Pergotime
Någon som precis som jag snart ska börja med pergotime??? Vore kul om jag hade någon/några att bolla lite funderingar med.
Någon som precis som jag snart ska börja med pergotime??? Vore kul om jag hade någon/några att bolla lite funderingar med.
Ska på VUL igen idag och se om mitt ägg växt till sig.. har haft ont i 'tjej' magen i helgen så det kanske är ett bra tecken?!
Jag har hört att det är rätt vanligt att man inte får ÄL-flytningar när man äter pergo, att det 'torkar ut en'. Jag har dock inte märkt nån skillnad.. inte än iaf.
Dags för kur nr 2. Start på torsdag. Hade ganska mycket flytning efter första kuren. Dels vid ÄL, men även efteråt...
Hej! Hoppas det ar okej att man hoppar in har...
Har just fatt reda pa doktorn att jag inte agglossar. Jag har pco-aggstockar men inte nodvandigtvis pco-s (doktorn sa att det inte ser typiskt ut for det) - och nu ska jag borja ta clomid (antar att det ar detsamma som pergo?! Bor i England). Kanner mig valdigt nere idag eftersom jag precis fick reda pa resultaten fran blodproven jag tog - receptionisten sa att doktorn skrivt "ingen agglossning" bredvid dem
Sa det skulle vara skont med lite stod och pepp och uppmuntran om att det kanske inte ar helt kort?!
Hej utlandssvensk!
Ja de sitter vi nastan i samma sits - vi borjade i maj i ar. Jag korde med al-tester en manad och fick stegring men det behover ju tydligen inte betyda att agglossning faktiskt skedde. Jag borjade fa spottings en vecka innan mens i juni och kollade darfor upp detta hos doktorn, som gav mig ett VUL dar de upptackte pco.
Tog da blodprov for att kolla sa att jag hade agglossning, vilket jag tydligen inte har
Dock kan det ju kanske vara sa att jag agglossar vissa manader, andra inte, men det kravs val att man tar blodprov ett par manader till for att vara saker antar jag - men vet inte om jag orkar vanta sa lange. Som du sager sa verkar manga bli gravida fort med clomid sa jag vill nog testa det!
Min lakare sa att om blodprovet jag tog nu (tog ett pa dag 21 som antagligen var for tidigt da min cykel ar allt fran 29-39 dagar, och ett pa dag 28) kom tillbaks och visade "ej agglossning" skulle jag borja ta clomid - har tid hos doktorn pa fredag for att fa mer info. Just nu vantar jag pa mina spottings/mens - den ar forsenad for att jaklas antagligen
Later ju positivt iaf att du agglossar overhuvudtaget, men jag forstar vad du menar med att du nastan vill att det sk a vara "varre" sa att du far riktig hjalp!
You've got mail forresten
Nu laste jag detta nedan pa natet och blir lite besviken. Min doktor sa att mina varden pa de hormonerna nedan sag bra ut - men att det som var fel var att jag inte hade nog hoga halter av progesteron, darav ingen agglossning. Sa hur ska clomid funka for mig da?!
Clomid works by acting on a number of different receptors in the body that regulate hormone production and release. In particular, Clomid works to increase the amount of three hormones involved in the ovulation process, including:
gonadotropin-releasing hormone (GnRH)
luteinizing hormone (LH)
follicle-stimulating hormone (FSH)
Clomid essentially tricks the body into believing that it has lowered levels of estrogen. As a result, the brain begins to secrete increased levels of GnRH, which, in turn, stimulates the release of FSH and LH. These hormones then trigger the ovaries to begin to mature more follicles.
Gräddelin: När man har ÄL så höjs nivåerna av progesteron och det är det dom tittar efter när dom tar blodprov. Vanligtvis så brukar dom ta det blodprovet på dag 14 lr 15 i cykeln. Jag har ett papper där det står vad som är 'normala' progesteron värden under hela mens-cykeln. Precis runt ÄL har jag för mig att det 3,5 OM man haft ÄL.. Mitt värde va 0,7. Så clomid hjälper inte till med progesteron, utan det hjälper bara till med alla andra hormon-nivåer som påverkar ÄL. Progesteron kan du få ta om du måste få hjälp att starta mensen (jag fick ta det innan jag började med clomid), men har som sagt inget med själva ÄL lr clomiden att göra
Jag va på VUL igår och mitt ägg hade tydligen växt till sig ordentligt under helgen och hon sa att väggarna och tappen och ägget såg väldigt väldigt bra ut. Ska tillbaka på VUL igen på torsdag för att se så jag haft ÄL innan dess. Om inte så tror jag att jag får en HCG spruta som gör att ägget lossnar.
LAMadde - tack for informationen
Det ar det jag befarar dock
For mina hormonvarden som tydligen Pergo ska hjalpa till med verkade bra. Det var bara progesteronhalten som inte fanns. Dock har jag regelbunden mens (eller nagorlunda regelbunden, en cykel pa 30-39 dagar). Fattar ingenting :/ Tog blodprov pa dag 4 och dag 21, och sedan igen pa dag 28 da det pa dag 21 kanske togs for tidigt. Det pa dag 4 matte de hormonerna du pratar om, medan det pa dag 21/28 matte progesteron, som alltsa inte hittades. Vad bra att det sag bra ut hos dig! Haller tummarna att agget slapps och att en liten simmare hittar fram
Hejsan!
Hoppas man kan hoppa in här med er
Jag och min sambo har försökt bli gravida sedan lite mer än ett år. Fick i Januari reda på att jag har pco.
Har idag fått min mens efter en behandling med provera, skall börja min första pergotime kur på lördag.
Är det någon av er som fått nå speciella biverkningar av pergo?
Vilken dag brukar man få komma tillbaka på vul för att se om man skall få äl?