- Ja bla. om det råder kalifatet.

3 - INGEN ANING.

Märk väl att du ville ha svar på din fråga 3 och jag har i tre inlägg svarade med INGEN ANING, och jag tror inte heller det finns en muslim här som har svar på det. Du kan skicka din fråga till någon lärd för att få svar på den.
Svar på tråden Ramadhan