• vill ha fler barn

Till skeptikerna: Var tar mitt medium sin information ifrån.

Jag undrar hur ett medium kan berätta hela min uppväxt inkl. namn och sedan med 99% säkerhet berätta hur de närmsta åren kommer att se ut. Detta var 10 år sedan.
    tog hon vad min bästa kompis som barn hette genom hur jag viftade på öronen? eller kunde hon se vad mina föräldrar gjort mot mig genom hur mina näsvingar fladdrade?
    Var kommer detaljerna ifrån??

Arbetsplatser, lärare, mina syskons namn samt hur de mår och har mått.
    Hur jag har mått år för år under mitt liv.
    Citerat kommentarer jag hört samt namnet på de som fällt kommentaren.

Att jag har föräldrar kan ju vem som helst gisssa sig till och de flesta av oss har bandomsvänner.
    Hur förklarar skeptikerna alla dessa detaljer?
    Jag var tyst under hela sittningen och ingen jag känner har varit hos henne förut.
    Var tog hon informationen ifrån?

Nu vill jag har ett specifitk svar från skeptikerna... inte deras vanliga tjafs.
    läs hela trådstarten och svara sakligt om ni kan.

Mediet finns i Malmö och vi är många som gått till henne och förundrats över hennes träffsäkerhet.
    jag vill inte hänga ut henne här... hon är värd mycket mer än skeptikernas skitsnack!

• Svar på tråden Till skeptikerna: Var tar mitt medium sin information ifrån.
  • R Franklin

vill ha fler barn skrev 2009-08-27 17:28:38 följande:

men nu kan man inte korrekt återge en exakt kommentar och namnge den personen med cold reading.Det finns inget mysterium... bara okunskap.
    Inte med cold reading, men med confirmation bias, dorer effekten och 10 år på det så är det inte speciellt konstigt om en massa osannolika saker stämde.
  • Pallas

R Franklin skrev 2009-08-27 18:09:23 följande:

vill ha fler barn skrev 2009-08-27 17:28:38 följande: Inte med cold reading, men med confirmation bias, dorer effekten och 10 år på det så är det inte speciellt konstigt om en massa osannolika saker stämde.
    Välkommen.
  • SkåneP

Du verkar ha missat mina frågor så jag tar dem igen:

SkåneP skrev 2009-08-27 15:39:25 följande:
    Två frågor tillTS avseende detta.

1. Var tar han informationen ifrån tror du?

2. Hur tror du tjejen upplevde var infon kom ifrån?
    Syftar alltså på

• M C

Spännande!
    Jag är förbluffad över att TS inte ens överväger alternativen.
    Eller är jag det?

• Hjartesjalen

vill ha fler barn skrev 2009-08-27 11:50:06 följande:

Efter får mediumet veta om det stämde.om det inte stämmer får de inget betalt.
    Hur har reaktionen varit om du ej betalat dom efterat o har dom kravt betalning av dig i alla fall, aven om det dom sagt inte stammer?
  • Mary Lo
    vill ha fler barn skrev 2009-08-27 17:28:38 följande:
    men nu kan man inte korrekt återge en exakt kommentar och namnge den personen med cold reading.Det finns inget mysterium... bara okunskap.
    Men såhär (som sagt):
    Mary Lo skrev 2009-08-27 15:29:32 följande:
    Men det här summerar väl ungefär hur jag tolkar trådstarten:
    ">

" target="_blank">

• Hjartesjalen

Men det här summerar väl ungefär hur jag tolkar trå

Jag kollade lanken o har sett det mesta av dom som arbetar sahar. Men jag tankte pa en sak nu....dom som kanner sig "traffade" o borjar nicka o instammer om att han har ratt, vill sa garna sedan garna lagga till lite o garna beratta o da spinns det vidare pa detta, kanns verkligen oseriost eftersom det blir "klienten sjalv" som berattar o "mediumet" hanger pa som en svans. Jag har aldrig suttit i grupp el liknande. Mina upplevelser e nagot helt annat o inte som detta ex.

Ville bara tillagga det.
  • Monaaa

Saken är den, att det är totalt omöjligt att svara på någon av TS:s frågor. Så varför ens försöka?

• SkåneP
    Hjartesjalen skrev 2009-08-29 04:42:53 följande:
    Jag kollade lanken o har sett det mesta av dom som arbetar sahar. Men jag tankte pa en sak nu....dom som kanner sig "traffade" o borjar nicka o instammer om att han har ratt, vill sa garna sedan garna lagga till lite o garna beratta o da spinns det vidare pa detta, kanns verkligen oseriost eftersom det blir "klienten sjalv" som berattar o "mediumet" hanger pa som en svans. Jag har aldrig suttit i grupp el liknande. Mina upplevelser e nagot helt annat o inte som detta ex.Ville bara tillagga det.
    Fast jag tror inte de som nickar instämmande (eller skickar andra, mer subtila signaler) tänker på att de gör det.

Framförallt inte efteråt när de är så tagna över träffsäkerheten i div uttalanden m.m.
  • Hjartesjalen
    SkåneP skrev 2009-08-29 10:06:28 följande:
    Fast jag tror inte de som nickar instämmande (eller skickar andra, mer subtila signaler) tänker på att de gör det.Framförallt inte efteråt när de är så tagna över träffsäkerheten i div uttalanden m.m.
    Precis, men jag tanker sahar, att om jag skulle sitta i grupp sa, da vill jag totalt halla klaffen, o inte instamma el beratta sma episoder ur mitt liv som kan spinnas vidare pa, o nar det sags tex " jag far in ett namn, det borjar pa S..., kan det vara Sara, Sigrid," o kommer dom bara da i narheten sa sager nagon.. JA, det e min mormor Signe du maste mena, ja sager mediumet o sa spinns det vidare.. Det dar haller jag fullkommligt med om att det e bluff, for sa ska det inte jobba seriost!

Visst kan osakerhet forekomma, men da far man anda halla klaffen o ta det efterat sa det inte spinns at ett hall o sa har man matat personen med info, o gett den till sig sjalv.
  • Hjartesjalen
    Hjartesjalen skrev 2009-08-28 08:52:05 följande:
    vill ha fler barn skrev 2009-08-27 11:50:06 följande:
    Hur har reaktionen varit om du ej betalat dom efterat o har dom kravt betalning av dig i alla fall, aven om det dom sagt inte stammer?
    Fragar TS igen samma fraga som jag stallt tidigare.
  • Mary Lo
    Hjartesjalen skrev 2009-08-29 12:36:04 följande:
    Precis, men jag tanker sahar, att om jag skulle sitta i grupp sa, da vill jag totalt halla klaffen, o inte instamma el beratta sma episoder ur mitt liv som kan spinnas vidare pa, o nar det sags tex " jag far in ett namn, det borjar pa S..., kan det vara Sara, Sigrid," o kommer dom bara da i narheten sa sager nagon.. JA, det e min mormor Signe du maste mena, ja sager mediumet o sa spinns det vidare.. Det dar haller jag fullkommligt med om att det e bluff, for sa ska det inte jobba seriost!Visst kan osakerhet forekomma, men da far man anda halla klaffen o ta det efterat sa det inte spinns at ett hall o sa har man matat personen med info, o gett den till sig sjalv.
    Ja, hade jag suttit i ett sådant sammanhang så hade jag också försökt hålla mig helt neutral i ansikte och övriga kroppsrörelser (och varit tyst såklart). Men det är inte så enkelt som man tror.

Jag arbetade en gång med ett projekt där man forskade kring stress och utbrändhet. Man tog prover på försökspersonerna och de kom sedan in i ett rum där jag och två andra personer skulle "stressa dem" på olika sätt (de fick berätta om sig själva i fem minuter och räkna baklänges och lite annat). Två av oss hade som roll att bara betrakta de här människorna, sitta fullständigt likgiltigt och stilla medan vi antecknade lite i ett block. Det var fruktansvärt svårt att göra detta. Som människa faller det sig helt naturligt att nicka, le, rynka på ögonbrynen, "förstå" den andra personen och liksom "hjälpa till" med sitt eget kroppspråk. Det är sådant man inte tänker på att man gör, förrän man är tvungen att sitta helt blickstilla med en blick som är helt likgiltig. Jag bet i princip sönder insidan av mina kinder under testernas gång för att det var så jävla jobbigt.

Att inte hjälpa ett medium verbalt är en sak, men det är otroligt svårt att kontrollera allt det andra som man konstant ger av sig själv i mötet med andra människor.

Sedan vet jag (av egen erfarenhet av medium) att det är väldigt enkelt att i efterhand konstatera att "oj vad mycket hon visste som jag inte ens sade!", när det i själva verket var så att jag visst hjälpte till. Att påstå att man sitter som en sten utan att ge ifrån sig något över huvud taget är jag övertygad om är en efterkonstruktion. Man pusslar ihop hela situationen i efterhand och förminskar sin egen roll i sammanhanget.  I själva verket är det två personer som möts, där båda två har intresse i att det här ska fungera. Det sitter inte en skeptiker på andra sidan bordet, utan en människa som är otroligt intresserad av att få reda på en massa saker. Det är en egokick och något väldigt spännande, hela energin i rummet bäddar ju för att båda hjälper varandra att komma fram till olika saker. Det behöver man inte vara beteendevetare för att räkna ut.
  • Semper Idem
    Hjartesjalen skrev 2009-08-28 08:52:05 följande:
    Bra fråga Hjartesjalen. Och som det ofta är med bra frågor blir de ofta obesvarade
  • Hjartesjalen

Semper Idem skrev 2009-08-30 18:46:19 följande:

Bra fråga Hjartesjalen. Och som det ofta är med bra frågor blir de ofta obesvarade
    Ja, jag hade hoppats pa ett svar har, efterom det med pengar inblandat e viktigt anser jag.
Svar på tråden Till skeptikerna: Var tar mitt medium sin information ifrån.