• linjes

Komvux

I morgon sätter jag mig i skolbänken igen för att läsa in matte B..

Mitt mål är att läsa till sjuksköterska och det enda hindret är matten som jag har jättesvårt för

Någon mera som ska läsa in behörighet för högskolan nu i höst?

Stöd,peppning och råd ges i denna tråd så välkomna in

• Svar på tråden Komvux
  • linjes

Ja du ingen aning om hur han ska sätta betyg,han tittar väl och godkänner antar jag

eget ansvar kallas det

Jag läser ju egentligen inte på komvux eftersom det inte finns här längre utan på en folkhögskola,men det är ju samma kurser som komvux hade innan,så jag antar att det kan vara en viss skillnad?

• Det svarta fåret

Någon som kan förklar hur man räknar ut detta talet 5x+(3+2x)=18-(x-1)
    Jag har inte matte förrens imorgon eftermiddag men räknar hemma och har fastnat.

• Matillin

Ja du ingen aning om hur han ska sätta betyg,han tittar väl och godkänner antar jag eget ansvar kallas det Jag läser ju egentligen inte på komvux eftersom det inte finns här längre utan på en folkhögskola,men det är ju samma kurser som komvux hade innan,så jag antar att det kan vara en viss skillnad? Kanske är skillnad då. Men det låter ju nice om man kan bli godkänd även om man inte kan något. Men sen ni kanske bara kan få betyget godkända och han inte delar ut vg eller mvg? Det svarta fåret. Tyvärr jag har inte kommit så långt ännu.

• linjes

Fast han skröt om att hans elever oftast fick vg,då har han inte träffat mig

Ja jag tänker ju inte gå ett halvår utan att lära mig något,om man säger så..

Jag är mer än väl nöjd med ett godkänt eftersom jag vet hur värdelös på matte jag är...o det är väl det som krävs för att bli behörig

• Lincon

5x+(3+2x)=18-(x-1)

Börja med att förenkla (ta bort) paranteserna.

5x+(3+2x)=18-(x-1) -> i detta fallet, när det endast står ett +/- tecken framför parantesen kan man tänka att det står 1 framför, ex;

5x+1(3+2x)=18-1(x-1) -> du ska multiplicera talet före parentesen med de tal som finns inom parentesen, i detta fallet multiplicerar du i första ledet +1 med 3 och 2x och i andra ledet -1 med x och -1 (observera att - gånger - alltid blir +!)

då får du:

5x+3+2x=18-x+1 ->sedan är det bara att göra samma sak i båda leden, vi börjar med att lägga ihop x-termerna i första ledet och flytta över alla x till det ledet.

7x+3+x=18-x+1-x ->nu har du blivit av med alla x i de andra ledet

8x+3-3=18+1-3

8x=16 -> dela med 8 i båda leden för att få x självständigt (8*x/8 =x)

8x/8=16/8

x=2

Jag brukar alltid göra en snabb koll genom att sätta in mitt x-värde i ekvationen, då ser du snabbt om du har räknat rätt! I detta fallet:

5*2+3+2*2=18-2+1

10+3+4=16+1

17=17

alltså måste x=2!

• Det svarta fåret

Tack för hjälpen lincon, när du förklarar så var det superlätt ju.

• anitra2012

Hej,

Jag ha påbörjat att läsa på Komvux den 17aug, dessa ämnen Matematik B, Psykologi A, Företagsekonomi A & B oxh danska steg 1.

Företagsekonomi A ha vi slutprovet i nu på onsdag - tycker det är jobbigt med formlerna, men jag läser lite varje dag.
    Så hoppas det skall gå.

Matte B, med ekvationer osv. är inte min starka sida, så jag bli jätte glad om jag bara bli godkänd. Ha problem med minus och plus. Har fått min svägerskas gamla Naturkunskaps mateböcker så jag kolla och löser lite uppgifter även i dem. Jag är jätte dålig på att räcka upp handen om jag inte förstå. Mest för att jag vill fatta det själv och känner inte att jag gör det med lärare, oftast förklara de inte enkelt för en sådan som mig :).

• Det svarta fåret

Jag läser också företags ekonomi A fast vi har knappt kommit någonstans. Sitter hemma och gör uppgifterna i boken bara för att lära mej. Känner mej så stressad, jag måste vara klar i november men lärarna bara slöar ändå. Matten får jag bäst hjälp med av min man eller här på fl.

• anitra2012

Vi har företageskonomi 5ggrx1,5h i veckan.. =totalt 4 veckor, och går igenom rätt så mycket varje gång. Vi är på kapitel 7 i boken Goodwill. Vi kommer bara göra till dit, så på tisdag och onsdag hinner vi ställa frågor om vi vill.

Matte B - så har vi det två ggr i veckan. Läraren gå igenom rätt så snabbt på tavlan att man inte hinner med knappt. och ska lösa antal sidor till nästa gång. Min sambo var duktig och lärde mig efterhand, men nu förstå inte han hellre (han ha inte läst så långt). Fick låna igår kväll gamla gymnaiseböcker från min svägerska, dock för naturare. Men läser lite där plus ska läsa en engelsk bok som ge tips hur man ska lösa matteuppgifter.

Är helt slut i huvudet har pluggat antal timmar idag, mest är att jag blanda ihop plus och minus vid ekv. lär jag mig bara det så kanske de fastnar lite i huvudet och jag kan lösa en del. :)

• Girlymom

Hej alla plugghästar:) Imorgon har jag prov på första kapitlet i Matte A boken. Känns sådär, min son har precis inskolats och vi har visning både idag/imorgon på vår lgh. Så inte mycket studera för min del:(

hur går det för alla andra i matematk a?

Svar på tråden Komvux