• The straight way

Ramadhan

Assalamu alaikum

I morgon är det första Ramadhan, må Allah acceptera eran fasta och dyrkan.

Här kan vi ägna oss åt frågor som berör denna välsignade månad från rättsliga frågor till snack om mat och hälsa.

Ramdhan Mubarak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-24 12:41
    www.islamonline.net/english/ram2002/index.shtml

• Svar på tråden Ramadhan
  • Lallar3n

"Islam does not teach, nor do Muslims desire, conversion of any people for fear, greed, marriage or any other form of coercion."

Endast en förståndshandikappad går på propagandan på den sidan.
    Hur många gånger upprepas skrämselpropagandan i Koranen att otrogna kommer brinna i helvetet. 100ggr...1000ggr?

• 1337
    oOHalalOo skrev 2009-09-22 00:05:19 följande:
    Jag vet inte vilka lärda det är och vad de stödjer sig på, så jag kan inte ge dig ett svar angående det här. Jag vet inte ens vilken Koranvers som det är som det skulle handla om. Jag kan inte svara på ting som jag inte känner till eller har alla pusselbitar till. Det är spekulation för min del. Så om vi inte egentligen har någon studie som berör just detta, varför lägger vi fokus på det som om den skulle finnas?
    Du hävdade ju att det kunde finnas en mening med att läsa i Koranen för att lära oss om detta ämne. Det förbryllar mig eftersom jag inte förstår varför man skulle vända sig till ett gäng lärda män för att lära sig något om kvinnors natur. Man frågar väl istället kvinnorna om de kan tända på fler än sin man. Här är vi flera tjejer som redan motsagt tesen om kvinnlig attraktionsmonogamioch påstått att vi tänder på fler män än våra egna. Så vad kan det ge att vända sig till de lärda ( män) eller Koranen när man kan fråga kvinnor eller undersöka saken med vetenskaplig metod?
  • oOHalalOo
    Lallar3n skrev 2009-09-22 00:10:16 följande:
    "Islam does not teach, nor do Muslims desire, conversion of any people for fear, greed, marriage or any other form of coercion."Endast en förståndshandikappad går på propagandan på den sidan. Hur många gånger upprepas skrämselpropagandan i Koranen att otrogna kommer brinna i helvetet. 100ggr...1000ggr?
    Det är inte propaganda utan i enlighet med Islams läror. Jag förstår att det kan kännas ovant för dig att läsa sådant, det var väl du som tidigare någonstans endast hänvisade till anti-islamiska sidor? Tyvärr så blir man lätt förblindad när man läser sådana och klarar sen inte alltid att ta till sig vad Islam sedan i sin tur lär.

Koranen är mycket tydlig med vad som händer. Men du kanske är sån att du hellre gillar att bli förd bakom ljuset och inte få reda på allt, och sen stå där med lång näsa? Islam är ärligt och ger alla en ärlig chans att här och nu välja väg. Det är inte skrämselpropaganda, det är alla kort på borden däremot.

Hur rädd menar du att man blir när man inte ens tror på vad som står där? Ge mig en vink så jag kan förstå hur du resonerar.
  • oOHalalOo
    1337 skrev 2009-09-22 00:10:58 följande:
    Du hävdade ju att det kunde finnas en mening med att läsa i Koranen för att lära oss om detta ämne. Det förbryllar mig eftersom jag inte förstår varför man skulle vända sig till ett gäng lärda män för att lära sig något om kvinnors natur. Man frågar väl istället kvinnorna om de kan tända på fler än sin man. Här är vi flera tjejer som redan motsagt tesen om kvinnlig attraktionsmonogamioch påstått att vi tänder på fler män än våra egna. Så vad kan det ge att vända sig till de lärda ( män) eller Koranen när man kan fråga kvinnor eller undersöka saken med vetenskaplig metod?
    Nu är jag faktiskt inte med alls. Var har jag hänvisat att ni ska läsa Koranen om det här ämnet? Jag vet ju inte ens var det står själv som här diskuteras.
  • Amiras mamma

The straight way skrev 2009-09-21 13:11:28 följande:

Amiras mamma skrev 2009-09-21 11:47:15 följande:
    Frågan handlade inte specifikt om din man. Det är rekommenderat enligt din religion att män parfymerar sig och att det är profeternas tradition, men här skriver du att du ser ner på män som har parfymer och bli attraherad av dem. Män behöver inte ha mahram eller vad menar du?
    Nej jag vet det,jag tog ett exempel som är alldeles rättvist.För jag tycker att parfym är attraktivt och kvinnor kan visst få otillåtna tankar,det kan alla människor. Det var vad jag menade här.Så vad är syftet med män som sprutar på sig parfym innan dom går ut på stan?
  • Minune

Amiras mamma skrev 2009-09-22 00:43:55 följande:

The straight way skrev 2009-09-21 13:11:28 följande:
    Nej jag vet det,jag tog ett exempel som är alldeles rättvist.För jag tycker att parfym är attraktivt och kvinnor kan visst få otillåtna tankar,det kan alla människor. Det var vad jag menade här.Så vad är syftet med män som sprutar på sig parfym innan dom går ut på stan?
    TSW svarade ju alldeles fantastiskt; det spelar ingen roll om de gör det för en gift kvinna kan inte bli attraherad av andra män än sin make, och OM hon blir det, så är hennes man dålig i sängen, och då ska kvinnan skilja sig.
  • The straight way

Amiras mamma skrev 2009-09-22 00:43:55 följande:

The straight way skrev 2009-09-21 13:11:28 följande: Nej jag vet det,jag tog ett exempel som är alldeles rättvist.För jag tycker att parfym är attraktivt och kvinnor kan visst få otillåtna tankar,det kan alla människor. Det var vad jag menade här.Så vad är syftet med män som sprutar på sig parfym innan dom går ut på stan?
    Du vet att det är rekommenderat och ändå resonerar som så att mänsparfymer gör muslimska kvinnor kåta? Vad är det för fel på dessa muslimska kvinnor som blir kåta så fort de luktar en mansparfym? Kanske de är ogifta? I så fall är det bäst att gifta sig för att bli tillfredställda. Är de gifta? I så fall finns det ett och annat att ändra på där hemma. Sedan har vi "sänka blicken" mot det motsatta könet, du gör inte det Amiras mamma så det är kanske det som gör att du resonerar på det viset?
  • The straight way
    Minune skrev 2009-09-22 08:57:16 följande:
    Amiras mamma skrev 2009-09-22 00:43:55 följande: TSW svarade ju alldeles fantastiskt; det spelar ingen roll om de gör det för en gift kvinna kan inte bli attraherad av andra män än sin make, och OM hon blir det, så är hennes man dålig i sängen, och då ska kvinnan skilja sig.
    Man förutsätter att den gifta kvinnan är tillfredställd av sin egen man, inte beblandar sig med främmande man och är gudsfruktig. Om allt det eller något av det inte stämmer så har kvinnan inga val än att bli kåt om hon luktar på en mansparfym t. ex. Det här är såna svar man kan läsa av islams lärda, sedan vad Amiras mamma tycker och vad du som from kristen tycker är en annan sak.
  • The straight way
    Jmia skrev 2009-09-21 17:56:39 följande:
    Nej det är inte klarare alls. Eller snarare, det är samma typ av förklaring jag stött på hittills. Jag skulle gladeligen kalla det trams men det med risk av att du tar illa upp vilket inte löser något. Ser du inte hur denna mentalitet nedvärderar kvinnor? Jag ser bara förskönande omskrivningar när summan kardumman här är att kvinnor inte klarar av saken i fråga. Det är inte okej. Finns massor av starka muslimska kvinnor. Sen är ju själva grejen jag hakat upp mig på, den här grova generaliseringen av kvinnor (och män för den delen). Det är ju det som är problemet. "Kvinnans natur". Nej! Det finns ingen kvinnlig natur. Ha en trevlig eiddag själv. ;)
    Profetens hadither finns på bla. engelska där kan man ta del av. Jag vet att det verkar lite konstigt speciellt för er som växte upp i ett land där tjatar man hela tiden om jämställdhet hit och jämställdhet dit. Den svenska jämställdheten är inte densamma som finns i islam och jag tror du har ett hum om det. Det låter trams det som står i hadithen för de som inte vill förstå, speciellt islamofober och där har man de lärdas uttalande som tydliggör hadithen. Det är samma sak när en del koranverser dras ur sitt sammanhang och islamofoben skriker "Ja islam är våldsam" utan att ta hänsyn till versernas bakomliggande orsaker. Islamofoben tar inte hänsyn till versernas historia. Men med ghjälp av de lärdas böcker där förklaringar bestryks med autentiska hadither kan man förstå att dessa verser handlar om ett specifikt slag som skedde i profetens tid. Detta var kort om sånt där ofta sker missuppfattningar. Jag har hört en konvertit (man) säga att det finns saker han inte förstår i vissa hadither och att det beror på att han fortfarande inte förstår vad dessa hadither egentligen betyder. I sådana fall brukar man bli tipsad om att be Allah swt vägleda en att förstå.

Ibland behöver man verkligen inte läsa tiotals böcker av de lärda för att förstå en hadithsinnebörd, det räcker med att höra en åsikt av en oallmänbildad man som denfattiga och outbildade kvinnan i profetens tid sade när hon blev tillfrågade "Var finns Allah?". Hon sade "I himlen". Profeten saw sade "Den kvinnan är troende, gå och lär henne om islam". Ingen verkar ha sagt till henne var Allah finns och ändå vet hon ju det. Jag kan inte tolka det på ett annat sätt än att hon blev vägledd av Allah swt därför är det viktigt att be du´a för vägledning.

Återgår till ämnet så tycker jag att kvinnan är känslosammare än mannen iom hon är olikbyggd än mannen både fysiskt och psykiskt. Och det är dessa skillnader som gör att det är mannen som tar de stora ansvaren så som att delta i jihad, bli kalif, leda fredagsbönen, leda den gemensamma bönen, försörja familjen och kontrollerar sitt vrede om saker och ting inte funkar som de ska.
  • Minune

The straight way skrev 2009-09-22 09:16:59 följande:

Man förutsätter att den gifta kvinnan är tillfredställd av sin egen man, inte beblandar sig med främmande man och är gudsfruktig. Om allt det eller något av det inte stämmer så har kvinnan inga val än att bli kåt om hon luktar på en mansparfym t. ex. Det här är såna svar man kan läsa av islams lärda, sedan vad Amiras mamma tycker och vad du som from kristen tycker är en annan sak.
    hahaha from kristen, var fick du det ifrån hahahahaha...tvärtom en dålig kristen hahaha...och det står jag för!

det är ju du som är en from muslim hahahahaha host host host hrrrmmmm

ja, jag kan säga vad ja tycker om detta svaret från islams lärda: TRAMS, LÖGN och DUMHET!
Svar på tråden Ramadhan