• linjes

Komvux

I morgon sätter jag mig i skolbänken igen för att läsa in matte B..

Mitt mål är att läsa till sjuksköterska och det enda hindret är matten som jag har jättesvårt för

Någon mera som ska läsa in behörighet för högskolan nu i höst?

Stöd,peppning och råd ges i denna tråd så välkomna in

• Svar på tråden Komvux
  • Det svarta fåret

Jag läser engelska B. Ljudskrift är fonetisk skrift så genom att se det fonetiska ska man veta villket ord som står. Idag hade jag samhälle vid åtta och engelska vid 14. Inte kul att sitta i skolan och försöka plugga. Bara massa skrik och stim. Tråkigt när man inte kan utnyttja tiden som man vill.

• linjes

Vad ska ni andra plugga vidare till som läser in behörighet?

Själv som sagt funderar jag på sjuksköterska men det kan ju komma att ändras med tiden om jag känner mig själv rätt..

• Matillin
    linjes skrev 2009-08-31 16:36:27 följande:
    Vad ska ni andra plugga vidare till som läser in behörighet?Själv som sagt funderar jag på sjuksköterska men det kan ju komma att ändras med tiden om jag känner mig själv rätt..
    Jag vill läsa ekonomi på universitetet.
    Men ska även söka en ky-utbildning på 2 år som startar nästa år, redovisningsekonom.
    Men det är ca 200 sökande på 33 platser varje år så det är bara 15% chans ungefär att komma in
    Där fick jag in lite matte också
  • linjes
    Matillin skrev 2009-08-31 18:34:57 följande:
    Jag vill läsa ekonomi på universitetet. Men ska även söka en ky-utbildning på 2 år som startar nästa år, redovisningsekonom. Men det är ca 200 sökande på 33 platser varje år så det är bara 15% chans ungefär att komma in Där fick jag in lite matte också
    Jag har funderat att läsa till ekonom men är nu 100 procent säker på att jag inte ska göra det med tanke på att jag knappt kommer bli godkänd i matte b så roligt är det inte att hålla på med siffror
  • Matillin
    linjes skrev 2009-08-31 18:45:21 följande:
    Jag har funderat att läsa till ekonom men är nu 100 procent säker på att jag inte ska göra det med tanke på att jag knappt kommer bli godkänd i matte b så roligt är det inte att hålla på med siffror
    Haha.
    Fast man räknar ju som tur var inte grafer, algebra och ekvationer när man jobbar på ett kontor, det är mest + och - som gäller
    Jag vet inte riktigt hur det är att jobba med sånt men det känns som att det kommer passa mig mer än att byta blöjor, laga mat och städa åt folk som jag gör nu på mitt jobb.
    Det är ju mycket sånt inom vården om man inte jobbar som sjuksköterska, det finns ju massa intressanta saker man kan göra då.
    Lönen är inte så hög bara, det är synd då det borde vara det för det arbete man utför.
  • Tina3barnsmamma

Ännu en mattelektion avklarad. I matteboken finns tal som är "indelad" i 3 grupper A B & C. Fick veta i dag att för att få godkännt ska man kunna svara på alla A tal och några av B talen. Puuh, ännu så länge har jag inte haft problem med A talen, kanske jag ska kunna klara av denna kurs i alla fall, med lite tur..

• linjes
    Tina3barnsmamma skrev 2009-09-02 14:16:06 följande:
    Ännu en mattelektion avklarad. I matteboken finns tal som är "indelad" i 3 grupper A B & C. Fick veta i dag att för att få godkännt ska man kunna svara på alla A tal och några av B talen. Puuh, ännu så länge har jag inte haft problem med A talen, kanske jag ska kunna klara av denna kurs i alla fall, med lite tur..
    Hm verkar som om det är olika krav på våra kurser..Här får vi räkna bäst vi vill,inga prov och ingen koll på vad vi kan..

Om vi vill får vi ta nationella proven när vi har räknat klart boken

Jag undrar jag hur mycket av all denna matte träddiagram x y och p som behövs på sjuksköterskeutbildningen egentligen? Någon som vet?
  • Det svarta fåret

Jag vill också läsa till sjuksköterska. Vår mattelärare ska ha prov på varje kapitel i boken och så måste vi göra det nationella provet för att kunna få betyg.

• linjes

Det svarta fåret skrev 2009-09-02 16:47:52 följande:

Jag vill också läsa till sjuksköterska. Vår mattelärare ska ha prov på varje kapitel i boken och så måste vi göra det nationella provet för att kunna få betyg.
    Vi får göra nationella provet när vi har blivit godkända i kursen
  • Matillin
    linjes skrev 2009-09-02 14:19:48 följande:
    Hm verkar som om det är olika krav på våra kurser..Här får vi räkna bäst vi vill,inga prov och ingen koll på vad vi kan..Om vi vill får vi ta nationella proven när vi har räknat klart boken Jag undrar jag hur mycket av all denna matte träddiagram x y och p som behövs på sjuksköterskeutbildningen egentligen? Någon som vet?
    Du behöver nog typ nada skulle jag gissa då det ingår någon matematik i sjuksköterskeutbildningen tror ja
    Men jag ska inte säga helt säkert att det är så.

En fråga hur ska läraren kunna sätta betyg om ni varken behöver lämna in läxor prov eller göra nationella provet.
    Som jag förstått det måste alla göra nationella slut-prov i engelska, svenska och matematik för att få betyg?

Vi har inga läxor däremot kommer vi får göra små test under kursen och sen blir det nationellt prov på slutet.
Svar på tråden Komvux