• Judas

Aga?

Agar ni era barn?
    När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
    Vad tycker ni?
    Motivera era svar tack!

• Svar på tråden Aga?
  • Maggis
    Morbid Mistress skrev 2009-09-30 10:51:20 följande:
    Nej precis. Allmänna utrymmen är allmänna utrymmen och där har alla rätt att vistas
    SaramedM skrev 2009-09-30 10:47:56 följande:
    Morbid Mistress skrev 2009-09-30 10:46:17 följande: ja så santMen säg tex att M har en kompis hemma, om det nu någon gång kommer att ske, och de leker i vardagsrummetDå kan hon inte kräva att jag ska hålla mig därifrån av princip
    Morbid Mistress skrev 2009-09-30 10:46:17 följande:
    För mig är det stor skillnad på kök och vardagsrum som är allmänna utrymmen i vårat hem och på barnens rum respektive mitt sovrum som är mer privata.
    Ni är så kloka. Instämmer.
    //Maggis
  • mamman2008
    SaramedM skrev 2009-09-30 10:53:21 följande:
    sen är det återigen viss skillnad på vuxna och barn, jag kanske inte har så stort intresse av att vara med M och hennes kompisar och då låter jag dom vara ifredMen ett barn är ofta nyfiken och intresserat av vuxna på besök och vill vara med socialt
    Jo de kanske dem vill men varför ska de alltid få det 24 h?

Jag skulle säga till mitt barn att jag inte hänger som hökar över henne och hennes vänner därav bör hon ej göra det hon heller för mamma vill ibland kunna prata lite med väninnan utan barn i samma rum!

Samma sak som jag kan säga till min man att jag vill prata med en väninna utan han i samma rum....

Samma saker ska gälla ALLA i huset... om jag låter mina barn leka ifred med sina vänner så ska mitt barn låta mamma "leka/prata" ifred med mammas vänner...
    Och jag vill inte ha nyfikna barn med i alla konversationer 24 h om dygnet..

BTW så umgås mina barn oftare med sina vänner än jag med mina så då kan jag väl gott få den lilla stunden jag får någongång ibland och inte alltit behöva dra ut nånstans. .. ja kanske vill va hemma jag med....
  • SaramedM
    mamman2008 skrev 2009-09-30 15:33:31 följande:
    Jo de kanske dem vill men varför ska de alltid få det 24 h?Jag skulle säga till mitt barn att jag inte hänger som hökar över henne och hennes vänner därav bör hon ej göra det hon heller för mamma vill ibland kunna prata lite med väninnan utan barn i samma rum!Samma sak som jag kan säga till min man att jag vill prata med en väninna utan han i samma rum....Samma saker ska gälla ALLA i huset... om jag låter mina barn leka ifred med sina vänner så ska mitt barn låta mamma "leka/prata" ifred med mammas vänner...Och jag vill inte ha nyfikna barn med i alla konversationer 24 h om dygnet..BTW så umgås mina barn oftare med sina vänner än jag med mina så då kan jag väl gott få den lilla stunden jag får någongång ibland och inte alltit behöva dra ut nånstans. .. ja kanske vill va hemma jag med....
    Barn som får den tid de behöver kommer inte att kräva föräldrarnas uppmärksamhet 24 timmar om dygnet

Nej samma saker kan inte gälla ALLA i huset, du är vuxen, dina barn är barn och det är helt olika förutsättningar ni har

Du låter som att det är en rättvise tävling! om jag inte stör så ska inte du störa mig!
    Du har väl helt andra behov än småbarn har?
  • Vasen
    mamman2008 skrev 2009-09-30 15:33:31 följande:
    Samma saker ska gälla ALLA i huset...
    Gäller det daskande också? En dask på handen från barnet om mamma sticker ner den i leksakslådan?
  • mamman2008
    SaramedM skrev 2009-09-30 15:43:14 följande:
    Barn som får den tid de behöver kommer inte att kräva föräldrarnas uppmärksamhet 24 timmar om dygnetNej samma saker kan inte gälla ALLA i huset, du är vuxen, dina barn är barn och det är helt olika förutsättningar ni harDu låter som att det är en rättvise tävling! om jag inte stör så ska inte du störa mig!Du har väl helt andra behov än småbarn har?
    Ska DU bestämma vad som är tillåtet hemma hos oss? och vad JAG tycker om saken?

JAG TYCKER ATT I VÅRAT HUS OCH MED VÅRA BARN SÅ SKA SAMMA SAKER GÄLLA ALLA.....

det finns ingenting du kan göra åt den saker ej heller bestämma hur vi ska ha det hos oss!
  • SaramedM
    mamman2008 skrev 2009-09-30 15:48:59 följande:
    Ska DU bestämma vad som är tillåtet hemma hos oss? och vad JAG tycker om saken?JAG TYCKER ATT I VÅRAT HUS OCH MED VÅRA BARN SÅ SKA SAMMA SAKER GÄLLA ALLA..... det finns ingenting du kan göra åt den saker ej heller bestämma hur vi ska ha det hos oss!
    Nej har jag påstått det, men barn och vuxna har inte samma utgångsläge!
    Att ha samma regler är absurt i mina ögon, barn är barn
  • krabbanoss

Ja, säger bara en sak...stackars, stackars barn!!

• mamman2008
    Vasen skrev 2009-09-30 15:46:09 följande:
    Gäller det daskande också? En dask på handen från barnet om mamma sticker ner den i leksakslådan?
    Om jag tar något ifrån mitt barn eller något annat barn så får man oftast en respons.. och det är olika hur och vad barnet gör...

på förskolan ex där man jobbat och tagit nåt från ett barn som de inte ska ha eller använda så kan man lätt bli biten, få en spark, eller ett slag eller kränkande ord... ja det finns flera saker.

Så om mitt barn skulle göra nåt sånt mot mig för att det barnet TYCKTE att jag var dum så är det så! Det får man acceptera... man kan få olika responser jämt så jag är inte förvånad om nåt barn skulle slå mig eller sparka eller bita på mig om det blev arg för att ja tog ifrån det nåt..!
  • mamman2008
    SaramedM skrev 2009-09-30 15:50:03 följande:
    Nej har jag påstått det, men barn och vuxna har inte samma utgångsläge!Att ha samma regler är absurt i mina ögon, barn är barn
    Barn är barn ja men de ska inte ha andra rättigheter eller få göra massa dumheter som ingen annan får NO WAY!

Barn ska inte ha RÄTTIGHET att EXEMPELVIS slåss, bitas, rivas, nypas, spottas mm bara för att de blir arga..... lika är lika och samma är samma....

Regler kallas det för med ett annat ord!
  • SaramedM
    mamman2008 skrev 2009-09-30 15:54:08 följande:
    Barn är barn ja men de ska inte ha andra rättigheter eller få göra massa dumheter som ingen annan får NO WAY!Barn ska inte ha RÄTTIGHET att EXEMPELVIS slåss, bitas, rivas, nypas, spottas mm bara för att de blir arga..... lika är lika och samma är samma....Regler kallas det för med ett annat ord!
    Jo barn har andra rättigheter än vuxna , det står tom i en konvention som Sverige skrivit på!
    Där står bland annat att barn har rätt att vara just barn!

Nej självklart inte slås, men nu var det ju socialt samspel vi pratade om? Sen kan man inte bemöta en 1,5 åring som bits på samma sätt som en 35 åring som bits, det är omöjligt eftersom det ligger helt olika saker bakom beteendet.