• Judas

Aga?

Agar ni era barn?
    När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
    Vad tycker ni?
    Motivera era svar tack!

• Svar på tråden Aga?
  • Hannah76

Nej jag agar inte mina barn. Jag tycker att barn ska behandlas med samma respekt som vuxna. Dels skulle det kännas helt fel att orsaka smärta och förnedring på dem jag älskar mest i hela världen.

Skönt att det är olagligt med aga.

• Judas
    Hannah76 skrev 2009-09-03 11:38:12 följande:
    Nej jag agar inte mina barn. Jag tycker att barn ska behandlas med samma respekt som vuxna. Dels skulle det kännas helt fel att orsaka smärta och förnedring på dem jag älskar mest i hela världen.Skönt att det är olagligt med aga.
    Men ibland behövs en tilrättavisning. Föräldrar med små barn i dagens samhälle är rent för mycket curlingföräldrar.
  • Hannah76
    Judas skrev 2009-09-03 11:42:53 följande:
    Men ibland behövs en tilrättavisning. Föräldrar med små barn i dagens samhälle är rent för mycket curlingföräldrar.
    Jag har regler jag håller på och tillrättarvisar mina barn - självklart. Men jag behöver inte slå dem för att mitt budskap ska gå fram.
  • Nikolina

Jag blev också slagen som barn och ALDRIG att jag skulle utsätta min underbara lilla pojke för något sånt när han blir större.

Att du tagit skada av det du var med om som barn visar sig i det sätt du ser på att ge dig på ditt barn, att du tycker det är okej.

Det är sorgligt att vissa föräldrar har så dålig koll på sig själva att de anser att det är nödvändigt att misshandla sina barn för att tillrättavisa.

Det finns föräldrakurser för sådana föräldrar som du, för ditt barns skull sök hjälp!

• Judas
    Hannah76 skrev 2009-09-03 11:45:16 följande:
    Jag har regler jag håller på och tillrättarvisar mina barn - självklart. Men jag behöver inte slå dem för att mitt budskap ska gå fram.
    Men när regler inte hjälper, så får man ge en liten örfil. Annars förstår dom inte. Kanske beror det också på kulturskillnader.
  • Judas
    Nikolina skrev 2009-09-03 11:51:41 följande:
    Jag blev också slagen som barn och ALDRIG att jag skulle utsätta min underbara lilla pojke för något sånt när han blir större. Att du tagit skada av det du var med om som barn visar sig i det sätt du ser på att ge dig på ditt barn, att du tycker det är okej. Det är sorgligt att vissa föräldrar har så dålig koll på sig själva att de anser att det är nödvändigt att misshandla sina barn för att tillrättavisa. Det finns föräldrakurser för sådana föräldrar som du, för ditt barns skull sök hjälp!
    Vad snackar du för goja? I mitt hemland har det alltid varit så här. Ni svenskar är för mjäkiga. Det skall daltas om ditten och datten..
  • Hannah76
    Judas skrev 2009-09-03 11:52:18 följande:
    Men när regler inte hjälper, så får man ge en liten örfil. Annars förstår dom inte. Kanske beror det också på kulturskillnader.
    Barn är inte dumma. De förstår mycket väl. Eller menar du att man blir smartare om man utsätts för våld?
    Vart drar du gränsen?

Visst tror jag att kulturskillnader spelar in (hur man själv är uppfostrad har ju en stor påverkan), men man har ju ett eget ansvar som vuxen - och kan inte skylla på något. Min man tillhör en kultur där aga är helt ok och används, men han skulle aldrig någosnin få för sig att aga våra barn.
  • Hannah76
    Judas skrev 2009-09-03 11:54:21 följande:
    Vad snackar du för goja? I mitt hemland har det alltid varit så här. Ni svenskar är för mjäkiga. Det skall daltas om ditten och datten..
    Vilket land är du ifrån? Hur har aga förbättrat det landet? Mindre kriminalitet? Mer högutbildade personer?
  • Lattjo

När skulle jag behöva örfila min son? Vad måste dom göra för att det ska anses okej? Jag har aldrig, aldrig lagt en hand på min son och skulle ALDRIG få för mig att göra det. Han är inte det minsta curlad utan väldigt väluppfostrad, lyssnar på vad andra har att säga men han tar fortfarande plats för jag anser att även barn ska få ta plats.

Varför måste man aga sina barn? Min mamma vart agad (eller rent av misshandlad) av sin mamma och svor att aldrig slå sina egna barn. Aldrig har hon lagt en hand på mig eller mina syskon men tänk vi är ändå normala människor. Min storasyster har ett riktigt bra yrke och lever väldigt gott i samhället. Både min bror och jag har egna företag och vi lever med våra respektive och våra barn. INGEN av oss har någonsin gjort något som är olagligt och hamnat hos polisen. Kan du tala om för mig vad som hade blivit bättre om våra föräldrar agat oss?

• Judas
    Lattjo skrev 2009-09-03 11:58:46 följande:
    När skulle jag behöva örfila min son? Vad måste dom göra för att det ska anses okej? Jag har aldrig, aldrig lagt en hand på min son och skulle ALDRIG få för mig att göra det. Han är inte det minsta curlad utan väldigt väluppfostrad, lyssnar på vad andra har att säga men han tar fortfarande plats för jag anser att även barn ska få ta plats.Varför måste man aga sina barn? Min mamma vart agad (eller rent av misshandlad) av sin mamma och svor att aldrig slå sina egna barn. Aldrig har hon lagt en hand på mig eller mina syskon men tänk vi är ändå normala människor. Min storasyster har ett riktigt bra yrke och lever väldigt gott i samhället. Både min bror och jag har egna företag och vi lever med våra respektive och våra barn. INGEN av oss har någonsin gjort något som är olagligt och hamnat hos polisen. Kan du tala om för mig vad som hade blivit bättre om våra föräldrar agat oss?
    Ni hade helt klart haft en bättre hållning och respekt mot andra om ni hade blivt agade, det är jag övertygad om.
Svar på tråden Aga?