• The straight way

Ramadhan

Assalamu alaikum

I morgon är det första Ramadhan, må Allah acceptera eran fasta och dyrkan.

Här kan vi ägna oss åt frågor som berör denna välsignade månad från rättsliga frågor till snack om mat och hälsa.

Ramdhan Mubarak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-24 12:41
    www.islamonline.net/english/ram2002/index.shtml

• Svar på tråden Ramadhan
  • Nellee

Tänker inte ge mig in i diskussionen. Vill bara komma in och hoppas att ni alla fick en bra Ramadhan och ett härligt avslut

• oOHalalOo
    Nellee skrev 2009-09-21 23:07:30 följande:
    Tänker inte ge mig in i diskussionen. Vill bara komma in och hoppas att ni alla fick en bra Ramadhan och ett härligt avslut
    Ja det är ju det som tråden handlar om ju! Hade rent av glömt av det.

Jotack Ramadan gick mycket bra, sen kan jag alltid tycka att jag inte gjorde allt jag skulle ha kunnat gjort, jag vill ju göra mitt yttersta, men det är inte alltid lätt att hinna och orka med allt. Men avsikten är ju inte dum att ha med sig i det hela. Vi är inte perfekta och kan inte göra mer än vi klarar av.

Ja Eid är trevligt. Folk kommer i en strid ström och hälsar på under dagen. Alla är finklädda och önskar varandra god helg när man möts ute på stan, vare sig man känner varandra eller inte. Det är trevligt och gemytligt.
  • Minune
    oOHalalOo skrev 2009-09-21 23:03:02 följande:
    Fast det är ju det som är vitsen att i allmähet är inte kvinnorna dirket bakom männen. En del mindre moskéer delar av moskén så att man inte har insyn direkt mot avdelningen för män och avdelningen för kvinnor. Eller så är det mer uppdelat, som t.ex. Stockholmsmoskén där kvinnorna ber på 'läktaren' en trappa upp.
    Ja, det har du ju helt rätt i!

Tack för svar.
  • oOHalalOo
    Minune skrev 2009-09-21 23:18:46 följande:
    Ja, det har du ju helt rätt i!Tack för svar.
    Varsågod.
  • Nellee
    Ja det är ju det som tråden handlar om ju! Hade rent av glömt av det. Jotack Ramadan gick mycket bra, sen kan jag alltid tycka att jag inte gjorde allt jag skulle ha kunnat gjort, jag vill ju göra mitt yttersta, men det är inte alltid lätt att hinna och orka med allt. Men avsikten är ju inte dum att ha med sig i det hela. Vi är inte perfekta och kan inte göra mer än vi klarar av. Ja Eid är trevligt. Folk kommer i en strid ström och hälsar på under dagen. Alla är finklädda och önskar varandra god helg när man möts ute på stan, vare sig man känner varandra eller inte. Det är trevligt och gemytligt.
    Vad skönt Jo, men så är det väl oftast? Att man velat gjort mer. Men så länge man gör sitt bästa, det är det som räknas. Vad kul att Eid var bra! Är det något speciellt ni äter just under de dagarna? Nyfiken som vanligt, ber om ursäkt om jag frågar för mycket.
  • oOHalalOo
    Nellee skrev 2009-09-21 23:30:51 följande:
    Vad skönt Jo, men så är det väl oftast? Att man velat gjort mer. Men så länge man gör sitt bästa, det är det som räknas. Vad kul att Eid var bra! Är det något speciellt ni äter just under de dagarna? Nyfiken som vanligt, ber om ursäkt om jag frågar för mycket.
    Exakt man kan inte gå och fundera över sånt 'man borde ha gjort' utan får tänka att man får vara glad över det som man fick gjort så att säga.
    Ingen fara att du frågar. Nej inget extravagant i vårt hus i alla fall. Men däremot så är tårta ett måste! Det slipper jag inte undan att göra. Annars känns det lite mäktigt att äta dagtid de första dagarna, så det gäller att ta det lite lugnt och inte gå upp i vanligt varv på en gång. Äter jag för mycket så känner jag mig som en uppstoppad korv och vem vill känna sig så? Sen kan det komma en tanke att vilja dricka och så 'nej det får du inte' och sen, 'men det fåååår jag ju' så det är verkligen nyttigt att avhålla sig från att alltid genast ställa upp och tillfredsställa de olika behov som vi människor har. Man känner sig tacksam för det man faktiskt får.
  • Lallar3n

Vi får se om antalet bilbränder minskar nu när Ramadan är över. Mohammeds största slag som t.e.x slaget vid Badr och erövringen av Mecka inträffade under Ramadan vilket alltid blåser nytt liv i muslimers plikt att utföra Jihad.

• 1337
    oOHalalOo skrev 2009-09-21 22:44:03 följande:
    Annars är det väl så att det är olika ting som bidrar till att attrahera helt enkelt. Finns det såna mätningar som har gjorts som du refererar till.
    TSW kom med följande påstående: Enligt de lärda attraheras kvinnor inte av andra män än de män kvinnorna själva är gifta med.

Att mäta sexuell attraktion är enkelt. Jag vet inte om någon studie för att kontrollera just tesen om kvinnlig attraktionsmonogami har gjorts, men andra typer av attraktionsstudier har gjorts, tex hur vanligt det är med bisexualitet. Så vad kan det ge att läsa Koranen ( för detta ändamål ) om vetenskapen kommer fram till att kvinnor kan attraheras av andra män än sina egna?
  • oOHalalOo
    Lallar3n skrev 2009-09-21 23:53:49 följande:
    Vi får se om antalet bilbränder minskar nu när Ramadan är över. Mohammeds största slag som t.e.x slaget vid Badr och erövringen av Mecka inträffade under Ramadan vilket alltid blåser nytt liv i muslimers plikt att utföra Jihad.
    Den enda bilbrand jag har sett live denna sommar inträffade faktiskt i Sverige när jag var där på besök. Kan inte skylla på muslimer där och inte var det Ramadan heller. Du är nog ute och simmar lite tror jag.

Lite information om Jihad kanske skulle vara på sin plats?

www.themodernreligion.com/jihad/jihad-explained.html
  • oOHalalOo
    1337 skrev 2009-09-21 23:54:20 följande:
    TSW kom med följande påstående: Enligt de lärda attraheras kvinnor inte av andra män än de män kvinnorna själva är gifta med. Att mäta sexuell attraktion är enkelt. Jag vet inte om någon studie för att kontrollera just tesen om kvinnlig attraktionsmonogami har gjorts, men andra typer av attraktionsstudier har gjorts, tex hur vanligt det är med bisexualitet. Så vad kan det ge att läsa Koranen ( för detta ändamål ) om vetenskapen kommer fram till att kvinnor kan attraheras av andra män än sina egna?
    Jag vet inte vilka lärda det är och vad de stödjer sig på, så jag kan inte ge dig ett svar angående det här. Jag vet inte ens vilken Koranvers som det är som det skulle handla om. Jag kan inte svara på ting som jag inte känner till eller har alla pusselbitar till. Det är spekulation för min del.

Så om vi inte egentligen har någon studie som berör just detta, varför lägger vi fokus på det som om den skulle finnas?
Svar på tråden Ramadhan