• Senap

Bugaboo-tråd nr 19

Här håller vi Bugaboo-frälsta till! Vi kan allt om Bugaboo. {#lang_emotions_wink}

Bugaboos modeller:
    Cameleon
    Bee
    Gecko - har numera utgått ur sortimentet
    Frog - har utgått men säljs i USA.

Information om vagnarna finns på Bugaboos hemsida:
    www.bugaboo.com
    What you get - för info om vad som ingår.
    Välj land USA för att få info om Frog.

Info och jämförelsetabell finns i vår FAQ:
    Läs gärna vår egna FAQ innan du ställer frågor i tråden!

Bildtråd:
    Här visar vi upp våra Buggor - även pimpade.

Svammel-tråd:
    Inget svammel i den här tråden. Vill man svamla får man gärna komma hit!

Bee-tråden:
    hittar du här.

Välkomna! {#lang_emotions_smile}

Bugaboo rules!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-29 19:28
    Ny svammeltråd: www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48266807.html
  • Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 19
  • Lalalong
    Asereht skrev 2009-09-10 07:38:31 följande:
    *s* Min man tycker också den är ful, till och med så pass att han säger att det är det fulaste han sett i vagnväg och han har sett några genom åren. *fnissar* Därför bestämde jag mig för att det blir en bugga här utan att konsultera honom, det är nämligen så att när väl vagnen är hemma så brukar han inte bry sig ett dugg för då är liksom diskussionen över. Så sen kan jag greja och pimpa hur mkt jag vill utan att han bryr sig det minsta. Fast han kommer fortfarande att tycka att vagnen är ful men det bryr jag mig inte om.
    Jag brukar gilla att min man är engagerad även i shoppingen till barnen, att han säger vad han gillar och inte låter mig köpa vad som helst bara för jag gillar det, det är ju hans barn också.
    Men i detta fall vette fasen om det är positivt
  • Asereht
    Lalalong skrev 2009-09-10 07:39:59 följande:
    Jag brukar gilla att min man är engagerad även i shoppingen till barnen, att han säger vad han gillar och inte låter mig köpa vad som helst bara för jag gillar det, det är ju hans barn också. Men i detta fall vette fasen om det är positivt
    Jag har liksom gett upp den biten, efter fyra barn och ett femte på väg har han liksom inte något brinnande intresse för tex barnvagnar och liknande längre. Jag brukar rådfråga men det brukar bli så att jag tar det jag fastnar för till slut iaf. *s*

Kan ju vara så också att han tröttnat lite på att åsikta om alla barnvagnar som flyttat in och ut här genom åren. Han är nöjd om den är funktionell och inte krånglar. Det brukar vara hans slutliga kommentar.
    ♥ Grabbarna Bus, Syrrans & Sladdens Mamma ♥ Min pyssliga blogg: stickig.blogspot.com
  • Fröken Småland

Män som har avvikande åsikt om barnvagnar skall inte - jag upprepar: inte - konsulteras vid inköp, pimpning osv

Selen på en Bugaboo Frog/Gecko/Cameleon har fem delar. Två kommer uppifrån, axelbanden, och en kommer nedifrån, grenbandet. Sen de två som kommer från sidorna skiljer sig åt.

På en europeisk modell sitter de på ramen och träs genom ett hål i klädseln och kommer ut i stolsitsen ungefär i höfthöjd på barnet, från sidan alltså. På den amerikanska modellen så sitter de fastsydda i tyget, lite bakom ryggen på barnet. Skillnaden betyder alltså i ditt fall bara (om den Frog du vill köpa är amerikansk) att du behöver köpa en amerikansk åkpåse eller en nyare åkpåse som är förberedd för båda selvariationerna. Men sannolikheten är "din" Frog är importerad är nog ganska liten, fråga säljaren.

Åkpåsen är inte jättetjock utan mer som ett komplement till lättare ytterkläder. Men det innebär å andra sidan att man kan använda den under vår och höst, när det blåser kalla vindar eller är extra kallt på morgonen när man skall till dagis t ex. Riktigt kalla dagar kan man komplettera med en filt i åkpåsen. Den sitter fantastiskt bra på plats eftersom den fästs undertill och blir som klistrad i vagnen. Det finns många andra åkpåsar som passar men de sitter långt ifrån lika fast och bra.

• Lalalong

Fröken Småland skrev 2009-09-10 07:52:27 följande:

Män som har avvikande åsikt om barnvagnar skall inte - jag upprepar: inte - konsulteras vid inköp, pimpning osv Selen på en Bugaboo Frog/Gecko/Cameleon har fem delar. Två kommer uppifrån, axelbanden, och en kommer nedifrån, grenbandet. Sen de två som kommer från sidorna skiljer sig åt. På en europeisk modell sitter de på ramen och träs genom ett hål i klädseln och kommer ut i stolsitsen ungefär i höfthöjd på barnet, från sidan alltså. På den amerikanska modellen så sitter de fastsydda i tyget, lite bakom ryggen på barnet. Skillnaden betyder alltså i ditt fall bara (om den Frog du vill köpa är amerikansk) att du behöver köpa en amerikansk åkpåse eller en nyare åkpåse som är förberedd för båda selvariationerna. Men sannolikheten är "din" Frog är importerad är nog ganska liten, fråga säljaren. Åkpåsen är inte jättetjock utan mer som ett komplement till lättare ytterkläder. Men det innebär å andra sidan att man kan använda den under vår och höst, när det blåser kalla vindar eller är extra kallt på morgonen när man skall till dagis t ex. Riktigt kalla dagar kan man komplettera med en filt i åkpåsen. Den sitter fantastiskt bra på plats eftersom den fästs undertill och blir som klistrad i vagnen. Det finns många andra åkpåsar som passar men de sitter långt ifrån lika fast och bra.
    Tack igen för värdefulla råd!

En sista fråga nu då, sen ska jag inte vara jobbig mer.
    www.blocket.se/eslov/Bugaboo_Frog_23338530.htm&w=0&last=1

Det är denna vagn jag ska kika på.
    Vad tycker ni om prisläget? Är det okej, eller bör jag pruta lite till.
    Jag tycker som sagt det är ett bra pris med tanke på att man får ståbräda till (som vi ändå måste köpa) och så där. Men jag har ju ingen aning egentligen...
  • Stargirl
    Lalalong skrev 2009-09-10 07:59:14 följande:
    Fröken Småland skrev 2009-09-10 07:52:27 följande: Tack igen för värdefulla råd! En sista fråga nu då, sen ska jag inte vara jobbig mer. www.blocket.se/eslov/Bugaboo_Frog_23338530.ht...Det är denna vagn jag ska kika på. Vad tycker ni om prisläget? Är det okej, eller bör jag pruta lite till. Jag tycker som sagt det är ett bra pris med tanke på att man får ståbräda till (som vi ändå måste köpa) och så där. Men jag har ju ingen aning egentligen...
    Jag tycker priset är bra,vagnen ser fin ut. Dock liiiite solblekt på sufflan men du kan ju köpa ett Cameleon topp set och ha på ist om du vill. Tycker att du ska slå till!
  • modestyclara
    Lalalong skrev 2009-09-10 07:22:39 följande:
    Fick nu lite svar på vad som skiljer vagnarna åt. Men vad innebär det att Frog saknar "Adjustable Swivel Wheels". Förstår ju att det har något med hjulen att göra, men vad?Skönt att höra att det inte finns andra nackdelar. Jag tyckte inte heller det fanns så stora skillnader att det skulle påverka vagnens pris så pass. När slutade Frog säljas i sverige? (Vad jag kunde se stod det inte på FAQ). I annonsen står det att vagnen är 2 år gammal. Kan det stämma?
    reglerbar fjädring på framhjulen. tycker att det är en fördel att frog saknar det faktiskt, blir mer lättkörd än cam
  • Lalalong
    Stargirl skrev 2009-09-10 08:05:37 följande:
    Jag tycker priset är bra,vagnen ser fin ut. Dock liiiite solblekt på sufflan men du kan ju köpa ett Cameleon topp set och ha på ist om du vill. Tycker att du ska slå till!
    Tack för svar!

Min kompis var sugen på att följa med mig, så jag ska kika på den redan idag!
    modestyclara skrev 2009-09-10 08:07:31 följande:
    reglerbar fjädring på framhjulen. tycker att det är en fördel att frog saknar det faktiskt, blir mer lättkörd än cam
    Okej!!
    Jag kommenterade aldrig att den andra "nackdelen" med Frog, d.v.s. att där inte är ställbara handtag också är positivt för oss.
    Vagnar vi har haft ställbart handtag på har bara inneburit problem. Gnissel och rackiga leder vilket inte känts så kul. Nu är kanske BB inte ställbar på samma sätt som våra andra vagnar vi haft, men vi har faktiskt letat efter en vagn med helt fasta handtag!
    Så det är ju bra
  • Fröken Småland
    Lalalong skrev 2009-09-10 07:59:14 följande:
    Fröken Småland skrev 2009-09-10 07:52:27 följande: Tack igen för värdefulla råd! En sista fråga nu då, sen ska jag inte vara jobbig mer. www.blocket.se/eslov/Bugaboo_Frog_23338530.ht...Det är denna vagn jag ska kika på. Vad tycker ni om prisläget? Är det okej, eller bör jag pruta lite till. Jag tycker som sagt det är ett bra pris med tanke på att man får ståbräda till (som vi ändå måste köpa) och så där. Men jag har ju ingen aning egentligen...
    Jag tycker den är alldeles för dyr (men du ser ju på mitt nick varifrån jag kommer ). En naken Frog skall helst inte kosta mer än 2.500:- tycker jag, max 3.000:- om den är i superskick. Det ser ju "din" ut att vara, verkligen fin. Däremot så är ju varken skötväskan eller ståbrädan original så jag har dålig koll på andrahandsvärdet på dem och det behöver man ju veta för att kunna räkna ut "nettopriset". Skötväskan är nog en gr8x va?

Sen undrar jag om åkpåse där, det finns ingen åkpåse på bilden, möjligen avses det lilla fåniga madrasskyddet som syns på bilden. Det knäpps fast med dragkedja på madrassen och jag har inte lyckats luska ut vem som använder den funktionen Alltså noll kronor värt om du frågar mig. Alternativet är också att det finns en åkpåse som inte finns på bilden och då skall du vara uppmärksam på om det är en Frogpåse (ljusgrått foder, alla andra åkpåsar har färgmatchat foder). Andrahandsvärdet är lägre på en Frogpåse och påverkar vad den här vagnen är värd.

Summa sumarum: För det på bilden (max) 3.000:- plus vad ståbräda och skötväska kan vara värt (300:- ? *gissar)
    Om det ingår en Frogpåse dessutom kan du ge 200:- till. Om det ingår en Cameleonåkpåse 500:- till.
  • Lalalong

Fröken Småland skrev 2009-09-10 08:13:18 följande:

Jag tycker den är alldeles för dyr (men du ser ju på mitt nick varifrån jag kommer ). En naken Frog skall helst inte kosta mer än 2.500:- tycker jag, max 3.000:- om den är i superskick. Det ser ju "din" ut att vara, verkligen fin. Däremot så är ju varken skötväskan eller ståbrädan original så jag har dålig koll på andrahandsvärdet på dem och det behöver man ju veta för att kunna räkna ut "nettopriset". Skötväskan är nog en gr8x va? Sen undrar jag om åkpåse där, det finns ingen åkpåse på bilden, möjligen avses det lilla fåniga madrasskyddet som syns på bilden. Det knäpps fast med dragkedja på madrassen och jag har inte lyckats luska ut vem som använder den funktionen Alltså noll kronor värt om du frågar mig. Alternativet är också att det finns en åkpåse som inte finns på bilden och då skall du vara uppmärksam på om det är en Frogpåse (ljusgrått foder, alla andra åkpåsar har färgmatchat foder). Andrahandsvärdet är lägre på en Frogpåse och påverkar vad den här vagnen är värd. Summa sumarum: För det på bilden (max) 3.000:- plus vad ståbräda och skötväska kan vara värt (300:- ? *gissar) Om det ingår en Frogpåse dessutom kan du ge 200:- till. Om det ingår en Cameleonåkpåse 500:- till.
    Okej!
    Tack igen för bra råd...
    Fick jag lite att tänka på
  • annlu748
    Stargirl skrev 2009-09-09 18:12:08 följande:
    Vet inte....kan svara nästa vecka efter att ha sett den på mässan. Har redan lovat att lägga in bilder på den nya Bee i bloggen på torsdag! Så håll utkik. Jag fotar även brädan och om det finns andra nyheter. Brukar göra det varje år
    Härligt med mässor, jag vill också gå på mässor. Det är det bästa jag vet =) är det en barnvagnsmässa eller barnmässa? Var är den någonstans? Eller är det bara en mässa för försäljare kanske?
Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 19