• Judas

Aga?

Agar ni era barn?
    När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
    Vad tycker ni?
    Motivera era svar tack!

• Svar på tråden Aga?
  • Kokosen86

Vet inte om det nämts tidigare.
    Men att aga sina barn är "the easy way out".
    Det är lätt, det går snabbt, barnet blir rädd och man känner makt.
    Dessa människor är lata och fega som väljer att aga.
    Att ge sig på en liten försvarslös människa, FYFAN.
    Vad ger dig RÄTT till det?
    Barnet är maktlöst!

• majess
    Veladis skrev 2009-09-28 23:15:45 följande:
    Det finns mycket mat på många ställen i Afrika (som är en stor kontinent, vet du). Långtidsamning är främst kulturellt betingat och inte enbart kopplat till tillgången på mat. Vid svält producerar f ö inte särskilt mycket bröstmjölk heller.
    är du socialantropolog oxå?
  • krabbanoss
    Kokosen86 skrev 2009-09-28 23:16:16 följande:
    Vet inte om det nämts tidigare. Men att aga sina barn är "the easy way out". Det är lätt, det går snabbt, barnet blir rädd och man känner makt. Dessa människor är lata och fega som väljer att aga. Att ge sig på en liten försvarslös människa, FYFAN. Vad ger dig RÄTT till det? Barnet är maktlöst!
    Du, bra sagt!! Men tyvärr så anser inte alla att så är fallet!!
  • Kokosen86
    krabbanoss skrev 2009-09-28 23:17:13 följande:
    Du, bra sagt!! Men tyvärr så anser inte alla att så är fallet!!
    Ge dem vård då förfan
  • majess
    Veladis skrev 2009-09-28 23:15:45 följande:
    Det finns mycket mat på många ställen i Afrika (som är en stor kontinent, vet du). Långtidsamning är främst kulturellt betingat och inte enbart kopplat till tillgången på mat. Vid svält producerar f ö inte särskilt mycket bröstmjölk heller.
    nä men bröstet producerar iaf mer än fälten till skillnad mot sverige.....
  • Veladis
    majess skrev 2009-09-28 23:14:08 följande:
    jo det är ju precis våra privat åsikter ang aga härinne som gäller,det är inte sagt att vi bara skall lufta åsikter om viss lagstadgad form av aga,det finna massviss av former av aga om man vill gräva...why not aga som aga...eller?min åsikt är min och din är din..
    Det är ganska enkelt, tycker jag. Om vi ska diskutera TS här ovan, dvs om vi agar våra barn och om vi tycker att det är ett bra sätt "att lära dem veta hut" så behöver vi en gängse defintion på begreppet aga - annars kan vi sitta och diskutera allt från Fifi och Blomsterfröna till Fuglesangs rymdfärder som aga. Den gängse defintionen av aga är den som defineras i lagboken. Sen kan man ha privata åsikter om vad som är rätt eller fel, men att lägga in nya saker i vedertagna begrepp fungerar sällan som argument.
  • Plutteli
    majess skrev 2009-09-28 23:15:59 följande:
    för att det vet inget bättre för att mamman har lärt in barnet i ett sjukt beteende.
    Klart det vet bättre! De ser på andra barn hur de gör osv. Sen om barnet fortfarande vill amma så är det klart det ska få det om det känns ok för mamman!

Sluta hävda att barnen mår dåligt om du har noll belägg för det, det blir bara fånigt.
  • Veladis
    majess skrev 2009-09-28 23:15:59 följande:
    för att det vet inget bättre för att mamman har lärt in barnet i ett sjukt beteende.
    Men det där är ju bara dina privata åsikter, inte något det finns belägg för.
  • mamman2008
    krabbanoss skrev 2009-09-28 23:11:17 följande:
    Precis lika vidrig som att ett barn växer upp med dikatoriska föräldrar som inte har förmåga att ge sitt barn en barndom, utan istället kräva total lydnad...och i samma veva anse sig själv och sin egentid som viktigare än barnets försök till uppmärksamhet!!
    Men vem har sagt att man vill ha egentid eller tillfredställa sina egna behov i evighet? Men om ja vill ta en rök på balkongen på 2 min och inte tar med mig barnet eller om jag vill skita ifred och torka mig ordentligt utan att springa upp för minsta pip.. eller om ja har ett kolik barn som skriker i 12 timmar i sträck... måste jag inte kunna få 5 min egentid för att samla krafter eller kunna påbörja maten för att sedan försöka laga mat samtidigt som jag bär på en gapande barn... ska jag inte få det då??
    Är man en dålig förälder för att man vill samla krafter i 5 min när man inte orkar mer eller för att man vill äta något eller skita på toan?

Ja men då måste nog vi vara många då som är det.. och tyvärr är vi nog isf i KRAFTIG majoritet för de är bara typ du och 5 andra härinne som är "perfekta" enligt er själva!

Men okej OM jag nu är en dålig förälder för att jag vill orka med mitt barn och då tar en 5 min paus för att samla krafter ja då är jag väl en dålig mamma då..
  • Veladis
    majess skrev 2009-09-28 23:16:51 följande:
    är du socialantropolog oxå?
    Nä, men allmänbildad...