• Judas

Aga?

Agar ni era barn?
    När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
    Vad tycker ni?
    Motivera era svar tack!

• Svar på tråden Aga?
  • Morbid Mistress
    majess skrev 2009-09-30 10:40:44 följande:
    Gränssättning stavas det.... lära sitt barn respekt..... att inte klampa in o avbryta är ett mycket viktigt redskap att lära sig för att kunna respektera andra barn inom skola o barnomsorg o i livet....
    Fast att lära sina barn att inte avbryta och att stänga ute sina barn från viss samvaro är väl enormt stor skillnad?
  • SaramedM
    Gränssättning stavas det....lära sitt barn respekt.....att inte klampa in o avbryta är ett mycket viktigt redskap att lära sig för att kunna respektera andra barn inom skola o barnomsorg o i livet....
    Ja men det lär man ingen genom att ignorera

Varför tror du att vi som inte håller med dig låter våra barn härja fritt?

Barnet får ta lika stor plats som alla andra hemma, varken mer eller mindre
  • majess

Morbid Mistress skrev 2009-09-30 10:38:51 följande:

Nej för är mitt hem är ju lika mycket mina barns hem och då anser jag att de har rätt till samma respekt som övriga.
    ok,så eftersom ditt hem är barnens o vice versa,skulle du då barrikadera dig i ditt barns rum när det har en vän på besök o hävda respekträtt att va me på allt bara för att ni har samma rätt till att känna er hemma??
  • SaramedM
    majess skrev 2009-09-30 10:43:47 följande:
    Morbid Mistress skrev 2009-09-30 10:38:51 följande:
    ok,så eftersom ditt hem är barnens o vice versa,skulle du då barrikadera dig i ditt barns rum när det har en vän på besök o hävda respekträtt att va me på allt bara för att ni har samma rätt till att känna er hemma??
    Nej men jag skulle tex kräva repsekt om jag behöver prata med barnet av ett eller annat skäl
  • Morbid Mistress
    majess skrev 2009-09-30 10:43:47 följande:
    Morbid Mistress skrev 2009-09-30 10:38:51 följande: ok,så eftersom ditt hem är barnens o vice versa,skulle du då barrikadera dig i ditt barns rum när det har en vän på besök o hävda respekträtt att va me på allt bara för att ni har samma rätt till att känna er hemma??
    För mig är det stor skillnad på kök och vardagsrum som är allmänna utrymmen i vårat hem och på barnens rum respektive mitt sovrum som är mer privata.
  • SaramedM

Morbid Mistress skrev 2009-09-30 10:46:17 följande:

För mig är det stor skillnad på kök och vardagsrum som är allmänna utrymmen i vårat hem och på barnens rum respektive mitt sovrum som är mer privata.
    ja så sant

Men säg tex att M har en kompis hemma, om det nu någon gång kommer att ske, och de leker i vardagsrummet
    Då kan hon inte kräva att jag ska hålla mig därifrån av princip
  • Morbid Mistress
    SaramedM skrev 2009-09-30 10:47:56 följande:
    Morbid Mistress skrev 2009-09-30 10:46:17 följande: ja så sant Men säg tex att M har en kompis hemma, om det nu någon gång kommer att ske, och de leker i vardagsrummet Då kan hon inte kräva att jag ska hålla mig därifrån av princip
    Nej precis. Allmänna utrymmen är allmänna utrymmen och där har alla rätt att vistas
  • SaramedM

sen är det återigen viss skillnad på vuxna och barn, jag kanske inte har så stort intresse av att vara med M och hennes kompisar och då låter jag dom vara ifred
    Men ett barn är ofta nyfiken och intresserat av vuxna på besök och vill vara med socialt

• Flickan och kråkan
    Gränssättning stavas det.... lära sitt barn respekt..... att inte klampa in o avbryta är ett mycket viktigt redskap att lära sig för att kunna respektera andra barn inom skola o barnomsorg o i livet....
    Ja, och då behandlar man barnet med samma respekt som en annan MÄNNISKA. Man säger till barnet att man pratar med sin vänninna och ska prata färdigt med sin henne först eftersom det handlar om något viktigt (om det nu gör det), och kommer sedan att lyssna på vad barnet vill. Och gör precis det. Man behöver inte avvisa barnet, inte vara otrevlig eller respektlös mot varken barnet eller sin vänninna utan rak och ärlig. Har väldigt svårt att tänka mig att särskilt många vuxna inte accepterar att barn existerar och tar plats och utrymme. Om man verkligen behöver ett enskilt samtal så talar man väl om det och då ordnar man det här med barnen på annat sätt om de är riktigt små.....eller?

Appropå gränssättning. Jag arbetar dagligen med barn och ungdomar och vet mycket väl hur viktigt det är med gränssättning, men gränser har ju inget egenvärde i sig. När gränser mest handlar om principer...ja, då gör de sällan någon nytta vad gäller att ingjuta goda värderingar.....snarare tvärtom.
  • majess

Morbid Mistress skrev 2009-09-30 10:42:07 följande:

Fast att lära sina barn att inte avbryta och att stänga ute sina barn från viss samvaro är väl enormt stor skillnad?
    Nej,att stänga dem ute från viss samvaro lär dem bara att det finns tid när mamma inte alltid är med dem först o främst.
    o avbryta gör ju barn för de inte förstår bättre,då är det logiskt att man förklarar för dem att denna samvaron är nu mellan mamma o väninna,o samvaron med dig kommer sedan.för att de ska förstå att avbryta är ingen ide...