• Judas

Aga?

Agar ni era barn?
    När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
    Vad tycker ni?
    Motivera era svar tack!

• Svar på tråden Aga?
  • Veladis
    majess skrev 2009-09-28 23:06:01 följande:
    P ä r l a n skrev 2009-09-28 22:59:47 följande: nu är det så här att jag anser det är lika illa/äckligt att amma ett fyraårigt barn som det är illa att slå ett barn.bägge får konsekvenser fysiska och psykiska...att daska är INTE aga enligt mig.
    Fast nu gällde det ju inte din privata defintion av aga utan den vedertagna... Du kan hitta på att vad som helst är aga, men när det gäller är det lagen vi alla måste följa i allafall.
  • majess
    Veladis skrev 2009-09-28 23:06:09 följande:
    Ja, det erkände du ju själv för en stund sedan så...
    absolut i en annan del av köping så att säga.....
    icke riktat mot mig denna gång,skulle vara kul o se samma ryggrad att erkänna dubbelmoral hos fler härinne...
  • P ä r l a n
    P ä r l a n skrev 2009-09-28 22:59:47 följande:
    nu är det så här att jag anser det är lika illa/äckligt att amma ett fyraårigt barn som det är illa att slå ett barn.bägge får konsekvenser fysiska och psykiska...att daska är INTE aga enligt mig.
    Så mammorna i afrika gör fel och äckliga handlingar som ammar sina behövande barn?

Vad har du för belägg för att långtidsamning kan skada? Jag är övertygad om att en dask (inte på skämt utan i uppfostringssyfte) skadar mycket mer än vi tror.
  • Plutteli
    P ä r l a n skrev 2009-09-28 22:59:47 följande: nu är det så här att jag anser det är lika illa/äckligt att amma ett fyraårigt barn som det är illa att slå ett barn. bägge får konsekvenser fysiska och psykiska... att daska är INTE aga enligt mig.
    Vilka konsekvenser fysiskt och psykiskt får amningen för barnet? Jag vill väääldigt gärna veta det och se nått belägg för att så skulle vara fallet.
  • krabbanoss
    mamman2008 skrev 2009-09-28 23:07:16 följande:
    Gör sig ett barn mer förtjänt av att bli i tvingad tutten i käften och bröstmjölk i 4 år....?? Hallå det finns väl MAT som barn bör äta från 1 år iaf! Och det är runt året som majoriteten av de flesta slutar amma. Stackars barn som endast måste leva på bröstmjölk i 4 år och inte får smaka annat gott eller ja iaf skippa välling på kvällen för att få bröstmjölk istället? Det är VIDRIGT att en 4 åring ska suga på mammans bröst!
    Precis lika vidrig som att ett barn växer upp med dikatoriska föräldrar som inte har förmåga att ge sitt barn en barndom, utan istället kräva total lydnad...och i samma veva anse sig själv och sin egentid som viktigare än barnets försök till uppmärksamhet!!
  • Veladis
    majess skrev 2009-09-28 23:07:51 följande:
    barnet är i beroende ställning det säger väl allt?I mina ögon är det en viss form av narcisism..
    På vilket sätt är barnet i beroendeställning?

Skrämmande med sådan okunskap, både om amning, barnpsykolog och föräldraskap i allmänhet.
  • majess
    Veladis skrev 2009-09-28 23:10:05 följande:
    Fast nu gällde det ju inte din privata defintion av aga utan den vedertagna... Du kan hitta på att vad som helst är aga, men när det gäller är det lagen vi alla måste följa i allafall.
    jo det är ju precis våra privat åsikter ang aga härinne som gäller,det är inte sagt att vi bara skall lufta åsikter om viss lagstadgad form av aga,det finna massviss av former av aga om man vill gräva...why not aga som aga...eller?
    min åsikt är min och din är din..
  • P ä r l a n
    mamman2008 skrev 2009-09-28 23:07:16 följande:
    Gör sig ett barn mer förtjänt av att bli i tvingad tutten i käften och bröstmjölk i 4 år....??Hallå det finns väl MAT som barn bör äta från 1 år iaf! Och det är runt året som majoriteten av de flesta slutar amma.Stackars barn som endast måste leva på bröstmjölk i 4 år och inte får smaka annat gott eller ja iaf skippa välling på kvällen för att få bröstmjölk istället?Det är VIDRIGT att en 4 åring ska suga på mammans bröst!
    men lägg av! Skojar du eller? Det är väl ingen som tvingar tutten i munnen på sitt barn som inte vill, nu går du verkligen till överdrift!

Vem har sagt att barnet som har ammat i 4 år inte får MAT?! Varför är det mer ok med välling eller ersättning som tillägg utöver den vanliga maten?
  • Veladis
    mamman2008 skrev 2009-09-28 23:10:44 följande:
    P ä r l a n skrev 2009-09-28 22:53:42 följande: Ja men VARFÖR? Jo för att i afrika finns det ingen mat..... och därför får ungarna bröstmjölk långt upp i åldern för att iaf få NÅT i magen.... men hur ser de ut sedan då? skinn och ben och inte vacka precis.. i Sverige finns de mat vad jag vet iaf och mycket god och lämplig mat för 4 åringar.... då behövs inte bröstmjölken!
    Det finns mycket mat på många ställen i Afrika (som är en stor kontinent, vet du). Långtidsamning är främst kulturellt betingat och inte enbart kopplat till tillgången på mat. Vid svält producerar f ö inte särskilt mycket bröstmjölk heller.
  • majess
    Veladis skrev 2009-09-28 23:11:46 följande:
    På vilket sätt är barnet i beroendeställning?Skrämmande med sådan okunskap, både om amning, barnpsykolog och föräldraskap i allmänhet.
    för att det vet inget bättre för att mamman har lärt in barnet i ett sjukt beteende.