• linjes

Komvux

I morgon sätter jag mig i skolbänken igen för att läsa in matte B..

Mitt mål är att läsa till sjuksköterska och det enda hindret är matten som jag har jättesvårt för

Någon mera som ska läsa in behörighet för högskolan nu i höst?

Stöd,peppning och råd ges i denna tråd så välkomna in

• Svar på tråden Komvux
  • MAGU
    riot skrev 2009-10-02 17:17:52 följande:
    Kom på det till slut. Det tog några timmar dock. Tack för svaret.
    Åh, vad bra! (Dock är inta alla trianglar 180cm, däremot 180 grader)
  • riot
    MAGU skrev 2009-10-02 17:21:44 följande:
    Åh, vad bra! (Dock är inta alla trianglar 180cm, däremot 180 grader)
    Nej, det var ju där jag snurrade till det så hemskt. Helt plötsligt satt jag och undrade vad sjutton jag höll på att räkna, vinklar, eller omkrets eller vadå liksom. Haha. Det är bland det svåraste med att plugga på distans tycker jag, att när man snurrar till det(vilket jag ofta gör, disträ och inte intresserad av just matte) så har man ingen där som kan titta med "nya" ögon på det och se vad det är man gör fel.
  • MAGU
    riot skrev 2009-10-03 12:58:12 följande:
    Nej, det var ju där jag snurrade till det så hemskt. Helt plötsligt satt jag och undrade vad sjutton jag höll på att räkna, vinklar, eller omkrets eller vadå liksom. Haha. Det är bland det svåraste med att plugga på distans tycker jag, att när man snurrar till det(vilket jag ofta gör, disträ och inte intresserad av just matte) så har man ingen där som kan titta med "nya" ögon på det och se vad det är man gör fel.
    I know what you´re talking about! Själv fick jag 15-6 till 11 och fattade inte ALLS vad jag gjort för fel?! Ibland är det så att det enklaste blir till det svåraste... SOm min vän brukar säga: "Matte är inte logiskt..."
  • riot
    MAGU skrev 2009-10-03 15:09:32 följande:
    I know what you´re talking about! Själv fick jag 15-6 till 11 och fattade inte ALLS vad jag gjort för fel?! Ibland är det så att det enklaste blir till det svåraste... SOm min vän brukar säga: "Matte är inte logiskt..."
    Precis! Man gör fel på något som är så uppenbart. Får bara hoppas att man är klar i huvudet den dagen man gör slutprov.
  • linjes

Nu har jag bestämt mig,jag kommer inte klara matten,inte med sjuka barn och hundar och annat strul,kommer hoppa av och har tagit bort min anmälan på studera,nu..

Jag har ju innan funderat på sociomomprogrammet så jag har sökt enbart det istället,det har jag behörighet på och jag vill ju börja plugga så fort som möljigt nu till våren helst..

To bad men man måste ju inse sina brister och matten kommer jag aldrig klara av..

Men lycka till till er andra,kommer fortfarande skriva här inne ibland

• Matillin
    linjes skrev 2009-10-05 09:12:22 följande:
    Nu har jag bestämt mig,jag kommer inte klara matten,inte med sjuka barn och hundar och annat strul,kommer hoppa av och har tagit bort min anmälan på studera,nu..Jag har ju innan funderat på sociomomprogrammet så jag har sökt enbart det istället,det har jag behörighet på och jag vill ju börja plugga så fort som möljigt nu till våren helst..To bad men man måste ju inse sina brister och matten kommer jag aldrig klara av..Men lycka till till er andra,kommer fortfarande skriva här inne ibland
    Lycka till och hoppas du kommer in på programmet nu då till våren.
    Vad är intagningspoängen där du bor, här i sthlm tror jag det är 1.8 nästan full pott alltså för att komma in på socionoprogrammet
  • linjes
    Matillin skrev 2009-10-05 09:41:27 följande:
    Har inte kollat det faktiskt..
  • Matillin
    linjes skrev 2009-10-06 17:58:34 följande:
    Har inte kollat det faktiskt..
    Ok hoppas det inte är lika högt där du bor, visst var det norröver?
    Det skiljer sig ju en del på olika städer och landskap har jag märkt.
    Men du kanske har bra grundbetyg, jag har inte det, pluggade inte alls under gymnasietiden och hade noll motivation, till skillnad från nu
    Tror mitt snitt ligger runt 1.2 nått sånt och kommer knappt in på något jag vill på dom betygen.
  • Matillin

På högskolan i gävle ligger intagna efter gymnasiebetyg mellan 14.82 - 18.52 beroende på inriktining på linjen.
    Snittet på folk som kommit in via högskoleprovet mellan 0.7 - 1.2 så det var ju inte så högt.
    Universitetet i umeå är intagning via gymnasiebetyg 15.75 och 0.7 via högskoleprovet.

Nu vet jag inte vart du bor men var rätt säker på att det var långt upp så kollade bara dom här universiteten

• linjes

Jag bor i härjedalen så det blir till att plugga i östersund på miun

• Matillin
    linjes skrev 2009-10-06 19:06:44 följande:
    Jag bor i härjedalen så det blir till att plugga i östersund på miun
    Ah ok
    Där var intagningsbetyget bara 14.8 och högskoleprovet 0.6.

http://www.vhs.se/sv/Statistik1/

Här är en länk ifall du inte vet vart du ska kolla.
Svar på tråden Komvux