• The straight way

Ramadhan

Assalamu alaikum

I morgon är det första Ramadhan, må Allah acceptera eran fasta och dyrkan.

Här kan vi ägna oss åt frågor som berör denna välsignade månad från rättsliga frågor till snack om mat och hälsa.

Ramdhan Mubarak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-24 12:41
    www.islamonline.net/english/ram2002/index.shtml

• Svar på tråden Ramadhan
  • The straight way
    mowgli skrev 2009-08-24 12:32:35 följande:
    The straight way skrev 2009-08-24 12:29:22 följande: man måste alltså vara muslim för att skriva i den här tråden? Källa på det?
    Jag har startat tråden för muslimer. Min åkallelse i ts tyder på att den är till de som fastar Ramadhan och dyrkar Allah, är du en av dem?
  • oOHalalOo

The straight way skrev 2009-08-24 12:32:55 följande:

Ja vore bra med en liten kurs kanske?
    Den här länken tog med med i början av tråden - då trådens SYFTE fortfarande var på rätt kurs. Men den går att rekommendera igen, finns mycket matnyttigt där för den som vill lära sig om Ramadans olika turer.

www.islamonline.net/english/ram2002/index.shtml
  • oOHalalOo
    mowgli skrev 2009-08-24 12:32:35 följande:
    The straight way skrev 2009-08-24 12:29:22 följande:
    man måste alltså vara muslim för att skriva i den här tråden? Källa på det?
    Nej men man kan hålla sig till TS, som dessutom har förklarats nu ett par gånger, för att uppdatera sjusovare.
  • The straight way
    oOHalalOo skrev 2009-08-24 12:39:33 följande:
    The straight way skrev 2009-08-24 12:32:55 följande: Den här länken tog med med i början av tråden - då trådens SYFTE fortfarande var på rätt kurs. Men den går att rekommendera igen, finns mycket matnyttigt där för den som vill lära sig om Ramadans olika turer. www.islamonline.net/english/ram2002/index.sht...
    Ja det finns mycket bra info där. Jag har lagt in länken i ts.
  • oOHalalOo

The straight way skrev 2009-08-24 12:42:09 följande:

Ja det finns mycket bra info där. Jag har lagt in länken i ts.
    Det var en bra idé, alltid bra att ha en länk där så klart.
  • Zophia

The straight way skrev 2009-08-24 10:11:39 följande:

Jag är bekant med den shitiska läran. De flesta av dess lärda utfärdat fatwor som tillåter shia att röka och en del har även tillåtit hasch. Du säger att fromma shiter inte röker? Det stämmer inte. En bild på Ayatulla Al-Akhu´i med ett paket cigaretterwww.alkhoei.net/arabic/images/gallery/26.jpgwww.alkhoei.net/arabic/images/gallery/207.jpgwww.alkhoei.net/arabic/images/gallery/49.jpgEn bild på Ayatulla Muhammad Al-Shirazi ( röka två cigaretter samtidigt?)www.alkhoei.net/arabic/images/gallery/43.jpgEn bild på några lärda med cigarettpacket frammewww.fnoor.com/images/fn1136.gifNikotinkickä men det finns en del som förbjuder rökning, tyvärr är de bara få.Ja det finns flera verser i koranen som förbjuder muslimer att skada sig, det gäller inte bara rökning utan allt som vetenskapen bevisar vara skadlig för människans hälsa.
    Väldigt intressant med bilderna på rökande ayatollor. Har aldrig sett sådana ska jag vara ärlig.

När jag skrev att jag känner ?fromma? shiiter som inte röker, med from menar jag verkligen gudfruktig, eftersträvande, ödmjuk osv. De där ayatollorna, vet inte hur mycket ?fromhet? finns i de på en innerlig plan. Khomeini t.ex. ansågs också from, men som de facto ägnade sig åt folkmord.

Det shiiter som jag nämnde kände/känner jag lite mer ingående, och dessa tyckte jag ansträngde sig mer innerlig att leva rättfärdig än att synas som from.

Men sedan när det gäller rökning i Koranen, vad jag förstår så nämns inte just själva ordet ?rökning? p.g.a. omständigheter, men att Gud gör tydligt att man ska hålla kroppen ren från skadliga medel osv.

Så egentligen tycker jag att Koranen är tydlig vad gäller rökning då den är skadlig. Men människor som bekant sätter egenintresse först. Tyvärr.
  • The straight way

Zophia

Ja det var ju det jag skrev, att även inom shia finns olika åsikter (tolkningar) men majoriteten följer den åsikt som tillåter rökning tyvärr.

Jag tycker inte Khomeini var from alls då han tillät sjuka saker vara ok så som att göra det lagligt för män att pilla på små flickor, tja även flickor som fortfarande ammar. Nu har jag börjat må illa bara att nämna det, det är också ot.

• oOHalalOo

Zophia

Exakt det är ju tydligt klart uttalat att allt som skadar kroppen, som inte är till godo för den, är sånt som man ska avstå från.

Och med facit i hand idag, så vet ju alla hur skadligt det är för lungorna med rökning.

• JMina

Jag vill bara säga en sak just nu och det är, kan vi snälla rara få ha vår ramadan- tråd i fred utan en massa töntigt uppenbara provokationer om sharia, homosexualitet och barnmisshandel?!
    Är det för mycket begärt mowgli?!

♥ Saknar ett barn i mitt liv ♥
  • mowgli
    oOHalalOo skrev 2009-08-24 12:41:40 följande:
    Nej men man kan hålla sig till TS, som dessutom har förklarats nu ett par gånger, för att uppdatera sjusovare.
    Och TS handlar om frågor kring Ramadan. Kan homosexuella gå säkra från stening på Ramadan eller stenas de även då till döds? Mycket viktig fråga.
Svar på tråden Ramadhan