• Svar på tråden Snackis 8 "Inbördes beundran"
  • Barbella

Ställer mig till skaran som läser mer än skriver. Fast nu det sista har jag inte ens varit här inne. Undrar hur lite tid man kommer tycka sig ha över när man börjar arbeta igen?
    Anledningen till min tröhhet är att Max är en  nattuggla. Han vaknar mellan varje timma till var tredje nätterna igenom. Sover nästan inget på dagarna men är trött (och därmed inte så nöjd). Han har så svårt att komma till ro, så man styrs lite av att försöka få in någon slags rutin för honom med sömnen. Han sover mycket mindre än vad som är standard för ett barn i hans ålder. Men alla barn följer såklart inte normen

Solaris - Jag ger ingen välling till Max, utan gröt morgon och kväll. Smakisarna gick inte så bra, men när han var 6½ månad började vi med den "vanliga" burkmaten och det mottogs med förtjusning. Så vi byter ut ett amningsmål mot vanlig mat samt gröten då morgon o kväll, fast då ammar jag nästan alltid efteråt ändå.

TinaLisa - Säg precis som det är, det behöver inte låta otrevligt alls. Säg att du vill veta både det roliga och det tråkiga som hänt under dagen. Säg att det känns som du mest får höra om det negativa/tråkiga och att du helt enkelt vill höra både och.

Amber - Blev det bio? Vi var på VIPen i lördags och såg den filmen, den var jättebra!
    Vi hade barnvakt under dagen i lördags, firade vår 4-åriga bröllopsdag, lite för sent eftersom R var sjuk när den dagen infann sig.

• AmberB
    Barbella: Ja det blev bio, men det fanns inga platser kvar på vipen så det blev middag först, sen Biopalatset. Tycker verkligen att filmerna är långt över förväntan, annars är det lätt att bli besviken om man läst böckerna först. Vad jobbigt att Max vaknar så mycket på nätterna... Äter han varje gång han vaknar eller kan du söva om honom? Jag försöker vara stenhård med att tjejerna bara får äta en gång på nätterna, resten blir napp-instopp. Det var skitjobbigt ett tag, men det känns ändå som om de börjar vänja sig och nätterna är rätt bra nu faktiskt. Dagarna är jobbigare, de sover rätt mycket omlott nu så det blir få eller väldigt korta pauser för mig. Knappt så jag hinner dricka kaffe vissa dagar... Hoppas att nätterna snart ordnar sig för er!
    ~*~Emil, 060913 ~*~Josefin & Filippa, 090603~*~
  • skojsan

Barbella: superjobbigt att bli väckt nästan varje timme. Vi hade så med Lotta i några månader när hon inte kunde somna om utan napp och jag har fortfarande dålig sömn efter den pärsen. Se till att ni hjälps åt med nätterna!

Så har vi två blöjbarn igen. Vet inte om Lotta inte har tid att gå på toa på förskolan eller om hon känner sig otrygg. Kan vara så att hon känner sig otrygg i en stor barngrupp (22 barn) där hon själv är yngst. Hon blev iaf glad för blöjan hon fick på sig i morse

• Barbella
    Amber - För ett tag sen kom ju min mamma hit och hjälpte mig med att få rutin på nätterna med Max. Det konstiga är att han sover som en stock när mamma har hand om honom (även när vi är på besök i Småland). När jag och/eller R har hand om honom vaknar han ofta och är orolig. Jag fattar inte vad vi gör för fel! Vi har nog försökt med det mesta. R har haft honom själv och haft nappinstopp. Vi har kört 5 minutersmetoden (som jag var emot i början men nu försöker jag allt). Jag ammar honom mellan 1-3 ggr per natt beroende på hur mycket fighter jag orkar ta. Vi delar på nätterna och ta varannan sovmorgon så vi hjälps åt, annars hade nog jag nog gått oc blivit tokig vid det här laget .

Skojsan - Vad synd att hon inte vill gå på pottan längre. Kan ju absolut vara så att blöjan är en trygghet för henne. Det kommer nog snart komma igen att hon går på pottan då hon har vanan inne. Vår blöjfis ger fortfrande inga tecken på att vilja gå på pottan, trots mutning och peppning samt att vi bara låtit honom vara.... inget funkar. Inte ens när han bara får ha kalsonger på sig hemma. Det bekommer honom inte att han gör ner sig...... Aja jag försöker trösta mig med att han inte kommer ha blöja vid 10 års ålder.
  • Solaris

Hej allihop!

Har precis lämpat av Alida på förskolan, första dagen idag, natten till igår vart hon så hostig och fick dåligt med sömn så då fick hon stanna hemma, men hon verkade mk.t bättre idag så idag får hon gå. Imorgon ska hon få vara hos sin mormor när jag & Knut åker till stan och roar oss
    Nästa helg ska vi på fest och lämna bort båda barnen hos farmor & farfar. Lite nervöst är det ju eftersom Knut är en riktig"amningsbebis"fortfarande och är måttlgit förtjust i välling,gröt & smakisar, skulle det krisa får jag väl åka hem till dem & amma,för dom bor ganska nära där festen ska hållas.

Amber & Barbella- Låter mysigt med biobesök, är grymt sugen på att se den filmen, har läst alla böckerna och de var ju såå bra och första filmen var ju bra ochså.

TinaLisa - Säger som flera andra, säg som det är att du vill veta både bra & dåligt. Som personal tycker jag  det är jättebra att få veta om det är något jag missat så man kan bli bättre på det.

Skojsan - Tråkigt med bakslag, tror ochså det kanske är en trygghet, har ni pratat med personalen på  förskolan om det, vad säger de?

Barbella - Vet precis vad du  menar ang, Max nätter. Knut har börjat krångla och vaknar flera ggr/natt och då duger bara bröstet så nu i snart en vecka har jag nog ammat allt från 2-4 ggr/natt,har även testat 5mm, men är livrädd för att ALida ska vakna speciellt när jag är ensam med barnen,
    Dagtid är man helt slut och tyvärr går det ut över Alida
      Inte så roligt för henne med en grining & trött mamma. Som grädde på moset var C  borta på jobbresa från igår till idag och nästa vecka är han borta mån-tors. Hoppas på att syrran har det lugnt i skolan så hon kan komma och sova över. När mamma har varit här och hjälpt till att natta Alida har det inte funkat alls och då älskar Alida sin mormor, men med Gita har det funkat.

Alida 060928 & Knut 090321
  • Barbella

Grattis Knut på 7 månaders dagen

Det är jobbigt när man är själv med barnen när sömnen krånglar, jag föstår dig helt och fullt Solaris. Vet ju hur det var när R låg på sjukhuset. Eftersom de stora klarar sig bra själva så får de tyvärr stå tillbaka för sitt småsyskon i de fallen och visst känner man sig som en hemsk mamma vid såna tillfällen. Det dåliga samvetet är enormt, men inte blir det bättre för det Man gör ju så gott man kan

• gravid74

Solaris & Barbella: Då är vi 3 som har matglada barn på nätterna Anton har ju varit rosslig i snart 4 veckor så jag hoppas på bättring när han blir av med den.

Igår kom vi hem från Skåne. Skulle åka hem  i måndags men i söndags drabbade U och jag av magsjuka så vi var helt plakat i måndags. Svärföräldrarna tog hand om båda barnen hela dagen, himla skönt att jag inte behöver amma på dagarna. Först 16.30 tvingade jag mig att gå upp. Igår var vi nästan helt bra så då kunde vi åka hem igen. Båda barnen klarade sig utan som tur är. Troligtvis något som vi har ätit. Jag misstänker smågodiset som jag hade köpt som bara U och jag hade ätit av några timmar innan vi insjuknade nästan samtidigt. Det kommer att dröja ett bra tag innan jag köper smågodis igen, inget ont som inte har något gott med sig

Skojsan: Här har vi en till som ofta ska skjuta oss. De lär sig en hel del på dagis.

~Axel 060910 + Anton 090331 ~
  • Trollsan

Tänkte bara ge från mig ett livstecken.
    Känner mig just nu lite bättre, skall börja medicinera ikväll så snart mår jag förhoppningsvis ännu bättre. Nu, första gången på månader börjar jag se fram mot att få barnet, vilket känns jätteskönt. Vi har haft det otroligt tufft hemma men mycket verkar bottna i missförstånd.
    Stefan är dessutom sjuk, han blev dålig i somras och sedan dess har han inte blivit bättre. Han fick en rejäl bitestikelinflammation, fick en superstark antibiotika som sabbade hans mage helt. Han fick enorma magkramper och allt han åt och drack bara rann genom. När vi var hos läkaren trodde de att han fått mjölkallergi så han var tvungen att utesluta all mjölk i en vecka, då ändrade symptomen sig till att han kräks i stället. Nu kräks han varje kväll och natt och läkarna hittar inget fel. Det börjar runt 20-21 tiden och kan sitta i fram till 2-3 på natten. Han har remiss för gastroskopi, men det tar några veckor innan han får tid. Man är orolig för att det skall vara något riktigt allvarligt.

Ett stort bekymmer har dock lättat från mina axlar. Jag har pratat om snitt länge eftersom förra frlossningen var så kaotisk. Har gått hos aurora ett par gånger. Min BM och läkaren på BM skickade in var sin remiss till östra. BM till aurora och läkaren till Snittläkaren.
    I förrgår var jag hos snittläkaren. Fick då reda på att för mig finns det inget anant alternativ än snitt. Man hade gått igenom tidigare händelseförlopp och i snittkonferensen hade man kommit fram till att risken var mycket stor att den tidigare förlossningen skulle upprepa sig. Läkaren jag var hos förklarade att hon inte är en "vän" med kejsarsnitt" men för mig är det de enda alternativet, hon trodde inte alls på en vaginal förlossning. När vi pratade genom förra fölossningen satt läkaren bara och skakade på huvudet.
    Jag satt bara och grät hos läkaren, dels för att jag kände mig lite värdelös att jag inte kan föda barn coh dels för att jag inte fått denna informationen till mig tidigare så jag inte behövt vara orolig.
    Så, den 26 novemer skall lillfisen plockas ut. Jag är rädd för om något går fel, men läkaren sa att hon inte tyckte jag skulle vara orolig. Jag har under förra förlossningen blivit onödigt uppskrämd med information som inte stämde. Så jag skulle bara ta det lungt.

Många kramar tille r alla, hoppas jag snart känner mig så bra att jag kan komma på någon träffa och träffa er igen.

• UllenK

kikar in

En som läser allt men har svårt att svara. Känner mig så ego när det bara hadlar om bebis och mig hela tiden. Jaja.

Tog sprutan igår och idag är jag så vissen, feber, värk i armen och huvudvärk. Vet ju att det försvinner men tycker det är tråkigt att behöva använda karens till nått så löjligt.

M är på älgjakt igen och jag är ensam m barnen, men idag har vi ätit på mcdonalds så slapp jag middags köret idag i vart fall.

Trollsan: Skönt att det ändå är nått som är bra, med snittet då alltså. Bebben får dela födelsedag m min pappa

Nästa vecka är det dax för RUL ska bli skönt att komma in och kika igen även om jag känner av liten varje dag och mycket.

Kram kram

• UllenK

Idag har jag fått reda på att rätt nära vän ska ha sitt tredje också, bara 3 veckor efter oss.. Solaris, du vet säkert vem Jätteroligt, verkligen. Men som vanligt är vi sista att få reda på allt verkar det som. På mig började folk undra och titta redan i v10 och hon är nu i v16 och kunnat dölja det för mig i vart fall, hökögat själv. Jaja.
    ja, ja, roligt som sagt, nu har man någon mer att promenera med här hemma.

I morgon firar jag o M 10 års dag. Han kommer inte hem förräns 20 tiden och mina planer på hämtmat när barnen somnat liksom tog av sig, när jag inte ens har någon hemma som kan passa dom när jag åker o hämtar. Att folk bryr sig så olika om stora dagar Sen är det 6år sedan vi testade plus m Nina, kommer ihåg det eftersom jag testade just på årsdagen, 4 dagar innan.

Svar på tråden Snackis 8 "Inbördes beundran"