• vill ha fler barn

Till skeptikerna: Var tar mitt medium sin information ifrån.

Jag undrar hur ett medium kan berätta hela min uppväxt inkl. namn och sedan med 99% säkerhet berätta hur de närmsta åren kommer att se ut. Detta var 10 år sedan.
    tog hon vad min bästa kompis som barn hette genom hur jag viftade på öronen? eller kunde hon se vad mina föräldrar gjort mot mig genom hur mina näsvingar fladdrade?
    Var kommer detaljerna ifrån??

Arbetsplatser, lärare, mina syskons namn samt hur de mår och har mått.
    Hur jag har mått år för år under mitt liv.
    Citerat kommentarer jag hört samt namnet på de som fällt kommentaren.

Att jag har föräldrar kan ju vem som helst gisssa sig till och de flesta av oss har bandomsvänner.
    Hur förklarar skeptikerna alla dessa detaljer?
    Jag var tyst under hela sittningen och ingen jag känner har varit hos henne förut.
    Var tog hon informationen ifrån?

Nu vill jag har ett specifitk svar från skeptikerna... inte deras vanliga tjafs.
    läs hela trådstarten och svara sakligt om ni kan.

Mediet finns i Malmö och vi är många som gått till henne och förundrats över hennes träffsäkerhet.
    jag vill inte hänga ut henne här... hon är värd mycket mer än skeptikernas skitsnack!

• Svar på tråden Till skeptikerna: Var tar mitt medium sin information ifrån.
  • vill ha fler barn

"varför skapar du en tråd där du uppenbarligen vill föra en diskussion om varför skeptiker tvivlar på det du anser dig ha goda bevis för stämmer, när du ändå idiotförklarar alla svar du får?"

Läs trådstarten och svara på min fråga... Var tar mitt medium informationen ifrån?

Jag skrev inte att jag ville höra skeptikernas tradiga tjat en gång till. jag frågade var mitt medium tar informationen ifrån.
    Inget svar hittils.

Jag vet ju var hon tar informationen.
    Jag får själv en hel del information som slår folk med häpnad.

• SkåneP

vill ha fler barn skrev 2009-08-27 11:15:15 följande:

jag tänker inte gå in på detaljerna för det har ni inte med att göra.
    Men ändå vill du att vi ska förklara det.

"Tjafsa kan ni göra i en annan tråd."

Om det är någ0n som tjafsar så är det TS.
  • vill ha fler barn

Om det nu är så lätt att leka detektiv så kan ni ju berätta samma saker som hon gjorde.
    Ni har dessutom mer förhandsinformation än vad hon hade så ni har försprång!

Vad hette min vän? vad gjorde vi?
    Vem sa vad till mig?

• SkåneP

"Jag skrev inte att jag ville höra skeptikernas tradiga tjat en gång till. jag frågade var mitt medium tar informationen ifrån.
    Inget svar hittils."

Du har ju fått svaret flera gånger:

Mest troligt från dig, men kan även ha fått det från någon annan.

"Jag får själv en hel del information som slår folk med häpnad."

Och ursäkten för att randimiljonen inte plockats är...?

• Mornie Alantie

vill ha fler barn skrev 2009-08-27 11:26:31 följande:

Om det nu är så lätt att leka detektiv så kan ni ju berätta samma saker som hon gjorde. Ni har dessutom mer förhandsinformation än vad hon hade så ni har försprång! Vad hette min vän? vad gjorde vi? Vem sa vad till mig?
    För att utöva cold reading krävs mycket övning samt visuell kontakt med den man "läser". Jag tror inte att det finns någon som kan göra det över ett internet-forum. Självklart skulle jag kunna chansa, och eventuellt pricka rätt. Men det tillför knappast något.
  • Miss Obsessive

vill ha fler barn skrev 2009-08-27 11:24:44 följande:

Läs trådstarten och svara på min fråga... Var tar mitt medium informationen ifrån? Jag skrev inte att jag ville höra skeptikernas tradiga tjat en gång till. jag frågade var mitt medium tar informationen ifrån. Inget svar hittils. Jag vet ju var hon tar informationen. Jag får själv en hel del information som slår folk med häpnad.
    Okej, jag HAR läst trådstarten och flera av inläggen och jag tycker du har fått flera svar som varit bra och som borde uppmanat till lite eftertanke från din sida, men du verkar ju totalt ointresserad av att ens överväga att ditt "mediums" talanger kanske inte har så värst mycket med övernaturlighet att göra, utan mer troligt en oerhört stor begåvning att läsa av andra människor. Hur hon fått fram just din barndoms namn eller denna specifika händelse kan ju vi andra bara gissa oss till, men fatta och respektera att alla inte blint tror på detta sk mediums förmågor.
  • Pentagram

vill ha fler barn skrev 2009-08-27 11:15:15 följande:

Jag är nyfiken på hur skeptikerna bortförklarar detta men hittils ingenting.Bara tramsiga inlägg.
    Problemet är att vi, skeptikerna, inte har mycket att gå på här. Vi har endast ditt påstående om att det hela gått till på det sätt du hävdar. Även om vi skulle utgå från att du inte medvetet far med osanning så har vi ingen som helst möjlighet att kontrollera om det faktiskt gick till på just det sättet. Du lär knappast gå med på att du kanske minns fel, att du antagligen lämnade ut mer info än du medger, att personen haft möjlighet att kolla upp dig osv, och då är vi ändå fullt medvetna om att folk allt som oftast minns fel om saker som inträffat för tio år sedan, att man justerar om sina minnen för att passa ihop med vad man tror inträffat o d.

Eller för att uttrycka mig annorlunda, om personen inte kollade upp dig och du inte lämnade någon info om saken så kunde inte personen veta dina syskons namn. Om du hävdar att personen ändå uppgav dina syskons namn så är det sannolikt så att personen faktiskt kollade upp dig, trots att du vägrar tro på det, att du lämnade info om dig själv, trots att du vill minnas annorlunda, eller att personen faktiskt inte alls uppgav dina syskons namn och att du helt enkelt minns fel. Läs lite om vittnespsykologi så kommer du att inse hur osäkra våra minnesbilder är.
  • pixietails

vill ha fler barn skrev 2009-08-27 11:24:44 följande:

"varför skapar du en tråd där du uppenbarligen vill föra en diskussion om varför skeptiker tvivlar på det du anser dig ha goda bevis för stämmer, när du ändå idiotförklarar alla svar du får?" Läs trådstarten och svara på min fråga... Var tar mitt medium informationen ifrån? Jag skrev inte att jag ville höra skeptikernas tradiga tjat en gång till. jag frågade var mitt medium tar informationen ifrån. Inget svar hittils. Jag vet ju var hon tar informationen. Jag får själv en hel del information som slår folk med häpnad.
    Vart tar hon sin information då?
  • Mornie Alantie

Det är också väldigt stor skillnad på olika sätt att säga saker. Om du kliver in oanmäld till ett medium i en främmande stad, och mediumet med förbundna ögon och utan att tveka säger "Ditt namn är Anna Andersson, du är född den 12 mars 1980. Du har en syster som heter Margareta och din bästa kompis heter Birgitta." och detta visar sig vara sant, då skulle jag bli imponerad.

Om det istället går till så att du kommer in, har bokat tid innan, och ni hälsar och småpratar lite. Sen börjar läsningen.

"Jag känner någon i din närhet, någon som varit viktig för dig. Jag känner något med bokstaven L. [kollar här efter din respons, som vi antar är något positiv] Kanske Linda, eller Lina, eller Malin [fortsätter mumla namn. När rätt namn kommer syns det ganska tydligt på reaktionen. Och vem har aldrig träffat en Linda eller en Malin?] Ja, Linda är det. Kan det kanske vara en syster, eller klasskamrat, eller kompis..." etc.

Då blir jag inte det minsta imponerad.

• vill ha fler barn

Jag har beskrivit hur sittningen gick till.
    Jag är mäkta imponerad av henne.

jag har gått till medium som inte haft ett rätt. Jag är kritiskt när jag går till ett medium.
    Jag håller klaffen och berättar inget före eller under sittningen.
    Efter får mediumet veta om det stämde.
    om det inte stämmer får de inget betalt.

Man får rabbla en herrans massa namn för att komma till vad min barndomsvän heter.

Svar på tråden Till skeptikerna: Var tar mitt medium sin information ifrån.