• DIFmamma

Pergotime

Någon som precis som jag snart ska börja med pergotime??? Vore kul om jag hade någon/några att bolla lite funderingar med.

• Svar på tråden Pergotime
  • Utlandssvensk76

Igar var jag pa VUL pa dag 12 (brukar ha AL pa dag 15 oftast men ibland 16 eller 17 vilket ar sent da min cykel ar 26-28 dagar). Slemhinnan var endast 5.9mm (borde ha varit minst 10mm sa lakaren). Jag hade en aggblasa pa 13mm.

Ska ta blodprov pa AL dagen och CD21 och beroende pa resultat far jag pergo nasta cykel da jag har for kort lutealfas.

Ar det nagon som vet om slemhinnan vaxer till sig? AB kommer forhoppningsvis att vaxa till 19-21 mm (han sa att 18-24mm ar bra) - men om slemhinnan ar for tunn blir det val anda inget? Och den korta luteala fasen.... verkar stalla till det efter att agget har slappt. Har konstaterat att jag hade AL i juni med blodprov och ar ganska saker att jag har haft det manaderna efter ocksa (AL test, tempning).

Vet ej hur jag ska kanna mig efter ovanstaende? Ar dock 'lattad' att vi har markt att jag behover hjalp relativt tidigt. (Har PCO aggstockar men ej PCO-S)

• Lizz

Hejhej jag hoppar in här=)

Jag har ätit första kuren pergo denna månad, hade positivt äl-test ons+tor...

Jag har fått utskrivet en spruta som jag skall ta idag för att va säker på att ägget verkligen lossnar! Jag är på dag 16 idag.

Är det någon här inne som tagit en sån?

• Utlandssvensk76
    Lizz skrev 2009-10-16 10:17:14 följande:
    Hejhej jag hoppar in här=)Jag har ätit första kuren pergo denna månad, hade positivt äl-test ons+tor...Jag har fått utskrivet en spruta som jag skall ta idag för att va säker på att ägget verkligen lossnar! Jag är på dag 16 idag. Är det någon här inne som tagit en sån?
    Jag har ej tagit en spruta men lakaren sa igara tt det kan bli tal om det da min agglossning ar for sen i en redan kort cykel.

Har du varit pa VUL idagarna for att kolla aggblasor?

Lycka till!!
  • Lizz
    Utlandssvensk76 skrev 2009-10-16 11:21:17 följande:
    Jag har ej tagit en spruta men lakaren sa igara tt det kan bli tal om det da min agglossning ar for sen i en redan kort cykel. Har du varit pa VUL idagarna for att kolla aggblasor?Lycka till!!
    Ahh ok det låter väl smart=) Hur många ggr har du ätit pergo?

Ja jag var dag 14 och då hade jag ett ägg som var 16 mm så hantrodde jag skulle ha äl dag 15-16 vilket ältestet också visade.

han ville dock att jag skulle ta sprutan dag 16, idag och jag vette 17 hur jag skall göra? helt omöjligt och veta om ägget släppt eller inte..? Man vill ju inte ta i onödan?;(
  • Utlandssvensk76
    Lizz skrev 2009-10-16 12:31:39 följande:
    Ahh ok det låter väl smart=) Hur många ggr har du ätit pergo?Ja jag var dag 14 och då hade jag ett ägg som var 16 mm så hantrodde jag skulle ha äl dag 15-16 vilket ältestet också visade.han ville dock att jag skulle ta sprutan dag 16, idag och jag vette 17 hur jag skall göra? helt omöjligt och veta om ägget släppt eller inte..? Man vill ju inte ta i onödan?;(
    Ska ta tva blodprover de narmaste tva veckorna och beroende pa resultat far jag starta med pergo vid nasta mens i borjan av nov.

Vad ar det for slags spruta, som man tar sjalv?
  • Utlandssvensk76
    Utlandssvensk76 skrev 2009-10-16 12:39:37 följande:
    Ska ta tva blodprover de narmaste tva veckorna och beroende pa resultat far jag starta med pergo vid nasta mens i borjan av nov.Vad ar det for slags spruta, som man tar sjalv?
    om du hade positivt Al test ons-tors lar agget slappa idag eller imorgon (24-48 timmar efter positvt provresultat)
  • Lizz
    Utlandssvensk76 skrev 2009-10-16 12:39:37 följande:
    Ska ta tva blodprover de narmaste tva veckorna och beroende pa resultat far jag starta med pergo vid nasta mens i borjan av nov.Vad ar det for slags spruta, som man tar sjalv?
    Ok hur länge har ni försökt? Har ni normala prover i övrigt?

Det är någon hormonspruta, vet inte exakt vad min heter har inte hämtat ut den än. Typ Otrivelle eller nåt tror jag..;) Hormonet i den ser till att ägget släpper.

Känns som jag borde haft äl igår, hade jätte svullen mage och ont på höger sida, idag är magen mer lugn=)
    Jag hade lika starka streck i onsdags och igår var test-strecket starkare än kontrollstrecket=) Första gången jag fått uslag på de där djäkla testen;P
  • Utlandssvensk76
    Lizz skrev 2009-10-16 12:57:45 följande:
    Ok hur länge har ni försökt? Har ni normala prover i övrigt?Det är någon hormonspruta, vet inte exakt vad min heter har inte hämtat ut den än. Typ Otrivelle eller nåt tror jag..;) Hormonet i den ser till att ägget släpper. Känns som jag borde haft äl igår, hade jätte svullen mage och ont på höger sida, idag är magen mer lugn=) Jag hade lika starka streck i onsdags och igår var test-strecket starkare än kontrollstrecket=) Första gången jag fått uslag på de där djäkla testen;P
    Detta ar vart 6 forsok ihelgen. Jag har PCO aggstockar och for tunn slemhinna. Kollade progersteron efter agglossningen i juni som var positivt. Nu ska jag kolla LH pa sondag eller mandag och pregesteron nasta helg. Jag verkar agglossa varje manad men agget kan ej fasta pga den tunna slemhinnan.
  • Lizz
    Utlandssvensk76 skrev 2009-10-16 13:02:48 följande:
    Detta ar vart 6 forsok ihelgen. Jag har PCO aggstockar och for tunn slemhinna. Kollade progersteron efter agglossningen i juni som var positivt. Nu ska jag kolla LH pa sondag eller mandag och pregesteron nasta helg. Jag verkar agglossa varje manad men agget kan ej fasta pga den tunna slemhinnan.
    Ahh ok ger pergotime tjockare slemhinna??

Oj vad avancerat med blodprover olika dagar? Jag tog alla de där hormonproverna samma dag...?
    Har din man tagit spermieprov?
  • Utlandssvensk76
    Lizz skrev 2009-10-16 13:15:07 följande:
    Ahh ok ger pergotime tjockare slemhinna??Oj vad avancerat med blodprover olika dagar? Jag tog alla de där hormonproverna samma dag...?Har din man tagit spermieprov?
    just vad jag undrar - om pergo hjalper en med slemhinnan ocksa? For det ar det jag behover hjalp med....

Ja han skickade jag ivag for att ta prov i juni och fick positivt resultat.
Svar på tråden Pergotime