• DIFmamma

Pergotime

Någon som precis som jag snart ska börja med pergotime??? Vore kul om jag hade någon/några att bolla lite funderingar med.

• Svar på tråden Pergotime
  • Lizz
    Utlandssvensk76 skrev 2009-10-16 13:26:01 följande:
    just vad jag undrar - om pergo hjalper en med slemhinnan ocksa? For det ar det jag behover hjalp med....Ja han skickade jag ivag for att ta prov i juni och fick positivt resultat.
    Hur är din mens? har du lite blödning och få dagar?

Va bra=))
  • Utlandssvensk76
    Lizz skrev 2009-10-16 13:35:19 följande:
    Hur är din mens? har du lite blödning och få dagar?Va bra=))
    Den ar medium till riklig (sarskilt dag 2-3 ar valdigt rikliga) - haller pa i 5-6 dagar.
  • Lizz
    Utlandssvensk76 skrev 2009-10-16 13:52:17 följande:
    Den ar medium till riklig (sarskilt dag 2-3 ar valdigt rikliga) - haller pa i 5-6 dagar.
    Jag har alltid fått för mig att om man har lite mens så har man tunn slemhinna. Det är ju ändå hinnan som kommer ut med mensen.

Men min tes stämmer tydligen inte...

Har ni barn sen tidigare?
  • Utlandssvensk76
    Lizz skrev 2009-10-16 14:04:35 följande:
    Jag har alltid fått för mig att om man har lite mens så har man tunn slemhinna. Det är ju ändå hinnan som kommer ut med mensen.Men min tes stämmer tydligen inte...Har ni barn sen tidigare?
    har ocksa last det nanstans.... inga barn sen tidigare.

Kande mig ganska ok efter besoket men nu har jag last upp en massa och ar orlog over att pergo inte paverkar slemhinnan. Det ar ju inte agglossningen jag har problem med. Men jag antar att jag maste lita pa lakaren...
  • Topdog
    Utlandssvensk76 skrev 2009-10-16 13:26:01 följande:
    just vad jag undrar - om pergo hjalper en med slemhinnan ocksa? For det ar det jag behover hjalp med.... Ja han skickade jag ivag for att ta prov i juni och fick positivt resultat.
    Dessvärre är förtunnad slemhinna en vanlig biverkning av Pergotime. Liksaså uteblivet ÄLsekret. Dessa biverkningar drabbar ungefär 1/3 av de som äter Pergotime. Det finns tyvärr inte mycket att göra åt det utan man för helt enkelt byta till andra läkemedel istället (sprutor typ Puregon). De har inte dessa biverkningar.
  • liten12

Hej!
    Har lite funderingar.. Har ätit klart min första kur m pergo, ÄL kom samma tid som den brukar göra, betyder det att mensen också borde komma samma tid eller kan den vara försenad pga pergon?
    Hur har ni andra upplevt det, har ni haft några förändringar med mensverk å så? Mer eller mindre?

• Gräddis
    Utlandssvensk76 skrev 2009-10-16 14:07:32 följande:
    har ocksa last det nanstans.... inga barn sen tidigare.Kande mig ganska ok efter besoket men nu har jag last upp en massa och ar orlog over att pergo inte paverkar slemhinnan. Det ar ju inte agglossningen jag har problem med. Men jag antar att jag maste lita pa lakaren...
    Ah vad jag kanner igen mig Man borjar tanka och fundera efter lakarbesoket och undrar om det verkligen ar ratt osv... Jag tror ocksa att vi ska forsoka lita mer pa lakarna och forsoka sluta fundera sa mycket (fastan det ar omojligt kanns det som)... Min yngre syster som ar lakare forsoker intala mig att de vet vad de gor, och att man inte bor lasa om det pa internet eftersom man inte har nagon utbildning bakom som kan hjalpa en att reda ut vad som star, utan man drar egna (felaktiga) slutsatser. Hon sa ocksa att det har med hormoner och kvinnohalsa ar valdigt komplicerat, och allt hanger ihop, sa jag tror anda att pergo kan hjalpa dig - som ju doktorn sager Men som sagt, jag forstar precis vad du menar!!!
  • Lizz
    Utlandssvensk76 skrev 2009-10-16 14:07:32 följande:
    har ocksa last det nanstans.... inga barn sen tidigare.Kande mig ganska ok efter besoket men nu har jag last upp en massa och ar orlog over att pergo inte paverkar slemhinnan. Det ar ju inte agglossningen jag har problem med. Men jag antar att jag maste lita pa lakaren...
    Ja men verkligen! Finns så många varianter så oroa dig inte..
    Jag har nästan ingen mens alls, blöder typ 1.5 dag men har normal slemhinna...
  • LAMadde

Ang sprutan så brukar dom ge HCG (som finns i kroppen när man är gravid). Hon som gjorde mitt VUL igår trode att dom skulle ge en sån till mig igår, men dr vill vänta ist. Om man tar HCG spruta så måste man sedan se till att man väntar tillräckligt länge innan man tar ett grav.test för det kan ge falskt +.

• DIFmamma
    Utlandssvensk76 skrev 2009-10-16 08:41:25 följande:
    Hur manga mm var den och vilken dag var du pa? Jag hade VUL igar och slemhinnan var 5.9mm pa dag 12 (han sa att det borde ha varit minst 10mm....)
    Den var på ca 5 mm och enl henne var det inget man byggde en graviditet på tyvärr...visst kunde det ske men väldigt osannolikt
Svar på tråden Pergotime