• Judas

Aga?

Agar ni era barn?
    När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
    Vad tycker ni?
    Motivera era svar tack!

• Svar på tråden Aga?
  • Plutteli

P ä r l a n skrev 2009-09-29 12:22:21 följande:

Barn lyssnar inte till det ni säger de gör som ni gör! precis samma här haha, var på bvc idag o alla berömmer henne för hur mycket hon "pratar", gissa varför hon "pratar" så mycket? För att hon har föräldrar som inte gör narr utav hennes tal utan lyssnar o babblar med henne Det e så kul när hon säger riktigt viktiga saker ibland hehe, "titta, luliludilalälä!" med ett mycket allvarligt ansiktsuttryck.
    Haha, ja så är S också, har fått höra via förskolan att hon livar upp hela sin avdelning då hon ska delge alla hur gott det är att äta: "mjumjumjuuuum"
  • P ä r l a n

Ja en sådan fisk borde funka!

haha härligt med barn som babblar och lär sig att njuta utav livet

• Plutteli

P ä r l a n skrev 2009-09-29 12:45:50 följande:

Ja en sådan fisk borde funka! haha härligt med barn som babblar och lär sig att njuta utav livet
    Jepp, de är de bästa av barn
  • mamman2008
    Plutteli skrev 2009-09-29 12:09:23 följande:
    Jo det är bra om de kan leka själva, men måste det göra det jämt, och aldrig med dig?Och varför ens ha barn om de bara ska vara tysta snälla och lydiga, aldrig störa och aldrig märkas samt om man bara gör dem till problem?Bättre att skaffa fiskar då istället...
    Jag leker med barnet NÄR det finns TID över men inte om jag har en vän på besök.... eller om jag ska laga mat så leker jag inte med barnet, eller om ja ska skita på toa så tar ja inte med barnet in och leker tittut och har bajs och kiss snack NEJ!

Barn ska vara snälla och lydiga självklart och det blir dom om man uppfostrar dem på rätt sätt inte om man bara låter dem vara med en 24/7 överallt...

Barn hörs och märks ändå oavsett om de får eller inte.... man ser ofta på ett hem eller en familj om det finns barn med i bilden.

De har öh heller inte med att göra om man har en "vuxen" diskussion med en väninna eller liknande... då kan de leka med sina leksaker annars varför ska man ha leksaker till barnen? Jag är då defintitivt inte en leksak för mina barn det ska gudarna veta... jag är mamma en egen människa och egen individ med egna behov. Barnen kommer in i mitt liv inte tvärtom! Jag har självklart VELT dem men jag har även VALT hur jag vill uppfostra dem och hur jag vill bli bemött av dem!
  • mamman2008

P ä r l a n skrev 2009-09-29 12:16:38 följande:

Sa jag att barnet var 2-4år? Hon var 5 och kunde mer än väl tala om det som det pratades om.precis som du säger så kan man säga "jag vill gärna prata färdigt med mina vänner sedan så är det din tur" innan man knappar till ungen ellerhur?!Min dotter får inte köra med mig heller, men jag låter henne vara en del utav mitt liv och visar henne o lär henne hur hon skall vara i sådana situationer och det krävs att man då ger barnet uppmärksamheten för att förklara att hon får vänta litetänk om barnet är akut toanödigt och mamman inte lyssnar, vad händer då sedan när hon kissat på sig? ska man få en klapp över rumpan för att man inte sa till i tid då eller?Ni pratar om barn som om de är utomjordingar, om man från start respekterar sina barn och lär de respekt så kommer de att lära sig hur man gör och behandlar andra i alla möjliga situationer.
    Oftast handlar det inte om toanödig det kanske är nångång... oftast i dessa situationer så har barnen TRÅKIGT för att de inte får uppmärksamhet helt plötsligt och så himla nyfiken på vad vuxna pratar om... fall de dricker kaffe med kaka ja men då skaaaaaaaa barnet oxå ha även om de nyss ätit 20 kakor... det kan ju slinka ner nåt mer så då måste de stå och övervaka och tjata för att få sin vilja igenom. Men ett barn har väl LEKSAKER på sitt rum eller har jag fel? Dom är till för att lekas med inte stå på en hylla och se fina ut....
  • Plutteli
    mamman2008 skrev 2009-09-29 12:55:49 följande:
    Jag leker med barnet NÄR det finns TID över men inte om jag har en vän på besök.... eller om jag ska laga mat så leker jag inte med barnet, eller om ja ska skita på toa så tar ja inte med barnet in och leker tittut och har bajs och kiss snack NEJ! Barn ska vara snälla och lydiga självklart och det blir dom om man uppfostrar dem på rätt sätt inte om man bara låter dem vara med en 24/7 överallt... Barn hörs och märks ändå oavsett om de får eller inte.... man ser ofta på ett hem eller en familj om det finns barn med i bilden. De har öh heller inte med att göra om man har en "vuxen" diskussion med en väninna eller liknande... då kan de leka med sina leksaker annars varför ska man ha leksaker till barnen? Jag är då defintitivt inte en leksak för mina barn det ska gudarna veta... jag är mamma en egen människa och egen individ med egna behov. Barnen kommer in i mitt liv inte tvärtom! Jag har självklart VELT dem men jag har även VALT hur jag vill uppfostra dem och hur jag vill bli bemött av dem!
    Jag leker med mitt barn när vi gör mat, jag leker med henne (om hon vill det) när vi har besök jag kan snacka och lyssna ändå.
    Jag sitter och plockar med saker med min unge på dass, inget bekymmer och hon tittar ibland på när jag duschar eller så duschar vi ihop. MEN min dotter leker massor på egen hand också för att hon väljer det och inte känner behov av att evigt pocka på min uppmärksamhet eftersom hon vet att hon har en given plats och får uppmärksamhet när hon behöver den.
    Och hon är så väluppfostrad som en ettåring kan vara.
  • Veladis

Samtal med barn är defitnivt underskattade idag, och många forskare anser att vi pratar alldeles för lite med våra barn.
    Nu är jag lite miöjöskadad eftersom jag arbetar med barn, men jag måste säga att jag ofta hellre diskuterar med barn än med vuxna. >De har en fantastisk syn på världen som de delar med sig av så fort de kan kommunicera.
    Jag diskuterade döden och reinkarnation med min treåring häromveckan, och han kan inte ens prata "rent". Jag, sambon och sexåringen pratar vi mycket känslor och rädslor just nu, det är mycket som händer när man är sex år.

Min barn får inte köra över mig, liksom att jag inte får köra över dem. Vi respekterar alal varandra som familjemedlemmar. Sedan har jag ett större asnvar som vuxen i deras vägledning, men då måste jag ju vara en god förebild själv. I många vuxendiskussioner är barnen med, och vi svarar på deras ev frågor som kan dyka upp. Ibland får de vänta, men inte per automatik för att de är barn. På samam sätt får jag se till att ha tålamod och vänta ifall de måste klippa klart en viktig grej eller vad det nu är, när jag tycker att det är dags att gå ut eller vad det nu kan vara.
    Ingen ska köra över någon. Alla ska respketera varandra.

• P ä r l a n

mamma2008 - Varför inte låta barnen vara med o laga mat? Min tjej e bara ett men hon får sitta brevid mig i sin stol med en matkniv och en grönsak o den "skär" hon på, men för det mesta så äts det upp ist. När jag diskar står hon på en stol (men andra stolar runt så hon inte kan ramla) och håller i en diskborste o städar ofta sin egen tallrik osv. Visst blir det blött överallt men snart kommer hon kunna diska riktigt o då kan hon ju hjälpa mig på riktigt!

Jag förstår absolut att man inte kan prata med barnet HELA TIDEN men att inte avbryta för att tex ge barnen kritor eller lyssna på barnet (om de tex e kissnödiga eller har ont osv) låter för mig mycket konstigt. Min dotter leker för det mesta för sig själv, men när hon kommer o drar i mig så förstår jag att det måste vara något, kollar på tex klockan o inser att hon kanske e hungrig sätter henne i stolen med lite mat som hon kan äta själv o fortsätter konversationen med vänninan.

Låt barnen vara med i ditt liv, vara en del i livet, låt barnen vara behövda i familjen så löser sig MYCKET!

ang att gå på toa: klart man skall kunna gå själv. men har man en liten ettåring som jag har så sätter jag henne i tex matstolen/gåstolen med en UTMANANDE leksak (fastspänd utanför toa dörren och har dörren öppen) OM jag är ensam hemma. är mannen hemma sp får han ta henne givetvis.

• P ä r l a n
    Veladis skrev 2009-09-29 13:04:15 följande:
    Samtal med barn är defitnivt underskattade idag, och många forskare anser att vi pratar alldeles för lite med våra barn.Nu är jag lite miöjöskadad eftersom jag arbetar med barn, men jag måste säga att jag ofta hellre diskuterar med barn än med vuxna. >De har en fantastisk syn på världen som de delar med sig av så fort de kan kommunicera.Jag diskuterade döden och reinkarnation med min treåring häromveckan, och han kan inte ens prata "rent". Jag, sambon och sexåringen pratar vi mycket känslor och rädslor just nu, det är mycket som händer när man är sex år. Min barn får inte köra över mig, liksom att jag inte får köra över dem. Vi respekterar alal varandra som familjemedlemmar. Sedan har jag ett större asnvar som vuxen i deras vägledning, men då måste jag ju vara en god förebild själv. I många vuxendiskussioner är barnen med, och vi svarar på deras ev frågor som kan dyka upp. Ibland får de vänta, men inte per automatik för att de är barn. På samam sätt får jag se till att ha tålamod och vänta ifall de måste klippa klart en viktig grej eller vad det nu är, när jag tycker att det är dags att gå ut eller vad det nu kan vara.Ingen ska köra över någon. Alla ska respketera varandra.
    AMEN!!
  • mamman2008

P ä r l a n skrev 2009-09-29 13:04:29 följande:

mamma2008 - Varför inte låta barnen vara med o laga mat? Min tjej e bara ett men hon får sitta brevid mig i sin stol med en matkniv och en grönsak o den "skär" hon på, men för det mesta så äts det upp ist. När jag diskar står hon på en stol (men andra stolar runt så hon inte kan ramla) och håller i en diskborste o städar ofta sin egen tallrik osv. Visst blir det blött överallt men snart kommer hon kunna diska riktigt o då kan hon ju hjälpa mig på riktigt!Jag förstår absolut att man inte kan prata med barnet HELA TIDEN men att inte avbryta för att tex ge barnen kritor eller lyssna på barnet (om de tex e kissnödiga eller har ont osv) låter för mig mycket konstigt. Min dotter leker för det mesta för sig själv, men när hon kommer o drar i mig så förstår jag att det måste vara något, kollar på tex klockan o inser att hon kanske e hungrig sätter henne i stolen med lite mat som hon kan äta själv o fortsätter konversationen med vänninan.Låt barnen vara med i ditt liv, vara en del i livet, låt barnen vara behövda i familjen så löser sig MYCKET!ang att gå på toa: klart man skall kunna gå själv. men har man en liten ettåring som jag har så sätter jag henne i tex matstolen/gåstolen med en UTMANANDE leksak (fastspänd utanför toa dörren och har dörren öppen) OM jag är ensam hemma. är mannen hemma sp får han ta henne givetvis.
    Ja va bra att du anser att du är så perfkt då....
    Min ettåring eller ja snart två... kan ja inte ge en kniv för de skulle sluta med blodbad så det tänker jag inte ens försöka... ja tycker inte barn i den ålder har med knivar att göra..... det tycker JAG är brist på tillsyn för man ska ju skydda barnenn från skadliga saker och en kniv är DEFINITIVT vass.....
    Med andra ord så låter du din dotter på 1 år använda kniv?
    Herrejösses asså.... galet....

Ja självklart kan ja avbryta och ge min dotter kritor och papper när ja pratar med en väninna men inte för att dottern ska avbryta tusen ggr.... utan då får mitt baarn sina kritor och papper och får sitta still vid bordet och rita.... mamma kan då prata vidare....

Om sedan mitt barn vill att ja ska titta på varje streck hon gör och jag hör orden "mamma titta" 300 ggr på en minut då är det väl klart att ja säger ifrån.
    Jag pratar mitt barn ritar.... jag kan kolla när teckningen är färdig och prata om den då vad den föreställer osv..... men under tiden så får mitt barn rita själv och jag får prata så blir alla nöjda och glada...

Och förresten... jag vill inte ha en 2 åring och en 1 åring i köket när ja lagar mat.. för att de är risk att de bränner sig, jag råkar spilla på dem, ja kanske råkar trampa på dem mm.... nä då får de vara i alla andra rum UTOM köket.... barngrind funkar alldeles klockrent!

Nä aldrig att ja sitter och skiter med toa dörrn öppen så skiten sprids i hela huset aldrig! det får stå för DIG!