• linjes

Komvux

I morgon sätter jag mig i skolbänken igen för att läsa in matte B..

Mitt mål är att läsa till sjuksköterska och det enda hindret är matten som jag har jättesvårt för

Någon mera som ska läsa in behörighet för högskolan nu i höst?

Stöd,peppning och råd ges i denna tråd så välkomna in

• Svar på tråden Komvux
  • aronnax
    linjes skrev 2009-08-23 20:49:02 följande:
    Hua stackare som måste läsa dubbel matte tur att man har matte a i gymnasiebetyget
    Hmmm, ja, gick första lektionen igår, det verkar vara ganska hårt tempo *gulp*, men det SKALL GÅ!
  • Tina3barnsmamma

Haft lektion i dag, och ska börja med komplementhändelse. Fattar noll, ändå har maken försökt förklara. Detta kommer att gå åt skogen!!

• linjes
    Tina3barnsmamma skrev 2009-08-26 15:09:35 följande:
    Haft lektion i dag, och ska börja med komplementhändelse. Fattar noll, ändå har maken försökt förklara. Detta kommer att gå åt skogen!!
    fick b-boken idag och jag känner samma som dig,utbildning till sjuksköterska känns väldigt långt borta just nu frågan är om man ska ge upp drömmen?
  • Matillin
    linjes skrev 2009-08-26 15:12:22 följande:
    fick b-boken idag och jag känner samma som dig,utbildning till sjuksköterska känns väldigt långt borta just nu frågan är om man ska ge upp drömmen?
    Klart ni inte ska vänner!!
    Vi får peppa varandra.
    På första mattelektion kände jag mig helt illamående och fick ont i huvudet.
    Kände samma som er, hur i *** ska det här gå?
    Men man får vara nöjd om man klarar kursen med G eller hur
  • Miss Obsessive

Var inte ledsen och orolig för matten, det kommer nog gå bra =) Jag har alltid tyckt matten varit jobbig och har haft jätteångest för mina bristande kunskaper hela skollivet och hela mitt vuxenliv och begränsat mitt liv mycket efter denna ångest. Men så äntligen i våras fick jag nog av min å-vad-det-är-synd-om-mig-inställning, bestämde mig för att det var dags för en förändring och skickade in en ansökan till komvux. Just nu läser jag Ma grund, som är en repetition av grundskolematten och som är förkurs till matte A, som är det jag "egentligen" ska läsa upp. Mitt mål är att söka in till lärarprogrammet om 1-1,5 år =) Ge inte upp era drömmar innan ni börjat, ger ni er bara fan på att ni ska klara det så gör ni det! Låt det ta den tid det tar och sätt upp realistiska mål, så ska ni se att det ordnar sig..

• Det svarta fåret

Jag vill också ha en mattebok, vi fick bara ett papper med uppgifter och det kändes svårt men klart det ska gå. Här är det mannen som får vara hemma med sjuka barn, han kör skogsmaskin så det ska nog funka. Det blir nog en hel del sjuka barn, har tre stycken som precis börjat dagis. Är engelska B svår? Har hört att det mest är litteraturhistoria någon som vet?

• Matillin
    Det svarta fåret skrev 2009-08-27 09:17:31 följande:
    Jag vill också ha en mattebok, vi fick bara ett papper med uppgifter och det kändes svårt men klart det ska gå. Här är det mannen som får vara hemma med sjuka barn, han kör skogsmaskin så det ska nog funka. Det blir nog en hel del sjuka barn, har tre stycken som precis börjat dagis. Är engelska B svår? Har hört att det mest är litteraturhistoria någon som vet?
    Jag läste lärarledda studier med engelska b i våras jag tyckte inte det var speciellt svårt.
    Och litteraturhistoria läste vi inte.
    Vi hade en läsbok med olika "historier" i som vi gjorde övningar ifrån, upprepade lite grammatik och sånt där.
    Vi fick välja en engelskabok som vi skulle läsa och sen redovisa för övriga klasskamrater.
    Men han bedömde främst efter nationella provet som man gör på slutet.
  • Matillin

Det var alltså mest övningar av olika slag.
    Vi fick också lyssna mycket på hörövningar där man lyssnar på ett band och samtidigt ska svara på frågor utefter vad persoen säger.

• Matillin

Suttit och pluggat lite matte nu i någon timme, behöver hjärnpaus *pust*
    Känner att man skulle behöva ha en personlig lärare bredvid sig hela tiden för det är massvis jag inte fattar.
    Och i böckerna står det ju inte vid varje tal hur det räknats ut tyvärr
    Ska ha mattlektion vid kl 14 hoppas få lite mer klarhet då.
    Hur mycket tid har ni som läser matematik med läraren i klassrummet?
    Vi har bara studiestuga 2 h i veckan med läraren, skulle vilja ha typ 10
    Man är ju inte direkt själv i klassrummet heller med att behöva hjälp.
    Men det verkar som att ungefär hälften än så länge inte behöver fråga läraren något det är ju tur att många är smartare på matte än jag

• Filippa
    Matillin skrev 2009-08-26 07:27:30 följande:
    Jag kan hjälpa dig med engelskan.Läste b kursen i våras och fick mvg.Här är det tvärt om, bra på engelska men matte, not so good Läser matte b nu i höst och företagsekonomi b.Ska också göra högskoleprovet i oktober.Lite trist är att jag bara hunnit göra halva mattekursen när provet är, så det lär väl inte gå så bra på provet.Men då får man försöka i vår igen För mig har skolstarten inte varit så bra.Barnen har börjat med att vara sjuka SJÄLVKLART.Så jag känner att jag har massvis att läsa för att komma ikapp Som tur är kommer mina föräldrar hit imorgon så då ska jag passa på att läsa läsa läsa.Hur gör ni med vabbning om barnen är sjuka?Tar era män/sambo det också?Min man är lärare och har fått ny klass precis så han har inte kunnat vara hemma.Men nästa gång får han banne mig ta vabbning för jag räknar med att det lär bli det snart igen när man har småbarn på dagis
    Tack jag tar gärna emot hjälp. Hojtar till när det behövs!
Svar på tråden Komvux