• Senap

Bugaboo-tråd nr 19

Här håller vi Bugaboo-frälsta till! Vi kan allt om Bugaboo. {#lang_emotions_wink}

Bugaboos modeller:
    Cameleon
    Bee
    Gecko - har numera utgått ur sortimentet
    Frog - har utgått men säljs i USA.

Information om vagnarna finns på Bugaboos hemsida:
    www.bugaboo.com
    What you get - för info om vad som ingår.
    Välj land USA för att få info om Frog.

Info och jämförelsetabell finns i vår FAQ:
    Läs gärna vår egna FAQ innan du ställer frågor i tråden!

Bildtråd:
    Här visar vi upp våra Buggor - även pimpade.

Svammel-tråd:
    Inget svammel i den här tråden. Vill man svamla får man gärna komma hit!

Bee-tråden:
    hittar du här.

Välkomna! {#lang_emotions_smile}

Bugaboo rules!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-29 19:28
    Ny svammeltråd: www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48266807.html
  • Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 19
  • Asereht

Kom på en förmodligt dum fråga, när man pratar liggdel och nämner platta och pinnar vad är det för pinnar man menar då?

Jag har iofs två liggdelar här hemma men de är förpackade så jag orkar inte gå och riva upp för att kolla.

Vet att jag har en utan madrass men med bottenplatta och det är väl främst den jag tänker på då den andra kom komplett med vagnen. Vart sitter pinnarna? *känner mig blåst*

♥ Grabbarna Bus, Syrrans & snart lilla Sladdens Mamma ♥   Blogg: stickig.blogspot.com
  • panzermensch
    Asereht skrev 2009-11-19 10:58:23 följande:
    Kom på en förmodligt dum fråga, när man pratar liggdel och nämner platta och pinnar vad är det för pinnar man menar då? Jag har iofs två liggdelar här hemma men de är förpackade så jag orkar inte gå och riva upp för att kolla. Vet att jag har en utan madrass men med bottenplatta och det är väl främst den jag tänker på då den andra kom komplett med vagnen. Vart sitter pinnarna? *känner mig blåst*
    Pinnarna är de svarta plastbitarna som sitter i fotänden och huvudänden för stärka upp tyget och hålla det rakt
  • straw2008
    panzermensch skrev 2009-11-19 10:57:58 följande:
    När jag hade kontakt med en bugaboo representant sa de att man får inte tillverka och sälja kopior av bugaboos egna sufletter då det är olagligt så någon kan ju roa sig med tipsa bugaboo om detta
    Men hallå lägg ner.. jisses vilken hets det blivit mot denna människa.

Varför har så himla många här inne ngot emot att vissa tjänar pengar på sina bb saker/egengjorda sufletter? Finns ju flera här inne som säljer själva? mamma på vift tex..

Är det skillnad på folk o folk ?

Inte mina traderaannonser men det är ju bara kul för henne att hon hittat en hobby som hon tom verkar kunna tjäna pengar på :O)
  • panzermensch
    straw2008 skrev 2009-11-19 11:11:11 följande:
    Men hallå lägg ner.. jisses vilken hets det blivit mot denna människa. Varför har så himla många här inne ngot emot att vissa tjänar pengar på sina bb saker/egengjorda sufletter? Finns ju flera här inne som säljer själva? mamma på vift tex.. Är det skillnad på folk o folk ? Inte mina traderaannonser men det är ju bara kul för henne att hon hittat en hobby som hon tom verkar kunna tjäna pengar på :O)
    Men hallå själv..
    Jag sa bara vad jag fått för info från bugaboo och inget annat. Sen om folk vill gå vidare med det varsågod. Jag bryr mig personligen inte. Jag svarade bara på inlägget om det är olagligt etc.
  • Asereht
    panzermensch skrev 2009-11-19 10:57:58 följande:
    När jag hade kontakt med en bugaboo representant sa de att man får inte tillverka och sälja kopior av bugaboos egna sufletter då det är olagligt så någon kan ju roa sig med tipsa bugaboo om detta
    Mmmm, upprättshovslagen och copywrightlagen. Det gäller de flesta tyger med designtryck tex. Man får inte sy upp för försäljning men man får sy upp till någon annan och ta betalt för det om denna köpt tyget och ber att få det uppsytt. Snårigt det där.

Däremot får man sy upp för eget bruk och sälja begagnat har jag för mig. Men när det gäller ren kopiering av mönster och försäljning av detta så är det ju ett direkt övertramp. Men sen om Bugaboo bryr sig eller inte det är en annan sak. Någon enstaka tror jag de skiter i men sätts det i sysetm kanske de börjar bry sig.

Personligen orkar jag inte lägga ned mer energi på det hela än jag just gjorde och spekulera över huruvida det är ok eller inte. *s*
    ♥ Grabbarna Bus, Syrrans & snart lilla Sladdens Mamma ♥   Blogg: stickig.blogspot.com
  • Asereht
    straw2008 skrev 2009-11-19 11:11:11 följande:
    Men hallå lägg ner.. jisses vilken hets det blivit mot denna människa. Varför har så himla många här inne ngot emot att vissa tjänar pengar på sina bb saker/egengjorda sufletter? Finns ju flera här inne som säljer själva? mamma på vift tex.. Är det skillnad på folk o folk ? Inte mina traderaannonser men det är ju bara kul för henne att hon hittat en hobby som hon tom verkar kunna tjäna pengar på :O)
    Fast nu handlade det inte om egensydda suffletter utan uppritat mönster för att sy sufflett. Att folk säljer suffletter/grejor de själva sytt har jag inget problem med men som jag skrev ovan så är många tyger mönsterskyddade och upphobsrättsskyddade men det är ju deras problem.

Jag tycker bara det är lite lustigt att rita av en sufflett och sedan sälja mönstret och anse det vara eget.

Sen handlar det inte om människan i sig utan om huruvida man får göra så enligt lag. Det får man faktiskt inte, det finns ju en upprättshovslag och en copywrightlag. Det är ju inte den som säljer mönster på Tradera som själv hittat på det.
  • Asereht
    panzermensch skrev 2009-11-19 10:59:09 följande:
    Pinnarna är de svarta plastbitarna som sitter i fotänden och huvudänden för stärka upp tyget och hålla det rakt
    Aha, då vet jag.
  • straw2008

Äh jag menade mer varför man orkar hålla på o lägga sig i hennes annonser så himla mkt... det är ju jättemånga härifrån forumet som velat ta betalt för mönster eller sufletter sydda i marimekkotyg tex som alltså inte varit beställningsvaror utan som lagts ut på tex en blogg som "till salu".

Låt människan sälja sina mönster, säkert någon är här inne med jämna mellanrum :O)

jag skulle lätt kunna betala för ett mönster till bee suflett eller till nytt sittdelstyg, om det var väldigt bra utfört, det är ju en handling någon hjälper mig med, olagligt eller ej.

• Asereht
    straw2008 skrev 2009-11-19 11:48:15 följande:
    Äh jag menade mer varför man orkar hålla på o lägga sig i hennes annonser så himla mkt... det är ju jättemånga härifrån forumet som velat ta betalt för mönster eller sufletter sydda i marimekkotyg tex som alltså inte varit beställningsvaror utan som lagts ut på tex en blogg som "till salu". Låt människan sälja sina mönster, säkert någon är här inne med jämna mellanrum :O) jag skulle lätt kunna betala för ett mönster till bee suflett eller till nytt sittdelstyg, om det var väldigt bra utfört, det är ju en handling någon hjälper mig med, olagligt eller ej.
    Jo och det var ju just det det var från min sida, en fundering om huruvida det var lagligt eller inte. Om folk sen vill köpa avritade delar på papper för tvåhundra pix och stödja det hela så är det ju deras buissiness.

Sen är jag rätt ny här i tråden så jag har inte hunnit hänga med i svängarna omkring vem som gör vad och även om personen finns här så har jag samma funderingar kring den lagliga biten. Men personligen tycker jag fortfarande att det är lite knepigt med tanke på alla traderaregler om kopior, plagiering osv. Åsikta får man ju, det är ju trots ett diskussionsforum.
  • LR75
    Fröken Småland skrev 2009-11-19 10:15:31 följande:
    Shit,  betyder det att jag måste springa sex gånger till? Tror också att det är mönsterskyddat men det är nog svårt att hålla koll på.
    vilken julrusch dom kommer att få!

*börjar planera en minisemester lite neråt landet*
Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 19