• Svar på tråden Snackis 8 "Inbördes beundran"
  • stina73

Hemkommen från en lång helg hos mamma i Småland, åh så gott det var att komma ut på landet. Speciellt när vi hade jättefint väder hela helgen.
    Mindre fint här hemma idag....

Tack tina-lisa för fikan förra veckan, jätteskoj att se er alla som kom.

Oliver hade jätteskoj på födelsedagskalaset sen och av någon anledning så somnade han väldigt snabbt på kvällen.....

Trollsan: hoppas att allt går bra med ditt snitt och skönt att du kan börja se fram emot bebisen.

• Barbella

Tack för tipset om matning var 3e timma Skojsan.

Vi ska dock ta upp kampen om nappen då det är nappinstopp minst en gång per timma nu i stället för amning om nätterna. Blir nog muntert med den viljan Max besitter

Hur ska ni göra med vaccinering av era -06:or? Vi har ett dilemma här hemma, R är mot och jag är (nog) för.

• AmberB
    Barbella: Jag var nere och vaccinerade Emil idag, han har ju förkylningsastma och tillhör riskgrupp. Han var sååå himla duktig, och det är jätteskönt att ha det gjort med tanke på Filippa och Josefin. Vi ska också vaccinera oss så fort vi får. Jag har vägt mycket för och emot, men tycker att skälen för är starkare än emot. Särskilt när man har små bebisar i familjen. Så tänker vi. Och ang. nappistopp, tänk på att Max snart är stor nog att stoppa in nappen själv. När Emil var runt 7-8 månader hällde jag ut typ 8 nappar i sängen, då hittade han alltid nån själv.
    ~*~Emil, 060913 ~*~Josefin & Filippa, 090603~*~
  • Calibo

Hej, hej!

Ett sällsynt livstecken från mig... Men jag läser och håller koll på er.

Här går livet sin gilla gång, fast i racerfart. Det känns nästan lite hemskt att tiden går så fort.

Vad gäller vaccin mot svininluensan så tycker jag att det är en självklarhet att vaccinera. Rädslan för vaccinet är så uppblåst av massmedia -vaccinet är mycket, mycket likt vaccin som har getts i åratal och det är mycket osannolikt med några negativa effekter (utom de vanliga vaccinbiverkningarna man kan få). Att få svininfluensan däremot är förenat med verkliga risker och har drabbat även friska hårt. Därför tycker jag att det är självklart att man ska vaccinera sig, och sin familj. Är man inte orolig för sin egen hälsa så kan man göra det för att skydda människor i sin närhet. Så, det var vad jag tyckte....

• Solaris

Hej allihop!

Försöker få ner några  rader medans barnen är lugna.
    Gällande vaccinet är både jag & C helt för och de ska börja vaccinera barn på vår vårdcentral nästa vecka och har de tillräckligt med vaccin så får föräldrar ochså ,så det ska jag hoppa på . Precis som du Amber så är det mycket för minstingens skull man gör det, och som jag fattat det rätt kan sjukdom,en drabba hårt hos i övrigt friska människor.
    Kul att höra från dig, Calibo, kul att du ändå läser och håller koll på oss
    Gällande Knuts nattamningar så har det minskat, han vaknar vid 4 och vill ha bröstet och det är väl ok om det räckte och han somande om,men han vill gå upp då så det är en evig kamp.
    Bra med nappinstoppet, Barbella, det borde vi ochså köra med här, för det är inte alltid han är hungrig.... Ibland har han vaknat och skrikit en kort stund och så ar vi inte varit så snabba med att gå in och ibland har han "lyckats"somna om själv.

Alida 060928 & Knut 090321
  • Barbella

Både jag och R kommer vaccinera oss, just för att skydda barnen. Men sen går våra meningar isär som sagt. Han tror inte på att vaccinera Liam då han är så pass liten och han har läst och hört lite för mycket negativa apekter gällande såna här vaccin. Jag tycker att födelarna med att vaccinera överväger riskerna det kan medföra. Vi får se vad som händer, jobbigt att vi är så oense i den här frågan. Känner jag min man rätt så har han väl bestämt sig för något så är det väldigt svårt att få honom att ändra sig.
    Mycket av hans oro vet jag grundar sig på de problem som uppstod vid massvaccineringen 1979 för många barn som vaccinerades då. Vaccinet är ju typ detsamma idag och dagens vaccintillverkare har ju lyckats frånsäga sig allt ansvar om något skulle uppstå eller hända med dem som tagit vaccinet. Sedan gällande influensan, vilket jag förstått så är det samma infuensa som alltid, bara att den sprids på ett mer aggresivt sätt, så att faran för barnet i sig är inte värre än om han/hon får influensan ett annat år. Skillnade på vaccinet är ju i år att man vaccinerar alla vilket man vanligtvis inte gör (oftast bara gamla och sjuka) så man vet inte säkert hur ett barns hjärna påverkas. Är det någon som har motargument tar jag gärna emot dem så jag kan föra dem vidare.

• Calibo

Barbella - Jag har också funderat mycket och läst en hel del. Den nya influensan kan inte jämställas med årliga influensan riskmässigt, och t.ex. barn mellan 3-10 år har drabbats extra hårt. Riskerna att barnet blir allvarligt sjukt i den nya influensan överstiga vida de risker som en vaccination innebär.

• AmberB

Barbella: Hur menar du med samma influensa som alltid? Vad jag förstått så är ju detta en helt ny typ av influensa som ingen tidigare varit i kontakt med, därav den mer aggressiva smittspridningen. Enligt barnmedicin så kan man ju dock bli sjuk i den "vanliga" influensan/säsongsinfluensan också i år, och den är man ju inte skyddad mot om man vaccinerar mot svinis. Och som Calibo säger, barn verkar ju drabbas extra hårt av just svininfluensan... Jobbigt att ni är oense iaf...

~*~Emil, 060913 ~*~Josefin & Filippa, 090603~*~
Svar på tråden Snackis 8 "Inbördes beundran"