• DIFmamma

Pergotime

Någon som precis som jag snart ska börja med pergotime??? Vore kul om jag hade någon/några att bolla lite funderingar med.

• Svar på tråden Pergotime
  • bebistre

Liten1: Jag har precis avslutat min andra kur pergo, sist hade jag ägglossning precis som vanligt, men när mensen sen skulle komma (eller inte komma) så va den tre dagar försenad..

• Himlan77

Liten1: Jag är i mitten på andra kuren. Första gången hade jag ÄL som vanligt, men försenad mens, med en del grav.symptom... Illamående, bubblig mage, flytningar... Mensvärken kom precis som den brukade, men ingen mens, och jag hade mera kramper än annars, det var inte kul alls... =/

• Hjärtat längtar
    Topdog skrev 2009-10-16 14:07:39 följande:
    Dessvärre är förtunnad slemhinna en vanlig biverkning av Pergotime. Liksaså uteblivet ÄLsekret. Dessa biverkningar drabbar ungefär 1/3 av de som äter Pergotime. Det finns tyvärr inte mycket att göra åt det utan man för helt enkelt byta till andra läkemedel istället (sprutor typ Puregon). De har inte dessa biverkningar.
    Grapefruktjuice ska visst ge slemmigare sekret, kanske man ka testa det? det tänkte jag göra, men jag vet inte var jag ska köpa det, finns inte på netto och hemköp iaf, jag får leta vidare...
  • Topdog
    Hjärtat längtar skrev 2009-10-16 23:48:58 följande:
    Grapefruktjuice ska visst ge slemmigare sekret, kanske man ka testa det? det tänkte jag göra, men jag vet inte var jag ska köpa det, finns inte på netto och hemköp iaf, jag får leta vidare...
    Det handlar inte om tunnare eller slemmigare sekret. Det finnes ingenting man kan göra åt det. Bisolvon, popcorn eller grapefrukt kan aldrig ge ÄL-sekret.

Jag fick det förklarat på Sophiahemmet. Jag hade då ätit Pergotime i 8 cykler utan att bli gravid. Efter en undersökning konstaterades att jag inte hade något ÄL-sekret. Läkaren förklarade att sekretet i livmoderhalsen består av trådar. Under större delen av menscykeln löper dessa trådar tvärs över livmoderhalsen. Detta gör att sekretet blir som en nät, omöjligt för spermier att simma igenom. Kring ÄL förändras sekretets struktur. Trådarna ändrar rikting och börjar istället löpa längs med livmoderhalsen, i riktning mot livmodern. Detta gör att det bildas gångar som spermierna lätt kan simma igenom. En vanlig biverkning av Pergotime är att sekretets struktur aldrig "slår om" till ÄL-sekret. Man kan alltså säga att Pergotime är utmärkt för dom som inte får några biverkningar (i form av uteblivet ÄL-sekret eller för tunn slemhinna). Men för de som får dessa biverkningar blir helt plötsligt en graviditet omöjlig, just pga Pergotimet.

Jag är väldigt glad att man på Sophiahemmet så snabbt upptäckte att Pergotime gav mig denna biverkning (jag gick på en annan klinik de första 6 cyklerna med Pergo). Två cykler senare var jag gravid och 8 månader senare föddes en liten tjej och en lite kille.
  • Lizz
    Topdog skrev 2009-10-17 11:44:15 följande:
    Det handlar inte om tunnare eller slemmigare sekret. Det finnes ingenting man kan göra åt det. Bisolvon, popcorn eller grapefrukt kan aldrig ge ÄL-sekret. Jag fick det förklarat på Sophiahemmet. Jag hade då ätit Pergotime i 8 cykler utan att bli gravid. Efter en undersökning konstaterades att jag inte hade något ÄL-sekret. Läkaren förklarade att sekretet i livmoderhalsen består av trådar. Under större delen av menscykeln löper dessa trådar tvärs över livmoderhalsen. Detta gör att sekretet blir som en nät, omöjligt för spermier att simma igenom. Kring ÄL förändras sekretets struktur. Trådarna ändrar rikting och börjar istället löpa längs med livmoderhalsen, i riktning mot livmodern. Detta gör att det bildas gångar som spermierna lätt kan simma igenom. En vanlig biverkning av Pergotime är att sekretets struktur aldrig "slår om" till ÄL-sekret. Man kan alltså säga att Pergotime är utmärkt för dom som inte får några biverkningar (i form av uteblivet ÄL-sekret eller för tunn slemhinna). Men för de som får dessa biverkningar blir helt plötsligt en graviditet omöjlig, just pga Pergotimet.Jag är väldigt glad att man på Sophiahemmet så snabbt upptäckte att Pergotime gav mig denna biverkning (jag gick på en annan klinik de första 6 cyklerna med Pergo). Två cykler senare var jag gravid och 8 månader senare föddes en liten tjej och en lite kille.
    Jag har fått torra slemhinnor av pergo, det har tydligen en anti-östrogen effekt?? Min läkare hävdar dock att detta inte skall påverka chanserna. Men torra slemhinnor kanske inte är samma sak som uteblivet äl-sekret??

Hur blev du gravid till slut?=)
  • Gräddis

Ni som tar/har tagit pergo - var era män tvungna att undersokas forst?

• Lizz
    Gräddeline skrev 2009-10-17 11:52:45 följande:
    Ni som tar/har tagit pergo - var era män tvungna att undersokas forst?
    Japp!
  • Topdog
    Lizz skrev 2009-10-17 11:51:40 följande:
    Jag har fått torra slemhinnor av pergo, det har tydligen en anti-östrogen effekt?? Min läkare hävdar dock att detta inte skall påverka chanserna. Men torra slemhinnor kanske inte är samma sak som uteblivet äl-sekret?? Hur blev du gravid till slut?=)
    Torra slemhinnor har jag inte hört något om.
    Uteblivet ÄL-sekret är en välkänd biverkning av Pergotime (iallafall välkänd bland läkare på IVF-mottagningarna). I normala fall får man dagarna innan ÄL ett sekret som påminner om äggvita, genomskinligt och slemmigt. Sekretet blir så när det ändrat struktur. Jag fick göra en speciell undersökning på Sophiahemmet där läkaren, dagen innan ÄL, tog ut sekret från livmodertappen och undersökte det. Man såg då tydligt att det var fel sorts sekret och att spemierna trasslade in sig i trådarna och inte kunde simma i det.
  • Goingen

Hej! Jag har ätit en kur pergo förra månadenmen den av mig tyvärr ingen äl. Nu vill läkaren att jag ska testa en enkel dos igen för säkerhets skull inte bli överstimulerad. Finns det möjlighet att få äl på andra enkelkuren om den första inte gav något eller är det helt omöjligt och för låg dos för mig? :(

• Lizz
    Topdog skrev 2009-10-17 12:15:19 följande:
    Torra slemhinnor har jag inte hört något om. Uteblivet ÄL-sekret är en välkänd biverkning av Pergotime (iallafall välkänd bland läkare på IVF-mottagningarna). I normala fall får man dagarna innan ÄL ett sekret som påminner om äggvita, genomskinligt och slemmigt. Sekretet blir så när det ändrat struktur. Jag fick göra en speciell undersökning på Sophiahemmet där läkaren, dagen innan ÄL, tog ut sekret från livmodertappen och undersökte det. Man såg då tydligt att det var fel sorts sekret och att spemierna trasslade in sig i trådarna och inte kunde simma i det.
    Jo allt det där är man väl medveten om=) Tror många läkare vet om det, dock står det inte i Fass dumt nog>;(

Min läkare hävdar dock att man kan se på slemhinnan huruvida sekretet är? Däremot kan man känna sig väldigt torr i underlivet som en biverkan av pergo men det behöver tydligen inte nödvändigtvis betyda att man inte har något sekret alls. Kan ju finnas där inne så att säga=)

Men hade du kännbara flytningar som bara var av "fel sort" eller var du torr i underlivet?

Men som i alla frågor så har olika läkare olika åsikter. Är bara köra på och hoppas på det bästa=)
Svar på tråden Pergotime