Aga?
Agar ni era barn?
När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
Vad tycker ni?
Motivera era svar tack!
Agar ni era barn?
När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
Vad tycker ni?
Motivera era svar tack!
Jag håller med om att det finns en skrämmande barnsyn hos vissa i den här tråden.
Barn är tydligen elaka, gnälliga, tjatiga, uppmärksamhetskrävande, de ska lyda, hålla sig på mattan, vara tysta, utestängas från samvaro och därtill daskas om de beter sig illa (trots att uppförandet beror på brist på uppfostrna dvs föräldrarna är skyldiga, inte barnet). Hur kan man tro att ett barn ska kunna utvecklas till respektfulla, ansvarstagande individer om man för över dessa egenskaper på ett barn?
Ta exemplet med kniven t ex. Min son har varit med och skurit "lätta" grönsaker som gurka sedan han kunde stå på en pall bredvid mig. han har fått använda bordskniv förstås, inte en "riktig" kniv. Han psringer inte iväg och hugger osv med den kniven, det blri inget blodbad, för han har fått vara med och skära gurka och lärt sig att kniven är något man skär gurka med, inte springer och hugger med. Han har lärt sig att ugnen är varm, inte genom att vi daskat honom på handen när han kommit nära spisen, utan för att han har varit med oss och bakat bullar.
Jag har också väldigt trygga barn. Inte blint lydande barn, men lugna, trygga och med god självkänsla.
Mina barn vet vilka regler som gäller, för de har varit med om att skapa dem, har fått dem förklarade för sig på sin nivå och också fått chansen att testa gränserna.