• Judas

Aga?

Agar ni era barn?
    När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
    Vad tycker ni?
    Motivera era svar tack!

• Svar på tråden Aga?
  • Plutteli
    SaramedM skrev 2009-09-29 09:43:46 följande:
    Oj knner du ett barn som enbart ammats i 4 år! det gör inte jag
    Inte jag heller, men känner två stycken som enbart ammats i 2 år, den ena är 5 år idag och en charmknutte, den andra över 50 och som vilken man som helst
  • SaramedM
    Plutteli skrev 2009-09-29 09:48:38 följande:
    Inte jag heller, men känner två stycken som enbart ammats i 2 år, den ena är 5 år idag och en charmknutte, den andra över 50 och som vilken man som helst
    jag knner ett barn , han var sjuk och kunde inte behålla annan föda
    alt hade varit sond
  • Plutteli
    SaramedM skrev 2009-09-29 09:56:36 följande:
    jag knner ett barn , han var sjuk och kunde inte behålla annan föda alt hade varit sond
    De två jag känner vägrade befatta sig med annan mat, så alt. hade väll varit sond där med eller låta barnen svälta och hoppas på att de till sist skulle börja äta... Alternativ som inte var tänkbara för deras föräldrar som ammade vidare och barnen led inte ett dugg av det.

Min dotter har en mage som krånglar och hon blir jättedålig när hon inte ammas, även om det bara är några få gånger om dagen.
  • Maggis
    mamman2008 skrev 2009-09-28 21:53:05 följande:
    Jo så är det för man FÅR ju inte ha regler som jag nämnde enligt MÅNGA härinne.. du får inte ha en enda regel för barn är barn och ska härja fritt....Jo jag kan ta den åldersgruppen för om man ska hårddra det hela så kallas barn för just barn när det är under 18 år.. DÄRFÖR tog jag det alternativet samt lite olika påståenden i mitt inlägg både gällande äldre barn och mindre barn...Nej ja slår inte ett spädbarn för att de tar tag i min näsa... men jag blir arg OM det gör ont...Gäller det äldre barn som mina då.. och de gör mig illa så sätter jag ner dom på golvet och låter dem vara och förklarar att mamma vill inte leka /gosa/ ha dig i knät mm o du gör så för mamma får ont.. sen blir barna lessna och skriker för att de blir arga men inte fan tar ja upp dem då med en gång för lite pip!Deras bestraffning blir att de inte får vara nära mamma OM de gör mig illa.Men däremot vill ja inte låta mitt hem förfalla i 6 månader för att jag får barn... dvs skita i att städa, diska, laga mat.. mm.... för om ja ska leva på hämtmat och ha ett hus som förfaller och mat som ruttnar och disk som luktar och smutsiga kläder i 6 månader nej då vill ja inte va med längre.. därför så låter jag mitt spädbarn kortare stunder få ligga själva på filt eller i babysitter och sedan drygar jag ut tiden ju äldre de blir..... JAG tänker då rakt inte låta mitt liv gå i spillror för en liten bebis skull. Mitt liv lever kvar fortfarande och jag är en egen människa och individ jag MÅSTE få tid för mig själv eller få rena kläder, eller få lagad mat, eller slänga i en tvätt som tar 1 min kanske, eller skita ifred på toa! Sån är jag... bara att acceptera!
     Jag kan inte ens bli arg när en 4 månaders bebis tar ett hårt tag i min näsa eftersom bebisen inte förstår att det gör ont. Då plockar jag helt sonika bort handen och så är det bra med det. En tvååring som tycker om att tugga på toaborsten stänger jag toadörren för och om han gärna vill plocka i något han inte ska, tar jag bort honom och markerar starkt med röst och ansiktsuttryck att det inte är okej. Gör han det igen så gör jag likadant igen. Och till sist går det in.

Men. Mitt hus är städat, jag får skita ifred, jag hinner laga mat, tvätta och umgås massor med mina barn. Och hinner umgås med vänner på egen hand. Utan att slå mina barn eller ens tycka det är en god idé. Varför klarar inte du det?

Är det så att du tycker det är bra med en dask när barnen inte lyder blint så kan jag tyvärr inte acceptera det. Man kränker sina barn med den handlingen och man gör något olagligt. Det kan jag stå för att jag tycker. Man behöver inte slå sina barn för att ha en fungerande vardag. Punkt. Regler kan man ha ändå.

Och det är där, tror jag, som ditt problem visar sig. Du verkar tro att man antingen måste aga sina barn eller inte ha några regler alls. Och så är inte fallet.
    //Maggis
  • mamman2008

P ä r l a n skrev 2009-09-28 23:52:50 följande:

Har en bekant som dakade till hennes dotter på handen då hon stod o tände och släkte lampan hela tiden. Det syntes klart o tydligt att allt hon egentligen ville var att mamma skulle lyssna lite på vad hon ville säga, men mamman var helt inne i en diskussion med några vuxna, och avfärdade helatiden hennes dotter med "sluta vara jobbig" "sluta nu!"Situationen hade ENKELT kunnat lösa sig genom att mamman satte sig i barnets höjd och frågade vad det va, lyssnade och bad henne att inte göra så mer eftersom mamma vill prata färdigt. Jag borde veta det då jag har stoppat denna flicka flera gånger från att göra sin mamma knäpp genom att TALA med henne och göra henne delaktig.
    Jo men varför ska ett barn hela tiden ha rätt att avbryta när de vuxna diskuterar..... ja hatar att diskutera med andra vuxna som avbryter varje minut för att det står ett tjatigt gnälligt barn och sliter i kläderna på en....

det är skitjobbigt.... barn måste lära sig att vänta på sin tur och är den vuxna upptagen ja då får barnet helt enkelt leka med något annat tills mamma är klar!

Och förresten ett barn ska inte vara delaktig i diskussioner som vuxna har som inte angår barn,.... försök att göra ett barn delaktig när man pratar ekonomi, politik, kärlek, psykiska eller fysiska problem... nej nu..

Adrig att mina barn ska kräla över mitt huvud och hålla på att avbryta.... en gång kan va okej men inte 10 ggr...

detta barn var nog mest uttråkat och mamman kanske hade en viktig diskussion och ungen kände sig rastlös men då kan man ju som mamma AVLEDA som du ofta tar upp... så varför bad du inte denna mamman sätta ungen framför teven eller vid ett bord med kritor och papper?
    Nån måtta måste det vara!
  • Maggis
    majess;

En fråga av ren nyfikenhet. Vad är det för skillnad mellan dig och alla andra föräldrar som inte slår sina barn? Är dina barn väluppfostrade enbart för att de är födda sådana eller för att du aktivt arbetat med gränssättning? Varför är då alla andra föräldrar som gör samma sak, slappa? För att de har nolltolerans ang. aga i tanken medan du inte har det? Eller vad?
    //Maggis
  • Plutteli
    mamman2008 skrev 2009-09-29 10:54:15 följande:
    P ä r l a n skrev 2009-09-28 23:52:50 följande: Jo men varför ska ett barn hela tiden ha rätt att avbryta när de vuxna diskuterar..... ja hatar att diskutera med andra vuxna som avbryter varje minut för att det står ett tjatigt gnälligt barn och sliter i kläderna på en.... det är skitjobbigt.... barn måste lära sig att vänta på sin tur och är den vuxna upptagen ja då får barnet helt enkelt leka med något annat tills mamma är klar! Och förresten ett barn ska inte vara delaktig i diskussioner som vuxna har som inte angår barn,.... försök att göra ett barn delaktig när man pratar ekonomi, politik, kärlek, psykiska eller fysiska problem... nej nu.. Adrig att mina barn ska kräla över mitt huvud och hålla på att avbryta.... en gång kan va okej men inte 10 ggr... detta barn var nog mest uttråkat och mamman kanske hade en viktig diskussion och ungen kände sig rastlös men då kan man ju som mamma AVLEDA som du ofta tar upp... så varför bad du inte denna mamman sätta ungen framför teven eller vid ett bord med kritor och papper? Nån måtta måste det vara!
    Vad förhindrar att barnen är med och diskuterar politik m.m.? Det är ju bara bra för barnet som får en stor allmänbildning som kommer hjälpa multum i skolan!
  • mamman2008
    Plutteli skrev 2009-09-29 11:05:49 följande:
    Vad förhindrar att barnen är med och diskuterar politik m.m.? Det är ju bara bra för barnet som får en stor allmänbildning som kommer hjälpa multum i skolan!
    Nä för ett barn på 2- 4 år fattar inte sånt..... du hör väl själv hur det låter... barn som man knappt kan diskutera med vad har de i en "vuxen" diskussion att göra?

Jag kommer iaf göra som denna mamman.. be mitt barn vara tyst och leka själv för att mamma pratar... jag komemr även vara noga med att tala om för mitt barn att de får vänta på sin tur om mamma är upptagen eller pratar i telefon.

Nä mina barn ska inte få köra över mig så enkelt är det!
  • Plutteli
    mamman2008 skrev 2009-09-29 11:10:43 följande:
    Nä för ett barn på 2- 4 år fattar inte sånt..... du hör väl själv hur det låter... barn som man knappt kan diskutera med vad har de i en "vuxen" diskussion att göra? Jag kommer iaf göra som denna mamman.. be mitt barn vara tyst och leka själv för att mamma pratar... jag komemr även vara noga med att tala om för mitt barn att de får vänta på sin tur om mamma är upptagen eller pratar i telefon. Nä mina barn ska inte få köra över mig så enkelt är det!
    Varför är allt så svart och vitt? Man KAN tala med sitt barn om att det får vänta istället för att ignorera och slutligen klappa till ungen.

Jag fick diskutera allt från naturkunskap till politik med mina föräldrar från jag var ca 3 år och det gick bra, man får ta det på en lägre nivå när det behövs bara.