• Judas

Aga?

Agar ni era barn?
    När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
    Vad tycker ni?
    Motivera era svar tack!

• Svar på tråden Aga?
  • krabbanoss
    mamman2008 skrev 2009-09-29 13:55:46 följande:
    Struntar väl i om du e kille eller tjej,... kanske ska kalla dig DET istället... så blir alla glada.... Jo jag resonerar så att även fast barn är barn så ska de lära sig regler och gränser och du och en hel del andra har ju sagt att barn förstår med än man tror eller??? ja fine då ser du..... barn förstår mer än man tror ja,.., då kan ja altså säga t mig ettåring att godis e på lördagar därmed basta och att han lyssnar på det i alla 17 år till och aldrig tjatar???? HAH inte en chans.... han lär tjata 1000 ggr om det för han förstår ju inte att det är godis på lördagen. Barn ska ha samma rättigheter som alla andra BARN SOM VUXNA och säg vad du vill men så tycker JAG! Det är skillnad i ålder och mognad JA men därmed säger inte de att barn ska ha annorlunda villkor eller regler! BASTA! Nu ska ja hämta mina barn på dagis..... BYE
    Ja, inte trodde jag att du brydde dig heller ;) Kalla mig vad du vill, så länge du mår bra av det!

Ja, alla är överens om att barn ska ha gränser och regler!

Sen, det är ju precis det alla sagt, barn är barn...man kan inte förvänta sig att barn ska klara av det vi vuxna klarar av!

Ja, alla barn ska ha samma rättigheter som andra barn, och ska ha samma rättigheter som vuxna!
    Sen, hänvisar jag andra stycket, dvs man kan inte förvänta sig att barn ska klara av det vi vuxna klarar av!

Se där, du håller ju med mig precis i det jag menar!!

Slutligen, varför denna ilska!?
  • SaramedM
    mamman2008 skrev 2009-09-29 13:16:59 följande:
    P ä r l a n skrev 2009-09-29 13:04:29 följande:Ja va bra att du anser att du är så perfkt då....Min ettåring eller ja snart två... kan ja inte ge en kniv för de skulle sluta med blodbad så det tänker jag inte ens försöka... ja tycker inte barn i den ålder har med knivar att göra..... det tycker JAG är brist på tillsyn för man ska ju skydda barnenn från skadliga saker och en kniv är DEFINITIVT vass.....Med andra ord så låter du din dotter på 1 år använda kniv?Herrejösses asså.... galet....Ja självklart kan ja avbryta och ge min dotter kritor och papper när ja pratar med en väninna men inte för att dottern ska avbryta tusen ggr.... utan då får mitt baarn sina kritor och papper och får sitta still vid bordet och rita.... mamma kan då prata vidare....Om sedan mitt barn vill att ja ska titta på varje streck hon gör och jag hör orden "mamma titta" 300 ggr på en minut då är det väl klart att ja säger ifrån.Jag pratar mitt barn ritar.... jag kan kolla när teckningen är färdig och prata om den då vad den föreställer osv..... men under tiden så får mitt barn rita själv och jag får prata så blir alla nöjda och glada...Och förresten... jag vill inte ha en 2 åring och en 1 åring i köket när ja lagar mat.. för att de är risk att de bränner sig, jag råkar spilla på dem, ja kanske råkar trampa på dem mm.... nä då får de vara i alla andra rum UTOM köket.... barngrind funkar alldeles klockrent!Nä aldrig att ja sitter och skiter med toa dörrn öppen så skiten sprids i hela huset aldrig! det får stå för DIG!
    ja det finns ju olika sorters knivar! "lilleman" är en sort som en snart 2 åring def kna använda, den är inte vass

Ett barn kan röra med en slev, vispa,ta fram saker

varför kan inte barn och vuxna göra saker tillsammans?
  • SaramedM
    mamman2008 skrev 2009-09-29 13:23:21 följande:
    det där va ett påhopp och kommer omedelbart rapporteras till fl......du vet inte alls hur jag är...Jag är inte arg på barn men de ska hålla sig på mattan,,,, dvs lyssna och respektera andraJag är aldrig elak mot barn och kommer inte vara det heller... eller om man vill kalla det elakt att säga nej till ett barn om något ja DÅ är jag det varje dag men inte på annat vis....Jag ser inte ner på barn men ja ser ner på morsor som inte kan uppfostra sina barn till snälla trevliga barn som kan vara med utan att bråka, skrika, slåss och grina för att de inte får sin vilja igenom!Nej barn är inte mindre värda men det ska lyssna på sina föräldrar och rätta sig efter de regler man har i varje familj!Jag är heller inte avundsjuk men jag är EMOT att barn ska få som de vill och få göra som de vill bara för att de just är barn! Jag tycker inte om att de inte ska följa regler som andra måste göra och jag tycker heller inte om att så många anser att barn ska få med privilegum än alla andra.. rätt ska va rätt.,.. de regler vi vuxna måste följa ska barnen följa,,,, dvs inte slåss, inte bråka, inte gapa och skrika för att vi inte får som vi vill, inte ta saker från andra mm.Hur skulle de se ut om ja la mig ner i affären på golvet och grina för att ja inte får en klubba eller tablett ask när ja vill... om min man säger... nej min fru inte godis idag!
    Hålla sig på mattan! vilket hemskt uttryck, det är inte små monster vi pratar om utan människor som du har en relation med
    Du är emot att det är olika regler för barn och vuxna, det är ju absurt
    Barn är barn, de utvecklas, klart att det är olika regler
    om en ettåring lägger sig ner på golvet i affären tar man barnet under armen och går ut
    jag garanterar att barnet växer ifrån det

jag vill varken ha barn eller man som lyder mig blint
  • SaramedM
    mamman2008 skrev 2009-09-29 13:32:13 följande:
    P ä r l a n skrev 2009-09-29 13:22:47 följande:Nej de blir inte utestängda de får helt enkelt vänta med att vara med tills jag anser att de klarar det.. dvs kanske runt 3-4 år då man kan förklara för dom och tala om hur saker ska va och vad som är farligt mm... det är ju då de förstår bättre,,, min son på 2 skulle inte förstå att en kniv använder man till maten utan den kommer han springa iväg me och göra annat tok med... och min dotter som snart är 1 är inte intresserad hon ska bara titta på alla knappar och ljus och lampor.... att ge henne en kniv vore oxå ganska oansvarligt!Nä inga knivar slöa eller vassa för mina barn inte.Såna farliga leksaker undviker ja helst..däremot hör och häpna så får min son hjälpa till i köket och vet ni vad han får göra? Han får plocka ur och i diskmaskin, starta den, han får hjälpa mig att sopa eller dammsuga om han vill det, han kan få hjälpa till att duka (dock har han inte velat det än)Men det är jag som sköter knivarna och andra farliga saker...
    men en barnkniv är inte en farlig leksak! Vad använder dina barn när de ska äta?
  • Maggis
    Veladis skrev 2009-09-29 13:04:15 följande:
    Samtal med barn är defitnivt underskattade idag, och många forskare anser att vi pratar alldeles för lite med våra barn.Nu är jag lite miöjöskadad eftersom jag arbetar med barn, men jag måste säga att jag ofta hellre diskuterar med barn än med vuxna. >De har en fantastisk syn på världen som de delar med sig av så fort de kan kommunicera.Jag diskuterade döden och reinkarnation med min treåring häromveckan, och han kan inte ens prata "rent". Jag, sambon och sexåringen pratar vi mycket känslor och rädslor just nu, det är mycket som händer när man är sex år. Min barn får inte köra över mig, liksom att jag inte får köra över dem. Vi respekterar alal varandra som familjemedlemmar. Sedan har jag ett större asnvar som vuxen i deras vägledning, men då måste jag ju vara en god förebild själv. I många vuxendiskussioner är barnen med, och vi svarar på deras ev frågor som kan dyka upp. Ibland får de vänta, men inte per automatik för att de är barn. På samam sätt får jag se till att ha tålamod och vänta ifall de måste klippa klart en viktig grej eller vad det nu är, när jag tycker att det är dags att gå ut eller vad det nu kan vara.Ingen ska köra över någon. Alla ska respketera varandra.
    Du är så klok.
    //Maggis
  • Maggis

mamman2008;

"Hålla sig på mattan?" Usch, vilket fruktansvärt uttryck.

Det är barn vi pratar om här. Ja, barn behöver gränser och regler. Men de är inga monster som ska hålla käft tills mamma säger att det är okej för dem att öppna munnen. Barn ska lyssnas på i samma grad som man lyssnar på vad vuxna säger. Barn ska respekteras på precis samma sätt som man respekterar vem som helst.

De har ett egenvärde som är helt oberoende av dig eller mig eller någon annan människa. Det enda som ger föräldrar möjlighet att uppföra sig illa mot dem är att de är små och skyddslösa och att man själv är i avsaknad av spärrar eller har en skev syn på hur barn fungerar. Och att utöva den sortens makt över små och skyddslösa människor bara för att de är just små och skyddslösa är ett av de värsta övergreppen, tycker jag.

Man kan inte ställa samma krav på en 2-åring som på en tonåring. Man kan visa på vilka regler som gäller men det finns ingen rimlighet i att de ska lära sig "veta hut" när de inte ens har förmågan att fatta vad de gjort fel. Jag blir totalt mörkrädd när jag läser de inlägg du skrivit. Hujedamig.

//Maggis
  • Plutteli
    Maggis skrev 2009-09-29 17:09:42 följande:
    mamman2008; "Hålla sig på mattan?" Usch, vilket fruktansvärt uttryck. Det är barn vi pratar om här. Ja, barn behöver gränser och regler. Men de är inga monster som ska hålla käft tills mamma säger att det är okej för dem att öppna munnen. Barn ska lyssnas på i samma grad som man lyssnar på vad vuxna säger. Barn ska respekteras på precis samma sätt som man respekterar vem som helst. De har ett egenvärde som är helt oberoende av dig eller mig eller någon annan människa. Det enda som ger föräldrar möjlighet att uppföra sig illa mot dem är att de är små och skyddslösa och att man själv är i avsaknad av spärrar eller har en skev syn på hur barn fungerar. Och att utöva den sortens makt över små och skyddslösa människor bara för att de är just små och skyddslösa är ett av de värsta övergreppen, tycker jag. Man kan inte ställa samma krav på en 2-åring som på en tonåring. Man kan visa på vilka regler som gäller men det finns ingen rimlighet i att de ska lära sig "veta hut" när de inte ens har förmågan att fatta vad de gjort fel. Jag blir totalt mörkrädd när jag läser de inlägg du skrivit. Hujedamig.
    Precis, testa att "daska" en stark 15 åring och se om det får ett bra resultat eller om det inte bara ger en dask tillbaka?
  • Maggis
    Plutteli skrev 2009-09-29 17:40:44 följande:
    Precis, testa att "daska" en stark 15 åring och se om det får ett bra resultat eller om det inte bara ger en dask tillbaka?
    Jag gissar på en dask tillbaka.
    //Maggis
  • Maggis

En annan sak som slår mig, rent allmänt, är inställningen som lyser igenom i vissa inlägg. Man verkar gå in i föräldraskapet med inställningen att barn är tjatiga och gnälliga av naturen och att det till alla pris måste stävjas genom att, som någon uttryckte det, visa vart skåpet ska stå, annars blir de ouppfostrade och skrikiga.

Min blygsamma erfarenhet säger precis tvärtom. Barn blir tjatiga och gnälliga av för lite uppmärksamhet. Får de uppmärksamhet och blir lyssnade på, behöver de inte tjata eller gnälla. Får de vara med och hjälpa till så gör de gladeligen det och talar man till dem som intelligenta varelser, så svarar de på det.

Så gott som varenda människa på jorden ger en direkt respons i paritet med hur de bemöts. Barn är inte annorlunda i det; de är inte från någon annan planet. Jag har aldrig varit något övertygat Jesper Juul-fan men i en sak har han helt rätt. Tala till dina barn som du talar till vem som helst och du får respons i enlighet med det. Så jäkla enkelt. Men så svårt för vissa.

//Maggis
  • Plutteli
    Maggis skrev 2009-09-29 18:08:54 följande:
    En annan sak som slår mig, rent allmänt, är inställningen som lyser igenom i vissa inlägg. Man verkar gå in i föräldraskapet med inställningen att barn är tjatiga och gnälliga av naturen och att det till alla pris måste stävjas genom att, som någon uttryckte det, visa vart skåpet ska stå, annars blir de ouppfostrade och skrikiga. Min blygsamma erfarenhet säger precis tvärtom. Barn blir tjatiga och gnälliga av för lite uppmärksamhet. Får de uppmärksamhet och blir lyssnade på, behöver de inte tjata eller gnälla. Får de vara med och hjälpa till så gör de gladeligen det och talar man till dem som intelligenta varelser, så svarar de på det. Så gott som varenda människa på jorden ger en direkt respons i paritet med hur de bemöts. Barn är inte annorlunda i det; de är inte från någon annan planet. Jag har aldrig varit något övertygat Jesper Juul-fan men i en sak har han helt rätt. Tala till dina barn som du talar till vem som helst och du får respons i enlighet med det. Så jäkla enkelt. Men så svårt för vissa.
    Ja jag håller med. Min dotter får uppmärksamhet när hon ber om det, vilket blir allt mer sällan eftersom hon blir trygg i att hon inte behöver göra allt för uppmräksamheten utan den finns där "gratis" så att säga...