• Judas

Aga?

Agar ni era barn?
    När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
    Vad tycker ni?
    Motivera era svar tack!

• Svar på tråden Aga?
  • Nilsfar
    majess skrev 2009-09-28 23:48:08 följande:
    tolka hur du vill men hur vet du att det lilla barnet ens definierar???
    Definierar?
  • P ä r l a n

Har en bekant som dakade till hennes dotter på handen då hon stod o tände och släkte lampan hela tiden. Det syntes klart o tydligt att allt hon egentligen ville var att mamma skulle lyssna lite på vad hon ville säga, men mamman var helt inne i en diskussion med några vuxna, och avfärdade helatiden hennes dotter med "sluta vara jobbig" "sluta nu!"

Situationen hade ENKELT kunnat lösa sig genom att mamman satte sig i barnets höjd och frågade vad det va, lyssnade och bad henne att inte göra så mer eftersom mamma vill prata färdigt. Jag borde veta det då jag har stoppat denna flicka flera gånger från att göra sin mamma knäpp genom att TALA med henne och göra henne delaktig.

• majess
    Veladis skrev 2009-09-28 23:51:31 följande:
    Det är ett välkänt faktum att barn just i 2-3 årsåldern aktivt trotsar särskilt sina föräldrar, som ett led i att differentiera sitt jag från omvärlden. Frigörelse och identitetsutveckling. Alla barn beter sig inte på samma sätt i "trotsåldern", men jag vill lova att det barn som blir bemött med daskar och inte med lugn, tålamod, respekt och gränssättning utan inblandning av våld löper betydligt större risk att skada både självkänsla och identitetsutveckling.
    om de ungarna fortsätter att utveckla den typen av identitet så står jag helt för att om en dask "skadar" den utveckligen :Hurra!
  • majess

P ä r l a n skrev 2009-09-28 23:52:50 följande:

Har en bekant som dakade till hennes dotter på handen då hon stod o tände och släkte lampan hela tiden. Det syntes klart o tydligt att allt hon egentligen ville var att mamma skulle lyssna lite på vad hon ville säga, men mamman var helt inne i en diskussion med några vuxna, och avfärdade helatiden hennes dotter med "sluta vara jobbig" "sluta nu!"Situationen hade ENKELT kunnat lösa sig genom att mamman satte sig i barnets höjd och frågade vad det va, lyssnade och bad henne att inte göra så mer eftersom mamma vill prata färdigt. Jag borde veta det då jag har stoppat denna flicka flera gånger från att göra sin mamma knäpp genom att TALA med henne och göra henne delaktig.
    överprioritera kallar jag det.Att sätta en äntrig unge över vuxna.big no no
  • P ä r l a n
    majess skrev 2009-09-28 23:49:37 följande:
    P ä r l a n skrev 2009-09-28 23:46:08 följande:
    nä men jag kan respektera en tillsägelse:)if not då får du gärna daska mej...
    Jag respekterar också en tillsägelse eller ett råd. Men att någon skulle daska till mig eller så är för mig helt oacceptabelt.
  • krabbanoss
    majess skrev 2009-09-28 23:51:24 följande:
    för att de ska lära sig att ge fasiken i det dem gör med handen enkelt uttryckt.ok?
    Ok, ja...tycker man som förälder att de är ok att slå sitt barn, så visst!!

Synd om ungen iaf...och föräldrarna som inte förstår att det finns andra sätt att nå målet...och som inte förstår att målet kanske är för högt satt för barnet!
  • majess

P ä r l a n skrev 2009-09-28 23:54:34 följande:

Jag respekterar också en tillsägelse eller ett råd. Men att någon skulle daska till mig eller så är för mig helt oacceptabelt.
    ja och att inte respektera en tillsägelse vad gör man då llåter barnet känna sin ilska och frustration?? skrika och fara ut mot allt o alla för att det befinner sig i en utvecklingsfas?? herregud vad många löjliga ursäkter för rent ouppfostrade snorungar.
  • Veladis
    majess skrev 2009-09-28 23:53:08 följande:
    om de ungarna fortsätter att utveckla den typen av identitet så står jag helt för att om en dask "skadar" den utveckligen :Hurra!
    Men det är ju just det som är grejen. Trotset är inte själva utvecklingen, trotset är vägen dit. Och hur barnet blir bemött under trotsperioden är avgörande för hur barnet utvecklas och ter sig efteråt. Ett barn som blir bemött med våld i det läget blir förmodligen osäkert, otryggt och lär sig att våld är OK.
  • majess
    krabbanoss skrev 2009-09-28 23:54:42 följande:
    Ok, ja...tycker man som förälder att de är ok att slå sitt barn, så visst!! Synd om ungen iaf...och föräldrarna som inte förstår att det finns andra sätt att nå målet...och som inte förstår att målet kanske är för högt satt för barnet!
    tydligen bara för vissa barn med curling mammor
  • majess
    Veladis skrev 2009-09-28 23:57:32 följande:
    Men det är ju just det som är grejen. Trotset är inte själva utvecklingen, trotset är vägen dit. Och hur barnet blir bemött under trotsperioden är avgörande för hur barnet utvecklas och ter sig efteråt. Ett barn som blir bemött med våld i det läget blir förmodligen osäkert, otryggt och lär sig att våld är OK.
    ja våld ja,men en dask på näven??!!! ge dig