• The straight way

Ramadhan

Assalamu alaikum

I morgon är det första Ramadhan, må Allah acceptera eran fasta och dyrkan.

Här kan vi ägna oss åt frågor som berör denna välsignade månad från rättsliga frågor till snack om mat och hälsa.

Ramdhan Mubarak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-24 12:41
    www.islamonline.net/english/ram2002/index.shtml

• Svar på tråden Ramadhan
  • Zophia

Blir lite osäker här Tsw. Det stämmer att rökning är väldigt utbrett i Iran som är shiadominerad. Men å andra sidan är min erfarenhet att de som verkligen är praktiserande och fromma shiiter, inte röker då dem anser att kroppen ska bevaras ren.

För vad jag vet så nämns inte rökning direkt i Koranen, utan det står bara att Gud älskar dem som bevarar kroppen ren och håller sig borta från vanebildande stimuli?

Jag är lite rostig i ämnet, men vet du om det finns någon sura som direkt nämner om rökning?

• mowgli

Får en troende muslim aga (fysiskt misshandla) sina barn, under Ramadan?

• Peyman
    Zophia skrev 2009-08-23 20:13:14 följande:
    Jo, jag har också ett vagt minne av att en del röker, efter maghrib. Men menar du också att de ger upp fastan helt, eller att de röker under själva fastan?
    Pilliss förklarade det mycket bättre. De röker mellan maghrib och fajr. Känner flera som röker och ingen håller upp hela månaden, bland de jag känner alltså.
  • The straight way
    Zophia skrev 2009-08-24 04:13:14 följande:
    Blir lite osäker här Tsw. Det stämmer att rökning är väldigt utbrett i Iran som är shiadominerad. Men å andra sidan är min erfarenhet att de som verkligen är praktiserande och fromma shiiter, inte röker då dem anser att kroppen ska bevaras ren. För vad jag vet så nämns inte rökning direkt i Koranen, utan det står bara att Gud älskar dem som bevarar kroppen ren och håller sig borta från vanebildande stimuli? Jag är lite rostig i ämnet, men vet du om det finns någon sura som direkt nämner om rökning?
    Jag är bekant med den shitiska läran. De flesta av dess lärda utfärdat fatwor som tillåter shia att röka och en del har även tillåtit hasch.

Du säger att fromma shiter inte röker? Det stämmer inte.

En bild på Ayatulla Al-Akhu´i med ett paket cigaretter
    www.alkhoei.net/arabic/images/gallery/26.jpg
    www.alkhoei.net/arabic/images/gallery/207.jpg
    www.alkhoei.net/arabic/images/gallery/49.jpg

En bild på Ayatulla Muhammad Al-Shirazi ( röka två cigaretter samtidigt?)
    www.alkhoei.net/arabic/images/gallery/43.jpg

En bild på några lärda med cigarettpacket framme
    www.fnoor.com/images/fn1136.gif

Nikotinkick?
    www.fnoor.com/images/fn1016.jpg

Nä men det finns en del som förbjuder rökning, tyvärr är de bara få.

Ja det finns flera verser i koranen som förbjuder muslimer att skada sig, det gäller inte bara rökning utan allt som vetenskapen bevisar vara skadlig för människans hälsa.
  • The straight way
    mowgli skrev 2009-08-24 09:17:44 följande:
    Får en troende muslim aga (fysiskt misshandla) sina barn, under Ramadan?
    Fysisk och psykisk misshandel av barn är haram under hela året, inte bara under Ramadhan.
  • Um muhammed

Hur går det för er allihopa...
    själv fastar jag inte nu eftersom jag har problem med magsäcken och strupen men vill så gärna så jag funderar på att chansa på att sluta med medecinen och ta smällen av att det kan bli värre men vet inte riktigt vad islam säger om det .....
    någon som vet?

• The straight way

Um muhammed skrev 2009-08-24 10:20:01 följande:

Hur går det för er allihopa... själv fastar jag inte nu eftersom jag har problem med magsäcken och strupen men vill så gärna så jag funderar på att chansa på att sluta med medecinen och ta smällen av att det kan bli värre men vet inte riktigt vad islam säger om det ..... någon som vet?
    Det är haram enligt islam att utsätta sig för sånt. Har läst om en lärd som avbröt fastan efter han fått en tagg i foten.
  • Um muhammed

The straight way

Ok så då är det bara att ha subr inshallah och ta igen fastan vid ett senare tillfälle.
    Är bara så frustrerande att inte kunna fasta under Ramadan men Allah vet bäst..
    Tack för svaret.

• The straight way

Um muhammed

Har du som avsikt att fasta Ramadhan men inte kan det, ja pga sjukdom osv, så belönas du utifrån denna avsikt.

När du blir frisk igen och känner dig redo för fastan ta igen de dagar du missade, kanske under vintern? Det blir färre timmar det ;)

• mowgli

Är det tillåtet för fromma muslimer att stena homosexuella under Ramadan?

Svar på tråden Ramadhan