• Judas

Aga?

Agar ni era barn?
    När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
    Vad tycker ni?
    Motivera era svar tack!

• Svar på tråden Aga?
  • Veladis
    majess skrev 2009-09-28 23:33:59 följande:
    inte alla! men många,just för att om de inte lärt sig efter 5 ggn de stoppar näven i ngn annans mat etc så kanske väninnan du fikar med är trött på att du pedagoguppfostrar din unge medans hennes sabbade lunchtallrik får stå för konsekvenserna och dessutom lyssna på eländet av malande hela lunchen så du hade fått ut mer av lunchen om du tagit den själv!
    Vad är det du anser vara pedagoguppfostran? Är det ngt negativt enligt dig?

Självklart ställer man i det läget lunchtallriken utom räckhåll för barnet, om det är för litet för att förstå en tillsägelse.
  • majess
    Veladis skrev 2009-09-28 23:38:26 följande:
    Och vad har det med amning att göra?
    att mammorna i afrika inte skillde sig särskilt från kvinnorna i sverige...att med det påståendet anse att de inte är nåt fel på heller och då vet man bekräftat att samma ungar de ammar kanske de senare tillhandahåller till farbrodern för att ngn ubuntuläkare sagt att han har hiv.......
  • Nilsfar

Det kan ju vara värt att fundera på vad man lär ut med våld som "uppfostringsmetod".

"Om du inte gör som jag säger så slår jag dig." Det kan ju vara värt att fundera på vilka barns som använder våld när de själva inte får som de vill - eller vilka vuxna som använder våld för att deras partner inte gör som de vill.

Som förälder måste man vara medveten om att det vi vill lära ut och det vi verkligen lär ut med vårt beteende inte är samma sak.

• majess
    Veladis skrev 2009-09-28 23:40:14 följande:
    Vad är det du anser vara pedagoguppfostran? Är det ngt negativt enligt dig?Självklart ställer man i det läget lunchtallriken utom räckhåll för barnet, om det är för litet för att förstå en tillsägelse.
    inget barn är för liet för en tillsägelse förutom spädbarn o de skallue inta ta i ngn tallrik just pga de är just spädbarn...
  • krabbanoss
    majess skrev 2009-09-28 23:42:17 följande:
    inget barn är för liet för en tillsägelse förutom spädbarn o de skallue inta ta i ngn tallrik just pga de är just spädbarn...
    Då var det det där med att läsa på om barns utveckling! Precis som jag skrev ovan ;)
  • P ä r l a n
    Nilsfar skrev 2009-09-28 23:41:47 följande:
    Det kan ju vara värt att fundera på vad man lär ut med våld som "uppfostringsmetod"."Om du inte gör som jag säger så slår jag dig." Det kan ju vara värt att fundera på vilka barns som använder våld när de själva inte får som de vill - eller vilka vuxna som använder våld för att deras partner inte gör som de vill.Som förälder måste man vara medveten om att det vi vill lära ut och det vi verkligen lär ut med vårt beteende inte är samma sak.
    bra skrivet!
  • majess
    Nilsfar skrev 2009-09-28 23:41:47 följande:
    Det kan ju vara värt att fundera på vad man lär ut med våld som "uppfostringsmetod"."Om du inte gör som jag säger så slår jag dig." Det kan ju vara värt att fundera på vilka barns som använder våld när de själva inte får som de vill - eller vilka vuxna som använder våld för att deras partner inte gör som de vill.Som förälder måste man vara medveten om att det vi vill lära ut och det vi verkligen lär ut med vårt beteende inte är samma sak.
    våld ja!
  • Veladis
    majess skrev 2009-09-28 23:41:24 följande:
    att mammorna i afrika inte skillde sig särskilt från kvinnorna i sverige...att med det påståendet anse att de inte är nåt fel på heller och då vet man bekräftat att samma ungar de ammar kanske de senare tillhandahåller till farbrodern för att ngn ubuntuläkare sagt att han har hiv.......
    Ja, för det är ju verkligen så det går till när spädbarn blir våldtagna i afrika *suck*.
    Det är defintivt i gränslandet att påstå att afrikanska mammor och svenska mammor är helt ojämförbara.
  • Mopsan

Nej agar absolut inte mina barn. Varför? det är OLAGLIGT. Men både jag och min mans åsikt i frågan är att det är skillnad på aga och på att få stryk. en dask på rumpan tror jag inte lämnat några större men hoss någon. men skulle det legaliseras? nej. för då är det helt plötsligt krångligare att avgöra vad som är ok och vad som inte är det. då tycker jag helt klart att det är bättre att hålla kvar vid total förbud.

• majess
    krabbanoss skrev 2009-09-28 23:43:09 följande:
    Då var det det där med att läsa på om barns utveckling! Precis som jag skrev ovan ;)
    men människa,förklara då varför vissa barn klarar av att som 2-3 åringar klara av att ge fan i andras tallrikar och inte skrika som besatta om du nu menar utveckling....utvecklas bara de barn som uppför sig som grisar? o de som verkligen kan uppföra sig de stannar i utveckling ller??