• Judas

Aga?

Agar ni era barn?
    När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
    Vad tycker ni?
    Motivera era svar tack!

• Svar på tråden Aga?
  • majess
    krabbanoss skrev 2009-09-29 00:32:40 följande:
    Men om barnet kommer hem, dagis/skola hör av sig, berättar att barnet daskat till ett annat barn. Föräldern frågar hur det kom sig, barnet hävdar att han/hon gjorde detta för att det andra barnet inte uppförde sig som han/hon önskade....vad svarar föräldern då? Får barnet en dask, för att lära sig att det är fel att daska!? Säger föräldern att det var korrekt gjort!?Eller berättar föräldern att det är fel att bruka daska ngn annan!?
    snälla kolla lite runt med olika förskolor etc o se om det ens inträffat...tror inte det.
    om det skulle göra det så tror jag att föräldern till det barnet som daskade har så att säga överanvänt dask och det har jag sagt innan att det står jag heller inte bakom.
  • majess

nu gott folk ska jag gå och lägga mej.
    önskar er alla en god natt.

• Helle Heffner

Barn ser ingen skillnad på dask eller slag.... För dom är det samma sak... Barn tar med sig sådant till skolan och dagis... Vissa barn drar sig tillbaka å andra gör utlopp för det på skoltid... Jag håller fast vid vad jag tidigare skrivit... Aga är inte okej... Har man ens sådana tankar ska man söka hjälp för att få andra uppfostrings metoder...

• Disan

Jag tycker inte att det är okej att slå ngn, även om jag vill det ibland... Spärren i bakhuvudet fungerar, som tur är. Tycker inte ens att det är värt att diskutera med tanke på hur lagarna ser ut i Sverige.

• sakoline
    mamman2008 skrev 2009-09-28 23:07:16 följande:
    Gör sig ett barn mer förtjänt av att bli i tvingad tutten i käften och bröstmjölk i 4 år....?? Hallå det finns väl MAT som barn bör äta från 1 år iaf! Och det är runt året som majoriteten av de flesta slutar amma. Stackars barn som endast måste leva på bröstmjölk i 4 år och inte får smaka annat gott eller ja iaf skippa välling på kvällen för att få bröstmjölk istället? Det är VIDRIGT att en 4 åring ska suga på mammans bröst!
    Det måste vara extremt jobbigt för dig att leva i en värld där allt antingen dras våldsamt mot ena hållet, eller antingen våldsamt dras åt det andra. Där man antingen curlar och skämmer bort, tvingar fyraåringar att leva på bröstmjölk, där man måste vara med barnen varenda sekund och aldrig får minsta egentid, där barn "FÅR slåss det är helt okej "bara för att de är barn" - vuxna får INTE slå, FÅR bitas, rivas, nypas och ha sönder grejer "bara för att de inte förstår bättre" - vuxna som gör detsamma blir avskydda,hatade och får pröjsa för saker de förstör, där barn daltas med och jämkas med, där barn har all rättighet att få som de vill, stjäla saker, förstöra, misshandla,

eller åt andra hållet där man får aga barn med en dask och smäll, få egentid fem sek för att gå på toa.

Hur känns det egentligen, att ha livet sådär svartvit, där man kallar långtidsammare för pedofiler, för föräldrar som inte slår sina barn för dåliga, där man tolkar "sjukt att aga" med "du är sjuk" osv. osv. i oändlighet. Och nej tack, jag vill inte ha ett svar.
  • sakoline
    majess skrev 2009-09-28 23:54:06 följande:
    P ä r l a n skrev 2009-09-28 23:52:50 följande: överprioritera kallar jag det.Att sätta en äntrig unge över vuxna.big no no
    :( Du gör mig väldigt ledsen. Är det dig man har föräldramöten om sen?
  • elmadumle

Det är aldrig ok att slå ett barn, vare sig det "bara" är en dask i ändan eller något annat, det är kränkande mot barnet att slå och så lär de sig att det är ok att använda våld.

• Plutteli
    majess skrev 2009-09-28 23:48:08 följande:
    tolka hur du vill men hur vet du att det lilla barnet ens definierar???
    Fast om nu barnet ändå inte ser/känner skillnad på våld och våld, vad är då effekten? Jo, för barnet är en lätt dask på handen lika allvarligt som ett hårt slag i nyllet och barnet får signalen att det ena är ok och tror därför att även det andra är det...
    Och varför ska då föräldrarna hålla sig till en dask på handen om det inte funkar och barnet tar lika lätt på det som en örfil eller en rak höger?
  • Plutteli
    majess skrev 2009-09-29 00:35:23 följande:
    snälla kolla lite runt med olika förskolor etc o se om det ens inträffat...tror inte det. om det skulle göra det så tror jag att föräldern till det barnet som daskade har så att säga överanvänt dask och det har jag sagt innan att det står jag heller inte bakom.
    Klart det gör!
    Jag såg mer än ett slag/dask bara under inskolningen av min dotter. Och jag VET att hon börjar klappa/daska om hon inte lyckas förmedla det hon vill, och då gäller det bara att fånga upp hennes händer, skulle jag daska tillbaka för att hon klappar till mig på kinden blir allt annat än bra och ger heeeelt fel signaler till en sådan liten.

Märkligt nog uppfattas hon som väldigt välartad och charmig för att bara vara 13 månader....
  • SaramedM
    mamman2008 skrev 2009-09-28 23:07:16 följande:
    Gör sig ett barn mer förtjänt av att bli i tvingad tutten i käften och bröstmjölk i 4 år....??Hallå det finns väl MAT som barn bör äta från 1 år iaf! Och det är runt året som majoriteten av de flesta slutar amma.Stackars barn som endast måste leva på bröstmjölk i 4 år och inte får smaka annat gott eller ja iaf skippa välling på kvällen för att få bröstmjölk istället?Det är VIDRIGT att en 4 åring ska suga på mammans bröst!
    Oj knner du ett barn som enbart ammats i 4 år!
    det gör inte jag